Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2021-11-17, 21:00
  #1
Medlem
Alkibiadess avatar
Juniorsäsongen i längdskidor 2021-22
Förra säsongen (20/21) blev ju en väldigt rumphuggen säsong för juniorerna även om det blev ett JVM. Förhoppningsvis blir det en mer normal säsong i år men coronaläget oroar en del inför säsongen (åtminstone när detta skrivs).

JVM och U23-VM kunde ju inte hållas i Polen förra säsongen pga pandemin men blev av i Voukatti i stället. Tanken var Polen skulle få en ny chans att arrangera JVM och U23-VM denna säsong men då visade det sig att pga inplanerade byggnads- och anläggningsarbeten i området så kan inte längdskiddelen av JVM samt U23-VM äga rum i Polen (men väl backhoppning och nordisk kombination). Så istället kommer JVM och U23-VM i längdskidor arrangeras i norska Lygna.

Programmet för JVM och U23-VM i Lyngna:
22 februari 15/30 km fristil masstart (junior)
23 februari stafett 4x3.3 km (flickor) och 4x5 km (pojkar)
24 februari 10/15 km klassiskt (U23)
25 februari 5/10 km klassiskt (junior)
26 februari sprint fristil (U23)
27 februari sprint fristil (junior)
27 februari stafett mixad 4x5 km (U23)

Man har vänt på delar av programmet mot hur det brukar ser ut. Man inleder med juniorernas masstartslopp och juniorernas stafett medan sprinten kommer i slutet av mästerskapet. Ganska komprimerat tidsprogram vilket är möjligt nu när man bara kör med längdskidorna. Trist att man har permanentat att U23 inte kör något masstartslopp.

Nordiska juniorlandskampen äger rum i norska Steinkjer 28-30 januari och består av en fristilssprint, ett distanslopp i klassiskt och en stafett.

EYOF (europiska ungdoms-OS) äger rum i finska Voukatti 20-25 mars. Då detta är ett mästerskap som flyttades från förra säsongen är det åldersgruppen 2003-2004 som är aktuella. Sverige har en kvot på 4+4 i längdskidor. Programmet består av distanslopp i fristil (7.5/10 km) och i klassiskt (5/7.5 km), en fristilssprint och en mixstafett (4x5 km).

Juniortävlingar i Sverige:
Bauhaus Cup (svenska juniorcupen), nio deltävlingar varv sju räknas in i totalcupen.
18 december 5/10 km fristil Idre
19 december 10/15 km klassiskt Idre
14 januari 10(10 km klassiskt Skellefteå
15 januari sprint fristil Skellefteå
16 januari JVM-test 15/30km fristil masstart Skellefteå (ingår ej i cupen men har FIS-status)
4 februari 5/19 km klassiskt Ulricehamn
5 februari sprint fristil Ulricehamn
6 februari distriktsstafett 3x3.3/3x5 km (ingår ej i cupen) Ulricehamn
8 april sprint klassiskt Sollefteå
9 april 5/10 km fristil Sollefteå
10 april 10/10 km klassiskt jaktstart Sollefteå

JSM 9-13 mars Åsarna
9 mars 10/15/20 km masstart klassiskt
10 mars sprint klassiskt
12 mars 5/10km fristil
13 mars stafett 3x3.3 km (flickor) och 3x5 km (pojkar)

USM 18-20 februari Kalix
18 februari 5 km klassiskt (D15/H15), 7.5 klassiskt (D16/H16)
19 februari sprint klassiskt
20 februari stafett 3+2.5+3 klassiskt, mixed stafett klassiskt 3+2.5+3

