2021-11-18, 16:35
Medlem
Bonnatorps avatar
Satt och pillade runt för att hitta secure boot så jag kunde installera om windows 11. Inget konstigt då jag gjort det förut.

Men då när jag stängde av CSM och startade om så hittade jag plötsligt bara min USB-sticka i bootmenyn.
"Konstigt" tänkte jag. Så jag återställde hela rasket på Clear CMOS knappen på moderkortet.

Men mardrömmen är sann, datorn hittar inte någon av diskarna utom stickan, och inte ens grundpartitionen, utan "partition 1" som ändå bara ger ett felmeddelande när windows ska installeras.

Märkligt nog så dyker diskarna upp i windowsinstallationsprogrammet, men det är som sagt värdelöst då jag inte kan installera från Sandisk Partition 1, utan bara från Sandisk (som inte dyker upp).
En iakttagelse jag gjort är att det inte går starta CSM nu heller. Startar jag det, sparar och startar om BIOS så är det fortfaradände avstängt.

Datorn är hekt enkelt lika användbar som en tegelsten i sitt nuvarande läge, känns riktigt pissigt då man lade nära 5000 på ett hyggligt moderkort för 2 år sedan för att slippa sådana här dumheter.
Senast redigerad av Bonnatorp 2021-11-18 kl. 16:38.
Citera
2021-11-18, 16:39
Medlem
sommarlovs avatar
Du har väl gjort klassikern att ändra från hdd legacy till uefi mode, eller tvärt om?
Citera
2021-11-18, 16:45
Medlem
Bonnatorps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sommarlov
Du har väl gjort klassikern att ändra från hdd legacy till uefi mode, eller tvärt om?
Finns inget sådant alternativ med CSM avslaget, ska uteslutande köras i UEFI då såvitt jag läst.
Och det går inte att starta CSM igen. Och jag måste ha det avslaget för att kunna slå på secure boot som behövs för windows 11.

Det är alltså inte därför jag inte kan slå på CSM, utan det går helt enkelt inte att starta.
Citera
2021-11-18, 16:46
Medlem
sommarlovs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bonnatorp
Finns inget sådant alternativ med CSM avslaget, ska uteslutande köras i UEFI då såvitt jag läst.
Och det går inte att starta CSM igen. Och jag måste ha det avslaget för att kunna slå på secure boot som behövs för windows 11.
Ok, känns som mina kunskaper inte är up to date...
Citera
2021-11-18, 18:40
Medlem
Låter som att du måste konvertera dina hårddiskar (iaf den du ska ha Windows på) till GPT.
Tryck shift+f10 när du kör Windows installern, använd där kommandot mbr2gpt för att konvertera
Citera
2021-11-19, 09:36
Medlem
Bonnatorps avatar
Jag har löst problemet med CSM, och det var att jag var tvungen att slå av secure booting för att kunna slå på CSM igen.
Så nu dyker diskarna upp.

Däremot har jag problemet nu att Windows 10 inte går att installera p.g.a. något obskyrt felmeddelande.
Vet att jag har löst det förr på något lika dumt sätt, tror det var att koppla ur bootenheten och koppla in den i en annan USB-port vid något särskilt steg i installationen, men jag minns för mitt liv inte vad det var.
Så datorn för ~20.000 står nu bara som en oanvändbar kloss, utan hopp om att kunna fixas. Det känns helkört.

Jag kan inte installera Windows 11 för att BIOS och diskarna muppar sig, och jag kan inte installera Windows 10 för att jag får ett felmdeddelande som "kanske" kan åtgärdas om jag kopplar ur alla diskar (Jättekul att plocka bort grafikkortet för att komma åt NVMe-diskarna), men som sannolikt inte åtgärdas av det då det aldrig gjort det förr.
Jag kan inte ens installera Linux på den då jag får felmeddelanden där också så fort det är installerat.
Senast redigerad av Bonnatorp 2021-11-19 kl. 10:28.
Citera
2021-11-19, 11:24
Citat:
Ursprungligen postat av Bonnatorp
Jag har löst problemet med CSM, och det var att jag var tvungen att slå av secure booting för att kunna slå på CSM igen.
Så nu dyker diskarna upp.

Däremot har jag problemet nu att Windows 10 inte går att installera p.g.a. något obskyrt felmeddelande.
Vet att jag har löst det förr på något lika dumt sätt, tror det var att koppla ur bootenheten och koppla in den i en annan USB-port vid något särskilt steg i installationen, men jag minns för mitt liv inte vad det var.
Så datorn för ~20.000 står nu bara som en oanvändbar kloss, utan hopp om att kunna fixas. Det känns helkört.

Jag kan inte installera Windows 11 för att BIOS och diskarna muppar sig, och jag kan inte installera Windows 10 för att jag får ett felmdeddelande som "kanske" kan åtgärdas om jag kopplar ur alla diskar (Jättekul att plocka bort grafikkortet för att komma åt NVMe-diskarna), men som sannolikt inte åtgärdas av det då det aldrig gjort det förr.
Jag kan inte ens installera Linux på den då jag får felmeddelanden där också så fort det är installerat.

Är det inte så att man måste plocka ur alla andra diskar när man installerar Windows 10 på en NVme disk, är för mig att jag läst något om det.
Citera
2021-11-19, 12:17
Medlem
Bonnatorps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BerraSWE
Är det inte så att man måste plocka ur alla andra diskar när man installerar Windows 10 på en NVme disk, är för mig att jag läst något om det.
Hoppas för allt i världen att det verkligen fungerar.
Är så less på att dunderburken är brickad.
Citera
2021-11-19, 12:39
Medlem
Citat:

Idk, har själv aldrig upplevt detta problem. Sen att plocka ur är väl lite att ta i? Räcker att dra ut någon utav kablarna som går in i diskarna i så fall.

TS, tror fortfarande att ditt problem har att göra med att diskarna inte är i GPT, kollat upp det eller?
Citera
2021-11-19, 12:54
Citat:
Ursprungligen postat av daTkonshens
Idk, har själv aldrig upplevt detta problem. Sen att plocka ur är väl lite att ta i? Räcker att dra ut någon utav kablarna som går in i diskarna i så fall.

TS, tror fortfarande att ditt problem har att göra med att diskarna inte är i GPT, kollat upp det eller?

Ja dra ur kabeln räcker ju så klart :-)
Citera
2021-11-19, 13:25
Medlem
PeterNosters avatar
Citat:

Rekommenderas. Samma gäller vid installation på en HDD. Koppla bort de som inte ska ha OS.
blir inget fel på direkten men om man senare ska byta HDD. Fråga inte mig hur men råkat ut för det själv.
Citera
2021-11-19, 13:50
Medlem
Bonnatorps avatar
Jag vet inte vad jag ska ta mig till.

Jag har inte installerat windows 11, utan bara kommit så långt som att formatera min C: disk.
Kommer hem och kopplar ur allt utom C: disken och usb-enheten jag ska installera windows från.
Försöker boota från usb, men istället bootar den från C: där windows 11 redan är installerat.

Jättekul att det fungerar igen, men jag blir inte klok på det här.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in