Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2021-11-17, 02:16
  #1
Medlem
Beisskorbs avatar
Har en ganska ny mac, den kör big sur, och jag försökte installera en piratkopia idag.

"Kan inte identifiera ursprung" elelr nåt i den stilen. Gamla macen med äldre system tog samma fil utan problem.

Är det nåt man kan göra nåt åt?
Citera
2021-11-17, 07:29
  #2
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Beisskorb
Har en ganska ny mac, den kör big sur, och jag försökte installera en piratkopia idag.

"Kan inte identifiera ursprung" elelr nåt i den stilen. Gamla macen med äldre system tog samma fil utan problem.

Är det nåt man kan göra nåt åt?
https://support.apple.com/en-us/HT202491
Citera
2021-11-17, 08:09
  #3
Moderator
Rassas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Beisskorb
Har en ganska ny mac, den kör big sur, och jag försökte installera en piratkopia idag.

"Kan inte identifiera ursprung" elelr nåt i den stilen. Gamla macen med äldre system tog samma fil utan problem.

Är det nåt man kan göra nåt åt?

Högerklicka på installationsfilen och välj "Öppna" så kan du i nästa steg köra igång installationen.
Citera
2021-11-17, 19:55
  #4
Moderator
Rassas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Beisskorb
Har en ganska ny mac, den kör big sur, och jag försökte installera en piratkopia idag.

"Kan inte identifiera ursprung" elelr nåt i den stilen. Gamla macen med äldre system tog samma fil utan problem.

Är det nåt man kan göra nåt åt?

Kanske ska utveckla:

Nej, en Mac kan inte veta om det är en piratkopia du vill installera. Däremot kan nyare versioner av macOS kräva att du godkänner installationen och verifierar att det inte är någon typ av skadlig programvara.
Citera
2021-11-17, 20:01
  #5
Moderator
Rassas avatar
Mac och macOS —> Programvara macOS /Moderator
Citera
2021-11-17, 23:54
  #6
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Beisskorb
Har en ganska ny mac, den kör big sur, och jag försökte installera en piratkopia idag.

"Kan inte identifiera ursprung" elelr nåt i den stilen. Gamla macen med äldre system tog samma fil utan problem.

Är det nåt man kan göra nåt åt?
Kör följande kommando i Terminalen (mappen Verktygsprogram) följt av lösenord:

Kod:
sudo spctl --master-disable

Nu kan appar installeras från ”Var som helst”.

Du kan ändra detta senare igen i Systeminställningar > Säkerhet och integritet > Allmänt > Tillåt appar hämtade från:

För att återgå till normalläget i Gatekeeper, kör följande kommando i Terminalen (mappen Verktygsprogram) följt av lösenord:

Kod:
sudo spctl --master-enable
Citera
2021-11-18, 13:25
  #7
Medlem
cerns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rassa
Kanske ska utveckla:

Nej, en Mac kan inte veta om det är en piratkopia du vill installera. Däremot kan nyare versioner av macOS kräva att du godkänner installationen och verifierar att det inte är någon typ av skadlig programvara.
Hela detta konceptet suger stenhårt med Mac skulle jag vilja säga.

T.ex om jag behöver en extern fil till en textredigerare så är den obrukbar om man inte flyttar över själva filen till Appar, högerklicka och öppna den så man verifierar så det inte är skadligt blablabla
Citera
2021-11-18, 13:36
  #8
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av cern
Hela detta konceptet suger stenhårt med Mac skulle jag vilja säga.

T.ex om jag behöver en extern fil till en textredigerare så är den obrukbar om man inte flyttar över själva filen till Appar, högerklicka och öppna den så man verifierar så det inte är skadligt blablabla

Ja det är såklart jättedrygt och så himla dåligt av Apple att hålla säkerheten högt, såklart mycket bättre om de struntade i sådana petitesser…

Personligen har jag i princip aldrig haft några problem med detta, utan kunnat göra vad som behövts med några klick, de 12 år jag haft Mac.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback