Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2022-05-22, 03:39
  #361
Medlem
Hjv9s avatar
Tycker inte det var något tvivel om att Lavén skulle vara med. Har presterat både internationellt och nationellt under säsongen och för en som tävlade väldigt sparsamt under sitt första juniorår pga. kända anledningar är det mycket bra gjort. Snarare Näslund som var mer illa ute, varit lite ojämn i vinter även fast det haft sina förklaringar. Bråmer och Oskarsson har ju trots allt bra sparring i Mora så de klarar sig nog väl.

Intressant med två yngre juniorer i pojklaget, händer inte så ofta men naturligtvis helt rätt uttagning.

---

Även i Norge har man nu presenterat sitt juniorlag:


Ganska många okända och omeriterade i pojklaget när de flesta som var med i år blir seniorer. Flickorna med betydligt starkare trupp. Är bara Sand som är okänd för mig, enligt NSF är hon född 2010(!). Tillåt mig tvivla.
Citera
2022-05-22, 14:56
  #362
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hjv9
Även i Norge har man nu presenterat sitt juniorlag:


Ganska många okända och omeriterade i pojklaget när de flesta som var med i år blir seniorer. Flickorna med betydligt starkare trupp. Är bara Sand som är okänd för mig, enligt NSF är hon född 2010(!). Tillåt mig tvivla.

Flickverisionen av Alvar Myhlback kanske? Skämt åsido så verkar hon vara född 04.
Citera
2022-05-24, 18:21
  #363
Medlem
[quote=abbe446|79851666]Nej men med den potential som hon ändå har i båda sporterna så antar jag att hennes mål är bli just en del av världseliten, och en sådan satsning tror jag kräver att man primärt riktar in sig på en av sporterna, därav min fråga om hon hade bestämt sig för någon av dom två. Det är klart att man kan tävla lite på nationell nivå i den andra, men min poäng var att man nånstans måste lägga sig primära fokus. Som i hennes fall verkar ha blivit orienteringen. /QUOTE]


Om bara två veckor tar Hanna Lundberg studenten från orienteringsgymnasiet i Sandviken.

– Ja, det är fullt ös med studentfirande nu, säger Lundberg och skrattar.

I höst börjar hon studera i Falun och blir den del av träningsgruppen DSA, Dala Sports Academy. Där har Hanna tagit en plats som längdåkare. Som bekant så åkte hon ju JVM i längdåkning i vintras och satsningen fortsätter på både skidor och orientering.

– Jag har valt och fått möjligheten att gå med i DSA skidor men tanken är att jag ska vara med i orienteringsdelen också. Man kan säga att jag multitaskar på DSA. Det ska inte bara bli skidor men det här var den bästa lösningen för att kunna vara med på deras träningar, förklarar Lundberg.
Citera
2022-05-28, 20:58
  #364
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hjv9
Tycker inte det var något tvivel om att Lavén skulle vara med. Har presterat både internationellt och nationellt under säsongen och för en som tävlade väldigt sparsamt under sitt första juniorår pga. kända anledningar är det mycket bra gjort. Snarare Näslund som var mer illa ute, varit lite ojämn i vinter även fast det haft sina förklaringar. Bråmer och Oskarsson har ju trots allt bra sparring i Mora så de klarar sig nog väl.

Intressant med två yngre juniorer i pojklaget, händer inte så ofta men naturligtvis helt rätt uttagning.

---

Även i Norge har man nu presenterat sitt juniorlag:


Ganska många okända och omeriterade i pojklaget när de flesta som var med i år blir seniorer. Flickorna med betydligt starkare trupp. Är bara Sand som är okänd för mig, enligt NSF är hon född 2010(!). Tillåt mig tvivla.

Helt enig att Lavén var given i j landslaget, i princip åkt bra varje gång hon tävlat utom i Ulricehamn. 04:or tjejer är en stark generation med 5-6 tjejer som slagit varandra i vinter. Näslund räddades nog av Idretävlingarna i December 2021. Efter det inga pallplatser (sprint Ulricehamn undantag då hon vann), men åkte både UOS och JVM och var sen mycket sjuk så nog svår att peta. Men Isaksson vann Bauhaus totalt, är inte med i laget. Bråmer klart bäst i slutet av Mars och början April inte heller med. Oskarsson jämn hela säsongen inte med. Flera 05:or också vunnit över alla dessa starka 04:or under säsongen, men ingen haft samma jämnhet (Axelsson, Lanto, Göransson, Pedersen, Svahn har alla vunnit en eller flera gånger över flera av de bästa 04:orna i år), min känsla är att även 05:orna, som är 6 till 8 stycken som är extremt jämna är en stark årgång på tjejsidan, dessa har tagit för sig som 1:a årsjuniorer mot starka 04:or. Spännande om några av dessa tar ett kliv nästa vinter, då är dom troligen aktuella för ett J-landslag 22-23. Men det kräver nog att man slår sig in i en JVM trupp.
Citera
2022-06-24, 19:47
  #365
Medlem
En hel del åkare utanför landslaget verkar ha fått ta del av första lägret i Övik(med Kalla på plats). Alva Isaksson, Therese Patomella, Jonna Persson Kjellgren, Lina Lantto, David Lantto, Anton Grahn, Malte Jutterdal på plats bland andra.
__________________
Senast redigerad av frankkk 2022-06-24 kl. 19:50.
Citera
2022-06-24, 21:48
  #366
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av frankkk
En hel del åkare utanför landslaget verkar ha fått ta del av första lägret i Övik(med Kalla på plats). Alva Isaksson, Therese Patomella, Jonna Persson Kjellgren, Lina Lantto, David Lantto, Anton Grahn, Malte Jutterdal på plats bland andra.
Låter som en ytterst märklig prioritering. Dock verkar lägret mestadels varit trams av det man sett på IG
Citera
2022-10-15, 14:48
  #367
Medlem
Någon insatt som sett eller hört något inför juniorsäsongen 2022/2023. JVM i Canada födda 03/04/05/06EYOF i Italien för födda 05/06.
Några som tagit steg i utvecklingen under träningssäsongen, är det någon som hört något?

