• 1
  • 2
2021-11-13, 22:18
Medlem
https://twisteros.com/index.html går att få att se ut som allt från XP till mac, främst för div enkortsdatorer (som Raspberry Pi 4, tex) men finns även till PC.
Innehåller lite av varje. https://twisteros.com/gallery.html
Citera
2021-11-14, 00:56
Medlem
saraswaras avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GrayPagan
För att köra Windows-program är Wine generellt bättre än en VM idag. Wine och Steams version Proton har idag nära bättre Windows-kompatibilitet än Windows (med det menar jag att gamla Win-program som inte funkar i Win10 funkar bra i Wine). Nästan alla program och spel funkar klockrent numera. Vissa behöver lite inställningar och anpassning men det finns det andra program som assisterar med som Winetricks.

Det har hänt enormt mycket bara senaste året. Valve siktar på över 99% kompatibilitet med hela Steams spelkatalog när de lanserar sin nya Deck och det hjälper även andra program som inte är spel.

Mycket bra info här alltså, tackar Jag fick igång mitt mixerbord till min stora förvåning i Zoran OS, och nu fattas bara lite vst pluggar, som jag nog måste köra i just Wine. Detta kan ju bli tiden jag går över till Linux helt från skräckos Win10!
Citera
2021-11-14, 17:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Jonas1968
Har testat Ubuntu men särskilt likt Windows7 tycker jag faktiskt inte att det är. I Ubuntu gör man ju det mesta via rullgardinsmenyer och inte via en startmeny som i Windows7. Kan ju inte köra alla Windowsprogram heller. När det gäller saker som skickas till Microsoft så går ju det mesta av detta att stänga av i både 10an och 11an. Var svårare då Windows10 var nytt. Då fanns färre möjligheter att stänga av detta.

Det beror så klart på vad du vill göra med ditt system. Ska du spela dom nya bästa spelen så gäller så klart Windows alla gånger.

Gör du saker med systemet så är det långt från likt, commandon är helt andra för att göra samma saker.
men ska du surfa lite på nätet. Och byt färg på skrivbordet och lägg mappen Firefox där så ser det ju tamigsjutton nära exakt lika dant ut.

Vi kommer ju från tiden där man startade grejer och spel i DOS så vem bryr sig om hur en meny Rullar upp. jag gillar inte sånt så jag stänger av det i alla system så långt det går och vill helst att alla system går via liknande DOS i stället.
Citera
2021-11-14, 17:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av saraswara
Mycket bra info här alltså, tackar Jag fick igång mitt mixerbord till min stora förvåning i Zoran OS, och nu fattas bara lite vst pluggar, som jag nog måste köra i just Wine. Detta kan ju bli tiden jag går över till Linux helt från skräckos Win10!

vad är det som stör dig i Win10 = Säg något så kan vi kanske fixa till det

tycker 10 trotts allt är hyfsat ber även om man får ta sig en halvtimme med att stänga av lite grejer. Däremot Win10 är ju rena dravlet. Nä din processor tre generationer bort har inte det där chippet sorry grabben köp nytt eller dra åt helvete säger Microsoft.
Citera
2021-11-14, 19:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Brodrude
tycker 10 trotts allt är hyfsat ber även om man får ta sig en halvtimme med att stänga av lite grejer. Däremot Win10 är ju rena dravlet.

Win11?
Citera
2021-11-14, 20:23
Medlem
Jonas1968s avatar
Citat:
vad är det som stör dig i Win10 = Säg något så kan vi kanske fixa till det

tycker 10 trotts allt är hyfsat ber även om man får ta sig en halvtimme med att stänga av lite grejer. Däremot Win10 är ju rena dravlet. Nä din processor tre generationer bort har inte det där chippet sorry grabben köp nytt eller dra åt helvete säger Microsoft.
Hur menar du nu? 10an är hyfsad med Win10 är rena dravlet?
Citera
2021-11-15, 01:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Jonas1968
Hur menar du nu? 10an är hyfsad med Win10 är rena dravlet?
11 menade jag... rena skräpet. Som apel fast värre med alla begränsningar.
Citera
2021-11-15, 09:27
Medlem
NicePics13s avatar
Q4OS kommer både med moderna KDE Plasma och TDE Trinity för den där retro 2k+XP looken
Citera
2021-11-15, 12:22
Medlem
Citat:
11 menade jag... rena skräpet. Som apel fast värre med alla begränsningar.

IT-hotbilden är synnerligen brutal idag. Microsoft är rädda att deras flaggskeppsprodukt i senaste version får dåligt rykte av genomförda hack (såväl som juridiska repressalier som kan komma). Sannolikt därför man dragit beslutet att bara stödja secure boot + TPM. Säkerligen finns där ekonomiska motiv med, men det är inte riktigt så enkelt att de bara är i maskopi med OEM:erna för att kränga nya laptops...

Mest likt Win7 är sannolikt Win10 med en vedertagen skin-app...
Så värst mycket högre är systemkraven inte.
Citera
2021-11-15, 18:35
Medlem
Sutures avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GrayPagan
Om du gillade Win7 så kan jag verkligen rekommendera att köra skrivbordsmiljön KDE/Plasma på Linux istället för Gnome som Ubuntu kommer med som standard. Gnome lider av samma sak som MacOS - du kan nästan inte konfigurera någonting och det ser helt annorlunda ut. KDE kan du ställa in precis som du vill ha det och få att likna Win7 nästan exakt. Vill du ha de andra delarna av Ubuntu så kan du använda varianten Kubuntu (som är Ubuntu med KDE).

Kolla här tex: https://dot.kde.org/2020/01/08/plasm...ows-7-refugees

För att köra Windows-program är Wine generellt bättre än en VM idag. Wine och Steams version Proton har idag nära bättre Windows-kompatibilitet än Windows (med det menar jag att gamla Win-program som inte funkar i Win10 funkar bra i Wine). Nästan alla program och spel funkar klockrent numera. Vissa behöver lite inställningar och anpassning men det finns det andra program som assisterar med som Winetricks.

Det har hänt enormt mycket bara senaste året. Valve siktar på över 99% kompatibilitet med hela Steams spelkatalog när de lanserar sin nya Deck och det hjälper även andra program som inte är spel.

Kommer troligen ta en hel del år till innan spelen är spelbara dock. Jag testar Linux då och då för att se om jag kan gå över, men som galen gamer är det svårt. Prestandafallet i vissa spel gör det omöjligt att kunna spela samt att nyare möss och DPI settings också är svårt att trixa med. Senaste försöker var Linux Mint, mouse sense absolut lägsta var som 10/11 i Windows på 800 DPI. DPI gick att lösa med custom software som folk skapat, men inte sense. DotA2 höll sig runt 60-100 fps men det laggade som om skärmen hade 10ms och inte 1ms (Ryzen 7 5800x och RX6700XT så hårdvara klarar betydligt mer). Lite synd men testar några distros igen om 2-3 månader.
Citera
2021-12-29, 03:39
Medlem
Linux mint
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem