• 1
  • 2
2021-11-17, 09:31
Medlem
Miekkalinnas avatar
Vet ej vad du har för inkomst men du betalar 8 000 kr i räntor varje månad.
Det är lika mycket som kostnaden för ett normalt boende.

Du har dåliga lån på 120 000 kr som tickar en massa ränta.
Två av dessa lånen har räntor på över 40 %.

Du har uppenbarligen levt långt över dina tillgångar så nu är det dags att ta itu med baksmällan.
Du skriver inget om dina förutsättningar men har du ett eget boende eller möjlighet att bo ett tag hos dina föräldrar tills du betalat av dessa 120 000 kr. I annat fall får du dra ner på alla kostnader. Förutom boende, räntor och amorteringar så får du sänka din standard till 0. Inget annat får kosta. Äta bara ris, pasta, potatis, rotfrukter, och grönsaker. Inga dyra livsmedel. En kopp kaffe är lyx i din situation så bara vatten för din del. Klarar du detta?
Citera
2021-11-17, 10:54
Medlem
hejiors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DarthRaven
Hej,

Jag hade tidigare en del lån som jag samlade ihop via Bank Norwegian, det totala samlingslånet de beviljade var 250 000kr, dock räckte det inte till för att täcka samtliga smålån jag hade. Hos Bank Norwegian betalar jag 3800kr/mån.

Nu är jag fast med dessa kreditlån (se nedan) och jag behöver därför lite råd för att ordna de. Vad hade ni gjort om ni var i mina skor.

Resurs Bank
Kredit: 23 000kr
800kr/mån

Fairlo
Kredit: 30000kr
680kr/mån

Ferratum
Kredit: 48000kr
1800kr/mån

Svea ekonomi
Kredit: 6 400kr
200kr/mån

Klarna
Kredit: 13727kr
800kr/mån

PS.
Vänligen döm mig inte då jag frågar efter råd för att styra upp min ekonomi.

Tack.

Hej, för inspiration och lite motivation rekommenderar jag dig att kolla på Dave ramsey på Youtube

https://youtu.be/Q5jlY8_WmEE

Hans förslag är enkelt och grundar sig i psykologi, lista skulderna från minst till störst och börja med att göra allt i din makt för att betala av den minsta skulden, detta för att bygga momentum. Det kallas "debt snowball" metoden.

Lycka till
Citera
2021-11-17, 12:45
Medlem
Core.s avatar
Minimum amortering på de tre största, mosa in så mycket som möjligt på de andra. Prata med Norwegian, förklara att du vill amortera så mumyckey som möjligt på smålånen och se till att få ned den amorteringen till minimum

Sen har du större chans att få beviljat att slå ihop de resterande

Har du bil? Och vilket värde på den? ( ska inte föreslå försäljning)
Senast redigerad av Core. 2021-11-17 kl. 12:48.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in