På killsidan Myhlback redan klar för JVM, siktar på Guld. På tjejsidan verkar mycket förra året tala för alla duktiga födda 04:a samt Lisa och Tove.
Någon annan som kan blanda sig i uttagningar?


Citat:
Ursprungligen postat av Hjv9
Årets JVM blev första sedan 2015 utan svenskt guld. Två individuella (silver)medaljer och 7 topp-10 placeringar på tjejsidan är ändå precis samma utdelning som förra året. Stafetten som är skillnaden men hade sett helt annorlunda ut om inte två av våra bästa åkare varit tvungna att lämna återbud.

Märtas medalj sista dagen innebär att 95orna fortfarande är senaste årgången på tjejsidan utan individuell medalj (och medalj överhuvudtaget) från JVM. Med tanke på hur bra 04orna är kommer jag bli mycket förvånad om inte någon av dom tar medalj kommande två mästerskap. Lisa E, Tove E, Lavén, Näslund, Oskarsson blir ett fint lag 2023. Kan bli svårt för några yngre juniorer att ta plats nästa år.

Vi får vänta lite till på guld för killarna igen men breddinsatsen i år var iaf bättre än man sett många gånger tidigare. Bara Lantto som inte höll måttet. Carl Rune gjorde det bättre än jag trodde och Elias Danielsson är absolut en stor talang. Kan bli ett fint lag även för killarna nästa år.
Citera
2022-10-15, 20:04
  #368
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sveskidan

På killsidan Myhlback redan klar för JVM, s
Nej
Citera
2022-10-15, 23:32
  #369
Medlem
Hjv9s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sveskidan
Någon insatt som sett eller hört något inför juniorsäsongen 2022/2023. JVM i Canada födda 03/04/05/06EYOF i Italien för födda 05/06.
Några som tagit steg i utvecklingen under träningssäsongen, är det någon som hört något?

På killsidan Myhlback redan klar för JVM, siktar på Guld. På tjejsidan verkar mycket förra året tala för alla duktiga födda 04:a samt Lisa och Tove.
Någon annan som kan blanda sig i uttagningar?

Myhlbacks resultat på rullskidor räcker inte för att ta ut honom till JVM. Men visst, presterar han något liknande till vintern ligger han bra till för att bli uttagen och väl där säkert göra det bra.

Har inte funderat så mycket på juniorerna än. J-landslaget har väl varit på läger i Ö-Vik, Umeå och Sjusjöen i sommar. Sollefteå Skidgym var i Italien och tränade nyligen och fjärdeårseleverna på Gällivare hade ett läger i Kanada i kommande JVM-orten Whistler. Ingen har saknats vad jag kunnat se från Instagrambilder men hur det gått i övrigt vet jag inte. Elias Danielsson tävlade iofs i Trollhättan och gjorde det ok där.

Det är väl främst Oskarsson, Bråmer och Isaksson utöver J-lag åkarna som är aktuella till JVM sett till förra årets resultat. Men vem vet, någon 04:a, 05:a eller kanske 0:6a kan ha tagit ett stort steg under sommaren och vill blanda sig i diskussionen.
Citera
2022-10-16, 07:53
  #370
Medlem
Instämmer helt, Myhlback kommer behöva något resultat på snö. Danielsson känns ju som en medaljkandidat utan ryssar på plats på föregående års resultat.

Tjejsidan känns öppen på dom sista platserna, blir spännande att se vad som hänt i 05r och 06rs utveckling och om alla starka från förra året fortsatt utvecklats och varit friska. Bruksvallarna kommer ge mer ledtrådar inför EYOF och JVM som båda kommer tidigt i säsongen.


Citat:
Ursprungligen postat av Hjv9
Myhlbacks resultat på rullskidor räcker inte för att ta ut honom till JVM. Men visst, presterar han något liknande till vintern ligger han bra till för att bli uttagen och väl där säkert göra det bra.

Har inte funderat så mycket på juniorerna än. J-landslaget har väl varit på läger i Ö-Vik, Umeå och Sjusjöen i sommar. Sollefteå Skidgym var i Italien och tränade nyligen och fjärdeårseleverna på Gällivare hade ett läger i Kanada i kommande JVM-orten Whistler. Ingen har saknats vad jag kunnat se från Instagrambilder men hur det gått i övrigt vet jag inte. Elias Danielsson tävlade iofs i Trollhättan och gjorde det ok där.

Det är väl främst Oskarsson, Bråmer och Isaksson utöver J-lag åkarna som är aktuella till JVM sett till förra årets resultat. Men vem vet, någon 04:a, 05:a eller kanske 0:6a kan ha tagit ett stort steg under sommaren och vill blanda sig i diskussionen.
Citera
2022-10-16, 18:10
  #371
Medlem
Om Mylla stagnerar nu får han slåss om femtiondeplatsen i VC-loppen med med Haarala och Klee.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback