2021-11-14, 16:01
Bannlyst
Körde monte castello denna gången. Märkte att degen var liten som fan jämfört med andra. trots 600 gram, plus att dom har ändrat på hur man öppnar rullen, nu har dom eget litet bakplåtspapper, jag hade redan lagt ett lager på plåten, men tänkte det är väl skitsamma.

Efter 18 minuter när jag tar ut pizzan märker jag att degen är jävligt mjuk, jo, den var väl färdig på gränsen, men väldigt mjuk

Var det för att jag använde två bakplåtsppaper?
Citera
2021-11-14, 16:17
Citat:
Ursprungligen postat av assignment
Körde monte castello denna gången. Märkte att degen var liten som fan jämfört med andra. trots 600 gram, plus att dom har ändrat på hur man öppnar rullen, nu har dom eget litet bakplåtspapper, jag hade redan lagt ett lager på plåten, men tänkte det är väl skitsamma.

Efter 18 minuter när jag tar ut pizzan märker jag att degen är jävligt mjuk, jo, den var väl färdig på gränsen, men väldigt mjuk

Misstänker att du lät den vara inne för lite helt enkelt. Degen hade nog mått bättre av 25-30 min.
Citera
2021-11-14, 16:18
Medlem
Megaforces avatar
Citat:

Knappast, antagligen för låg undervärme. Pizzor lagas med hög undervärme på plåt högt upp i ugnen.
Citera
2021-11-14, 16:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Megaforce
Knappast, antagligen för låg undervärme. Pizzor lagas med hög undervärme på plåt högt upp i ugnen.

En pizza lagas på högsta temp högt upp i ugnen på en färdigt värmt plåt och med övervärme.
Citera
2021-11-14, 17:19
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av AlfredosO
Misstänker att du lät den vara inne för lite helt enkelt. Degen hade nog mått bättre av 25-30 min.
Det står 15-20 minuter. på förpackningen. 200 grader
Citera
2021-11-14, 18:52
Medlem
1335991s avatar
Värm ugnen innan du stoppar in pizzan,
ifall du missade det.
Högt upp i ugnen,ett bakpapper räcker.

Temp och tid är olika från
ugn till ugn.Lita inte vad som står på
förpackningen.
Citera
2021-11-14, 19:06
Citat:
Det står 15-20 minuter. på förpackningen. 200 grader
Och hur gick det tycker du?
Instruktionerna är inte att lita blint på, det är endast en fingervisning hur länge det ungefär kan ta. Ugnar varierar jättemycket och därför ska man helst själv bedöma när det ser färdigt ut. Öppna/ta ut pizzan efter rekommenderad tid, peta lite lätt på degen med en tandpetare - känns den ofärdig? Kör 10 min till.
Citera
2021-11-15, 00:13
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av AlfredosO
Och hur gick det tycker du?
Instruktionerna är inte att lita blint på, det är endast en fingervisning hur länge det ungefär kan ta. Ugnar varierar jättemycket och därför ska man helst själv bedöma när det ser färdigt ut. Öppna/ta ut pizzan efter rekommenderad tid, peta lite lätt på degen med en tandpetare - känns den ofärdig? Kör 10 min till.
Jag tycker det blev väldigt bra när jag använde ett bakplåtspapper på samma höjd och samma värme med POP's deg. Vet inte varför det sket sig här. Kanske fel kvalitet på degen.

Men ja, alltså du har ju rätt annars.
Citera
2021-11-15, 00:50
Medlem
flaskborstes avatar
Citat:

Tog du degen direkt från kylen ? Bäst är att ta fram degen och låta jästen i degen vakna till liv innan den går in i ugnen. Varm plåt/Pizza sten och hög värme brukar ge bäst resultat..Allra bäst en egen deg som man enkelt fixar till på 5 minuter. Inte direkt universitets bakning att tillreda en egen deg. Bara viktigt att knåda den länge (10-15 minuter i en maskin eller det dubbla för hand..)
Citera
2021-11-15, 09:56
Medlem
Megaforces avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Matadolf
En pizza lagas på högsta temp högt upp i ugnen på en färdigt värmt plåt och med övervärme.

Det är panpizza det, pizzor med tunn botten skall lagas med högre värme underifrån, annars blir botten degig.
Citera
2021-11-15, 11:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Megaforce
Det är panpizza det, pizzor med tunn botten skall lagas med högre värme underifrån, annars blir botten degig.

Det är därför plåten/pizzastenen ska ha blivit uppvärmd i ugnen länge innan den gräddas.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in