• 4
  • 5
2021-11-16, 13:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SoberZealot
Har väl varit med i 6 år kanske.
Då ska det inte vara något problem såklart. Förutsatt att du skött dig med betalningar.
Citera
2021-11-16, 13:33
Medlem
SoberZealots avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MannenP
Då ska det inte vara något problem såklart. Förutsatt att du skött dig med betalningar.
Betalat är det enda jag gjort känns det som. Så det är inte problemet, problemet är att de grisar sig tror jag.

I det läget kan ju du rent filosofiskt förklara för mig varför jag skall arbeta för dessa människor? Mitt jobb har varit extremt farligt och jag har inte fått hjälp av någon, bara bidragit. Och jag når nu inte fram till något av dessa skyddssystem. Och de har mage att till och med att vara dryga?

Klarar inte ams folket av att vara opartiska, så måste SD fixa fram en egen akassa. För detta lär inte bara vara jag själv som har dessa problem.

Alternativet är då att gå ekonomisk berserk. För jag gissar att det är så, att jag behöver dessa röda tanter mindre än vad de behöver mig.
Citera
2021-11-16, 13:39
Medlem
Citat:
Betalat är det enda jag gjort känns det som. Så det är inte problemet, problemet är att de grisar sig tror jag.

I det läget kan ju du rent filosofiskt förklara för mig varför jag skall arbeta för dessa människor? Mitt jobb har varit extremt farligt och jag har inte fått hjälp av någon, bara bidragit. Och jag når nu inte fram till något av dessa skyddssystem. Och de har mage att till och med att vara dryga?

Klarar inte ams folket av att vara opartiska, så måste SD fixa fram en egen akassa. För detta lär inte bara vara jag själv som har dessa problem.

Alternativet är då att gå ekonomisk berserk. För jag gissar att det är så, att jag behöver dessa röda tanter mindre än vad de behöver mig.
Men du måste väl förstå att om två personer som är med i a-kassan och uppfyller de krav och regler som är uppställda så kan ju inte en person få och en annan inte.
Att de inte skulle gilla just dig är ju givetvis inte sant. Ingen vet vem du är och bryr sig om dig. Du är bara ett nummer. Du får väl lägga upp beskedet här när det kommer. Hur vet du att du får avslag om du inte fått beskedet än?
Citera
2021-11-16, 14:13
Medlem
SoberZealots avatar
Citat:
Men du måste väl förstå att om två personer som är med i a-kassan och uppfyller de krav och regler som är uppställda så kan ju inte en person få och en annan inte.
Att de inte skulle gilla just dig är ju givetvis inte sant. Ingen vet vem du är och bryr sig om dig. Du är bara ett nummer. Du får väl lägga upp beskedet här när det kommer. Hur vet du att du får avslag om du inte fått beskedet än?
De vet att jag är SD:are. De vet även att jag har åtal på gång.

Vidare undrar jag om hur många praktiska erfarenheter du har utav myndigheter. Vill myndigheterna mucka med dig så är det kört. Ta tex skatteverket, om de vill hitta något, så gör de det. Det finns så mycket lagar och förordningar som man inte helt enkelt vet om.

Som att det finns någon bilförare i Sverige som följt alla lagar genom livet. Går inte. Så om man som företagare kommer till a-kassan, så hittas dessa misstagen om de vill. Vill de bara vara snälla så bryr de sig inte.
Citera
2021-11-16, 14:19
Medlem
Citat:
De vet att jag är SD:are. De vet även att jag har åtal på gång.

Vidare undrar jag om hur många praktiska erfarenheter du har utav myndigheter. Vill myndigheterna mucka med dig så är det kört. Ta tex skatteverket, om de vill hitta något, så gör de det. Det finns så mycket lagar och förordningar som man inte helt enkelt vet om.

Som att det finns någon bilförare i Sverige som följt alla lagar genom livet. Går inte. Så om man som företagare kommer till a-kassan, så hittas dessa misstagen om de vill. Vill de bara vara snälla så bryr de sig inte.
Det funkar inte så. Vi kommer få bevis på det när du får ditt beslut. Iofs har du ju redan fått det men inte förstått varför än.
Citera
2021-11-16, 14:26
Medlem
SoberZealots avatar
Citat:
Det funkar inte så. Vi kommer få bevis på det när du får ditt beslut. Iofs har du ju redan fått det men inte förstått varför än.
Det fungerar så. Inte om man är naiv, men om man har varit med i gamet ett tag. Det sitter uteslutande rödingar på a-kassorna. Fackfolk som avskyr SD.
Citera
2021-11-16, 14:58
Medlem
Andy Frains avatar
Citat:
Men varför? Om jag som SD:are inte har rätt till sjukersättning, så vill väl inte jag bidraga till göra alla andras liv bättre de pissar ju på mig?

Då är jag mer slav än något annat. Är systemet inte rättvist, alltså som i detta fall, fascistiskt, så skall man inte göda systemet.

Haha… Du förtjänar att bli pissad på!

”Buhu, ingenting är rättvist”
Citera
2021-11-16, 15:06
Medlem
SoberZealots avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Andy Frain
Haha… Du förtjänar att bli pissad på!

”Buhu, ingenting är rättvist”
Ok, du får gärna börja betala skatt då, i den privata sektorn, och så byter jag och dina röda tanter plats. De kan väl kanske hitta en hammare och skära så de känner sig som arbetare. För omväxling skull.

Värdegrunden Andy, värdegrunden.
Citera
2021-11-17, 05:47
Medlem
Problemet är att du verkar förstå mycket lite av hur det svenska samhället fungerar. Om du äger en vanlig smart telefon finns de flesta svar ganska lätt tillgängliga via google, men du är nog för lat eller dum för att orka leta och läsa, fast myndigheterna jobbar hårt med att göra informationen tillgänglig. Det finns ingen koppling mellan åtalet eller dina politiska sympatier och hanteringen av a-kassan.

Citat:
Hej,
har fått lite stryk från olika håll och börjar bli riktigt omotiverad till att bara ha skyldigheter och inga rättigheter. Skall in på rättegång snart(för att jag jobbat så klart). Under de senaste 10 åren har jag noll sjukskrivningsdagar, kan alltså inte bli sjukskriven och få ersättning, hur sjuk jag än är.

Nu när då jag tröttna på att vara företagare, så får jag ingen a-kassa vad det verkar som. Blir behandlad som en hund, misstänker att det är mina ganska klara SD åsikter eller det faktumet att jag skall in på rättegång.

Samtidigt finns det människor som får pengar kastade på sig i hög. Hyfsat orättvist. Det enda jag fått, är att betala verkar det som.

Så jag funderar helt enkelt på att sluta betala och driva omkring. Och aldrig skriva något mer papper. Men innan jag kastar mig in i det livet, finns det någon som gjort det(kanske av andra anledningar) och hur var det?
Min fru och jag har separerat och gjort bodelning. Kan hon få skit om jag går bananas?
Antar att det blir svartjobb för resten av livet då. Vad händer med pensionen då?
Bor hos släktingar så boendet är inga problem.
Bara en sådan sak att kunna parkera sin bil var som helst utan att bry sig om böter. Mycket intressant liv. Äger inget av värde som kronofogden kan ta.

Men hur var det för er att gå berserk? Eller det kanske bara jag i hela SE som får dessa tankar.
Citera
2021-11-17, 10:04
Medlem
SoberZealots avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PovelRamlar
Problemet är att du verkar förstå mycket lite av hur det svenska samhället fungerar. Om du äger en vanlig smart telefon finns de flesta svar ganska lätt tillgängliga via google, men du är nog för lat eller dum för att orka leta och läsa, fast myndigheterna jobbar hårt med att göra informationen tillgänglig. Det finns ingen koppling mellan åtalet eller dina politiska sympatier och hanteringen av a-kassan.
Att åtalet inte har något med min politiska åsikt att göra, är något som är klart.

Dock så har a-kassan, via telefon sagt en sak. Och jag frågade rakt av- jag får inga problem och var helt ärlig. Och de OK:ade det.

Men helt plötsligt ändrar alltså a-kassan sig. Jag har haft mycket att göra med myndighetspersoner, och har aldrig varit med om detta. FÖRUTOM de gånger de fått påtryckningar eller dylikt. Jag har tex varit med om detta när tjänstemän har premierat konkurrenter när dessa har tryckt på, oftast på ett sakligt sätt. I min bransch finns det även ett organ med mycket makt som kan få tjänstemän att byta åsikt på detta sätt fast i just detta fallet, så tror jag inte på detta.

Så en sak är säker, jag vet ganska mycket om myndighetspersoner och när jag kommer upp i rätten skall det även framkomma rena lagvidrigheter från myndighetspersoner. Bland annat har en utav de myndighetspersoner som tillhör den myndighet som anmält åtal, bedrivit svart affärsverksamhet i konkurrens med med mig. Och alla på myndigheten visste om det. Och ingen brydde sig. När de påtalade mitt brott hånade jag alltså myndigheten och då vart de tvungna att sätta fast han.

De flesta inom myndigheter vet att såhär är fallet, att det gäller endast att hålla röven fri. Sedan tror jag att skatteverket och polisen inte är så besudlade som tur är. Men i detta fallet, en a-kassa med röda tanter, japp då får man vara rätt så naiv om man bara tror att det är slumpen.

Så den som tror att det som står i lagen gäller, ja det kanske det gör i er värld, er bransch osv. Men jag vet otroligt många fall där lagen inte är lika för alla och människor får stryk. Utav olika anledningar.
Citera
  • 4
  • 5

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in