Landslagstrupper (juniorlandslag):
Team Svenska Spel junior
Lisa Ingesson (2002), Strömnäs GIF
Lisa Eriksson (2203) Strömnäs GIF
Märta Rosenberg (2002) Duveds IF
Tove Ericsson (2003) Hudiksvalls IF
Edvin Anger (2002) Åsarna IK
Nils Bergström (2002) Rehns BK
Måns Skoglund (2002) Täby IS SK
Axel Werner (2002) IK Stern
__________________
Senast redigerad av Alkibiades 2021-11-17 kl. 21:05.
Citera
2021-11-17, 21:02
  #2
Medlem
Alkibiadess avatar
Några andra nationers juniorlandslag

Norge

Finland (ST1)

Tyskland

Frankrike

Slovenien

Slovakien

Tjeckien

Ryssland
Citera
2021-11-18, 15:31
  #3
Medlem
Thax21s avatar
Tack för en (som vanligt!) utmärkt trådstart.

***

Här kommer min årliga inför-säsongen-JVM-spekulation. Båda vilka som tar sig dit och får representera Sverige och hur det går väl på plats. Ser att jag inför förra säsongen bara skrev om tjejerna - förmodligen för att jag var så less efter herrarnas usla JVM 2020 - men det blir det ändring på nu. Sådär tippat av mig ifjol, 4/6 rätt i laget och förvisso rätt antal medaljer (och 2 av 3 rätt medaljör, Hansson i sprint+stafett) men missade helt Lisa Eriksson och kunde inte ens drömma om att Tove Ericsson inte skulle köra JVM. Nåväl, ny säsong - nya tag!

Fyra tjejer betraktar jag som givna till JVM. Tove Ericsson, Lisa Eriksson, Lisa Ingesson och Märta Rosenberg. Alla dessa ser jag som potentiella medaljörer på distansloppen, så jag anser på förhand att dessa ska köra båda distansloppen samt utgöra stafettlaget. För att det inte bara ska blir fyra åkare antar jag att man också tar ut en ren sprinter samt en distansreserv (likt Elin Andersson var ifjol). I sprinten tänker jag att Ingesson får stå över. Hon har hittills under karriären visat minst fallenhet för sprint av de fyra nämnda, och var inte i final i den enda sprinten juniorerna körde mot varandra på hemmaplan ifjol. Här räknar jag istället med att Elin Näslund kliver in i JVM-laget. Otroligt stark debutsäsong som junior ifjol, och var precis utanför pallen i den omnämnda sprinten. Av det lilla man sett verkar hon ha allt för att bli en riktig sprintstjärna, ser det nästan som sannolikt att hon är bästa sprintern bland de svenska juniorerna i år. Värt att påminna om att hon alltså tog sig till final i senior-cupen i Boden när det var fristilssprint på programmet. Dessa fem känner jag mig rätt säker på.

Distansreserv då? Hanna Lundberg kanske? Har alltid varit bra i den nu äldsta årskullen, men lite bakom Rosenberg och från och med ifjol också Ingesson. Tog onekligen ett stort kliv som orienterare nu under sommaren/hösten, det kan dock slå åt båda hållen nu på vintern känns det som. Annars tror jag vi ska vända blickarna mot årskull -04. Både Erica Lavén och Malin Oskarsson är intressanta namn. Lavén bättre i fristil, men Oskarsson vann inbördes möten ifjol och stod för det (enligt min bedömning) bästa loppet av de två under fjolårssäsongen när hon blev 21:a i Faluns seniorcup (med alla A-landslagsåkare med). Det var iaf det loppet där någon av de två stod sig som bäst mot de äldre juniorerna. Generellt låg väl båda två en bit efter de lite äldre juniorerna, men man ska ju komma ihåg hur pass bra de äldre var. Lite konstig säsong ifjol också med få tävlingar, ingen aning vad det innebar för någon förvisso. Jag chansar på att Oskarsson tar reserv-på-plats-platsen, mest för att vara lite motvalls då jag fått intrycket av att Lavén är mer uppskriven. Tror mycket på henne också vill jag dock vara tydlig med. Väljer också före Lundberg då jag inte vill göra om fjolårets misstag att missa hur snabbt de här yngre talangerna förbättras jämfört med de något äldre.

Alltså: Ericsson, Eriksson, Ingesson, Näslund, Oskarsson och Rosenberg.
Jag tror detta lag tar minst 4 medaljer. Ett guld i stafett, minst 3 i distans och en i sprint. Tror Rosenberg "slår tillbaka" på 5 klassiskt, sen får Tove revansch för fjolårets petning och tar medalj i långa fristilen. Dessutom förbättras sig Lisa E ytterligare och tar MINST en medalj i distans, och Lisa I är förresten inte oäven alls - kommer bli väldigt svår att hänga av i fristilen gissar jag. Näslund eller Lisa E eller t.o.m Rosenberg med medalj i sprint.

***

Har också fått upp ordentlig optimism gällande herrarna under hösten, närmast motsatt känsla från ifjol - då det ju trots allt gick rätt bra med svenska herrmått mätt. Tre åkare är helt givna till allt som jag ser det; Edvin Anger, Nils Bergström och Måns Skoglund. Alla har levererat bra mot jämnåriga internationellt tidigare och alla tre är absoluta toppen i Sverige på egentligen alla distanser och stilarter. Men vi behöver komplement, så jag tror vi söker en åkare till varje individuell start.

I sprinten gissar jag på ungdoms-OSmedaljören Albin Åström. Fristilssprint ska passa som handen i handsken, och var väl hyfsad i distansloppen ifjol också. Misslyckad i den enda sprinten dock, men är generellt mycket bättre i fristil. Får erkänna att jag lutar mig rätt hårt mot att han åkte så bra på U-OS, och det resultaten har trots allt nästan två år på nacken nu. Lite oroande möjligen också att han inte är med i Gällivare till helgen - för jag tror han bor där uppe (i Boden) och var med för två år sedan. Andra tänkbara är Ludvig Berg (4:a i nordiska juniorlandskampen för två år sedan i fristilssprint), Leo Svahn (bäst av alla utöver de tre givna på den enda sprinten ifjol) eller Jens Junes (i semi i nämnda sprint och bra distansåkare).

För det långa fristilsloppet tar jag ut Axel Werner. Han var med i mitt lag redan ifjol till JVM när jag gissade inför uttagningen i januari någon gång. Är med i TSS-juniorlag från och med i år. Är lite annan åkartyp från de tre andra (de tre som är givna), då han är mer oldschool. Dvs ingen sprinter. Alls. Men en sådan kan vi kosta på oss, tror 30km fritt passar honom alldeles utmärkt. Jens Junes eller Theo Mattei (dessa möts nu i Gällivare i helgen!) alternativ. Det klassiska loppet ger jag till Elias Danielsson. Två år yngre än resten av truppen men att döma av fjolåret en potentiell supertalang. Har honom som starter i stafettlaget. Oerhört imponerande klassiskt lopp i seniorcupen i Falun ifjol, för att vara förstaårsjunior och på herrsidan speciellt. Kan han "bara" ta ett kliv till i år så kan det t.o.m bli framskjutna placeringar på JVM redan nu.

Alltså: Anger, Bergström, Danielsson, Skoglund, Werner, Åström.
Jag tror - hör och häpna - att detta lag tar två - TVÅ!! - medaljer. Tror det är första gången sedan Viktor Thorn som jag tror på medalj på förhand. Anger tar den ena i sprint (guld?), och sedan plockar stafettlaget (äntligen!) hem ett brons också. Sprinten borde förresten kunna gå väldigt bra generellt, precis som ifjol. Alla fyra som startar där har varit bra mot internationellt motstånd, om än att det gått en säsong emellan nu. Ska bli grymt spännande med Anger i helgen nu.

Over and out.
Citera
2021-11-18, 15:46
  #4
Medlem
Alkibiadess avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Thax21
Tack för en (som vanligt!) utmärkt trådstart.

Något får man försöka bidra med.

Citat:
Ursprungligen postat av Thax21
Alltså: Ericsson, Eriksson, Ingesson, Näslund, Oskarsson och Rosenberg.
Jag tror detta lag tar minst 4 medaljer. Ett guld i stafett, minst 3 i distans och en i sprint. Tror Rosenberg "slår tillbaka" på 5 klassiskt, sen får Tove revansch för fjolårets petning och tar medalj i långa fristilen. Dessutom förbättras sig Lisa E ytterligare och tar MINST en medalj i distans, och Lisa I är förresten inte oäven alls - kommer bli väldigt svår att hänga av i fristilen gissar jag. Näslund eller Lisa E eller t.o.m Rosenberg med medalj i sprint.

Vem är den bästa i de fyras gäng denna säsong och vem kommer bli den bästa på JVM? Jag har ingen känsla för det alls för det. Kan gå lite hur som helst.
Citera
2021-11-18, 16:22
  #5
Medlem
Anger siktar föga förvånade på JVM-medalj i år, och även på att debutera i världscupen. Drömmer lite om att ta sig till OS redan i år men har det inte som ett konkret mål. Har ökat träningsmängden ytterligare i sommar(vill nog minnas att han redan ifjol låg på en hög nivå?), men hade däremot långdragen covid i våras och blev även sjuk i samband med vaccinering i höstas så han känner sig inte helt i slag just nu. Siktar ändå på att åka allt i premiären.
Citera
2021-11-18, 18:57
  #6
Medlem
Hjv9s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Alkibiades

Vem är den bästa i de fyras gäng denna säsong och vem kommer bli den bästa på JVM? Jag har ingen känsla för det alls för det. Kan gå lite hur som helst.

Citat:
Lisa Eriksson (2203) Strömnäs GIF

Det måste väl vara Lisa Eriksson då, - 182 år och redan så bra. Största supertalangen någonsin i hela universum.

Nä, men jag tror faktiskt mest på Lisa E av dessa fyra. Hade den största utvecklingen ifjol och ser stora möjligheter för henne att bli ännu bättre. Känns som hon har talang för det mesta. Ebba trodde ju också på Lisa så då gör jag det med.

De övriga tre är såklart högintressanta också. Svårt att i nuläget inte drömma om megasuccé på JVM. Ett liknande utfall som i Val di Fiemme 2014 känns i nuläget högst realistiskt även fast säsongen knappt dragit igång.

Blir också riktigt spännande att följa Elin Näslund. Lite ovanligt med så stor distansövervikt på juniorgänget men tur då att vi har Elin som nästa sprintsupertalang(?). Hon har ju dessutom redan hunnit tävla denna säsong med en pallplats mot seniormotstånd, (kanske inte säger så mkt men lite positivt självförtroende intill säsongsstart ska inte underskattas). Med tanke på hur bra hon var ifjol är jag inne på samma linje som Thax, hon kan komma att bli vår bästa sprinter redan denna säsong.

Malin Oskarsson och Erica Lavén är också intressanta ja. Tror dock dom först och främst får inrikta sig på juniorlandskampen och/eller EYOF. Borde förresten inte vara en omöjlighet att kombinera dessa mästerskap och JVM, alla är ju utspridda och avgörs under tre olika månader.

Bland förstaårsjuniorerna ser jag mest framemot att följa lillasyster Alva Svahn samt de två från vår västra halva av landet; Maja Axelsson( medalj på USM i orientering) och Mira Göransson (medalj på JVM i rullskidor).

---

På herrsidan har vi ju verkligen Anger som den stora stjärnan, vilket inte känns dumt direkt. Guldfavorit till JVM-sprinten just nu iaf, måtte det förbli så under säsongens gång. I övrigt en del småintressant här och där, hoppas kanske främst på Måns Skoglund som lite styggt ratades till JVM förra säsongen.

Citat:
Ursprungligen postat av Thax21
Lite oroande möjligen också att han inte är med i Gällivare till helgen - för jag tror han bor där uppe (i Boden) och var med för två år sedan

Inte bara det, han studerar på Skidgymnasiet i just Gällivare så lite märkligt är det onekligen. För övrigt verkar nästan alla juniorer som tävlar i helgen studera i antingen Gällivare eller Lycksele. Anger är väl det stora undantaget här som har bemödat sig att resa långt för att tävla i dagarna tre.

*
Alvar Myhlback är ju inte junior förens nästa säsong så vi får väl vänta lite med att diskutera han här även fast det är lockande..
Citera
2021-11-18, 20:18
  #7
Medlem
Öppet race verkligen om vem som är bästa tjej i år. Jag lägger nog ändå en slant på Tove efter ett struligt(?) fjolår, hela vägen till ett eller två JVM-guld. Revansch!

Vore ju kul om om Rosenberg och Ingesson kunde undvika sistaårsjunior-cursen som ibland känns närvarande.
Citera
2021-11-18, 20:33
  #8
Medlem
rainbowias avatar
Citat:
Ursprungligen postat av frankkk
Öppet race verkligen om vem som är bästa tjej i år. Jag lägger nog ändå en slant på Tove efter ett struligt(?) fjolår, hela vägen till ett eller två JVM-guld. Revansch!

Citat:
Ursprungligen postat av Hjv9
Svårt att i nuläget inte drömma om megasuccé på JVM. Ett liknande utfall som i Val di Fiemme 2014 känns i nuläget högst realistiskt även fast säsongen knappt dragit igång.

Vad tycker du om dessa uttalanden Siri?

Spännande säsong på gång förresten!
Citera
2021-11-18, 20:40
  #9
Medlem
Thax21s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hjv9
[...]

Nä, men jag tror faktiskt mest på Lisa E av dessa fyra. Hade den största utvecklingen ifjol och ser stora möjligheter för henne att bli ännu bättre. Känns som hon har talang för det mesta. Ebba trodde ju också på Lisa så då gör jag det med.
[...]
Ja, jag är nog beredd att hålla med. Fegade kanske lite när jag inte specificerade var hon skulle ta medalj, samtidigt nämnde jag väl henne som kandidat på alla tre individuella distanserna. Skulle kunna bli JVM-drottning.
Citat:
Inte bara det, han studerar på Skidgymnasiet i just Gällivare så lite märkligt är det onekligen. För övrigt verkar nästan alla juniorer som tävlar i helgen studera i antingen Gällivare eller Lycksele. Anger är väl det stora undantaget här som har bemödat sig att resa långt för att tävla i dagarna tre.
Tack för upplysningen. Jag hade för mig/trodde att det var så men var inte säker.
Citat:
Ursprungligen postat av rainbowia
Vad tycker du om dessa uttalanden Siri?

Spännande säsong på gång förresten!
Ja, när man svävar iväg om svenskt medaljregn på damsidan ska man kanske komma ihåg att det var ett par nationer som inte alls lyckades med formen/skidorna/inte hanterade kylan ifjol. Schweiz ett av dem. USA ett annat (både Palmer-Leger och Kramer blev väl sjuka precis innan start). Samtidigt blir det ju tävlingar på nordisk snö igen, vilket jag tror gynnar våra svenska tjejer kontra att tävla på hög höjd i tex Schweiz - allt annat lika.
__________________
Senast redigerad av Thax21 2021-11-18 kl. 20:44.
Citera
2021-11-18, 21:27
  #10
Medlem
ackefoleys avatar
Fin rivstart i tråden!

Har samma 6 JVM-åkare på tjejsidan som Thaxen. På killsidan lägger jag en liten slant på att Ludvig Berg tar en sprintplats.

Kan omöjligt välja en ur "Fantastic four" men har ändå en känsla att det blir revansch för Rosenberg denna vinter.

Har däremot inte höga förhoppningar på killarna i JVM. Anger given medaljkandidat dock och chansen finns i stafetten såklart men Norge och Ryssland ska vara omöjliga sen tror jag Finlands lag med Anttola och Ståhlberg i spetsen blir för svåra.

Bara hoppas säsongen kan flyta på med tävlingar så man kan göra en gedigen scouting innan JVM drar igång.
Citera
2021-11-18, 21:53
  #11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Alkibiades
Något får man försöka bidra med.



Vem är den bästa i de fyras gäng denna säsong och vem kommer bli den bästa på JVM? Jag har ingen känsla för det alls för det. Kan gå lite hur som helst.

Inte helt lätt att tippa men jag är väldigt imponerad av Lisa E. Helt klart är att Sverige får ett väldigt svårslaget stafettlag på damsidan i kommande JVM, dvs. om det blir av. Coronasituationen förvärras för varje dag nu och med Norge som arrangör kan tävlingarna mycket väl bli inställda.
Citera
2021-11-22, 08:41
  #12
Medlem
Alkibiadess avatar
Liten junioranalys efter Gällivare. Blir lite haltande, då bara Lisa Ingesson och Edvin Anger var med av våra bästa juniorer.

Lisa Ingesson (2002), Elin Henriksson (2003) och Therese Patomella (2003) står ut på tjejsidan. Ingesson som åkte distansloppen i seniorklassen blev 30:e i det klassiska loppet och 16:e i fristilsloppet vilket är bra av en junior även om det inte är på Ebba- eller Fridanivå. Ingesson enda svenska junior som tävlade i i seniorklassen. Hon vann även sprinten i juniorklassen. Tittar vi på juniorloppen så blev Henriksson tvåa i sprinten, vann det klassiska loppet och blev tvåa i fristilsloppet. Patomella fyra i sprinten, trea i det klassiska loppet och vann det fristilsloppet. Känns som att Henriksson och Patomella blir några av de främsta utmanarna bakom kronprinsessekvartetten. I övrigt så kan man nämna de lite yngre Lina Lantto (2005) och Alva Isaksson (2004) som var jämna placeringsmässigt bakom nämnda trio men på behörigt tidsmässigt avstånd. Lannto femma i sprinten, femma i det klassiska loppet och femma i fristilsloppet medan Isaksson sjua i sprinten, fyra i det klassiska loppet och fyra i fristilsloppet.

På killsidan blir bilden lite samman då bara en av våra bästa juniorer var med (men samtidigt skall jag erkänna att jag har jag lite sämre koll på killarna). Edvin Anger (2002) åkte i alla de tre seniorloppen; blev 12:a i sprinten, 63:a i det klassiska loppet och 23:a i fristilsloppet (men lite funderar jag på om Åsarna inte hade toppskidor). Kanadensaren Xavier McKeever vann alla tre juniorloppen. Jens Junes (2003) och Theo Mattei (2003) som Thax21 nämnde i sin genomgång inför JVM åkte bra i distansloppen; Junes tvåa och Mattei trea i fristilsloppet och Junes femma och Mattei sexa i det klassiska loppet. Mattei dessutom tvåa i sprinten. Den i eventtråden så uppbackade Hugo Nilsson (2005) fyra i sprinten och femma i fristilsloppet (han bröt det klassiska loppet). Ett annat namn som höll sig högt upp i alla tre loppen vara David Lantto (2003) som blev femma i sprinten, tvåa i det klassiska loppet och sexa i fristilsloppet.

Nästa större juniortävling är i Östersund 11-12 december, därefter i Idre 18-19 december när Bauhaus Cup drar igång. När det gäller mindre tävlingar är i dagsläget Elin Näslund anmäld till Tannbergssprinten 27 december, i övrigt syns våra bästa juniorer inte till (i några anmälningslistor).
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback