• 1
  • 2
2021-11-13, 15:06
Medlem
Tittar lite på att köpa BR och undrar hur man på bästa sätt kan bestämma vad som är ett rimligt pris på bostaden just nu för att inte överbuda?

Den enda parametern jag nu tittar på är jämförelsepris i området över tid på hemnet för att se vad jag som mest bör buda för att inte överbuda. Men finns det andra sätt att komma fram till vad ett prisvärt maxbud bör vara? Jag vill helt enkelt ha ett rimligt maxbud och inte bli carried away av känslor när jag börjar tycka om en bostad. Kanske dum fråga, men ville se om någon kanske har lite tips
Citera
2021-11-13, 15:49
Medlem
Snarkarns avatar
Marknadspriset är väl det som folk är villiga att ge vid en given tidpunkt. Varken mer eller mindre. 😊
Citera
2021-11-13, 16:19
Medlem
Titta på sålda objekt i området. Tex booli har en sådan funktion. Men så länge en bulvan inte är med i budgivningen blir det ju ett marknadsmässigt pris
Citera
2021-11-13, 17:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Snarkarn
Marknadspriset är väl det som folk är villiga att ge vid en given tidpunkt. Varken mer eller mindre. 😊

Logiskt helt rätt, men i den enskilda budgivningen kan det ju bero rätt mkt på vilka som råkar vara med.

Jag tror det är ok att vara lite emotionell; kvällssol, utsikt, frånvaro av buller etc kan nog tillåta en rätt kraftig avvikelse från snittpriset i området.
Citera
2021-11-13, 17:14
Medlem
Snarkarns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SWAG99
Logiskt helt rätt, men i den enskilda budgivningen kan det ju bero rätt mkt på vilka som råkar vara med.

Jag tror det är ok att vara lite emotionell; kvällssol, utsikt, frånvaro av buller etc kan nog tillåta en rätt kraftig avvikelse från snittpriset i området.
Fast det tar ju marknadspriset fasta på i en fungerande marknadsekonomi. Snittpris är ju något annat. Det är ju bara TS som kan veta vad bostaden är värd för honom/henne.

Men jag ska sluta vara så fyrkantig för jag förstår ju vad TS menar. Det är nog som de andra sagt. Kolla vad liknande har gått för i samma område, det finns att se på hemnet.
Citera
2021-11-13, 17:21
Avstängd
Problemet är att Sverige använder en typ av budförfarande (bland annat) som skulle vara olagligt/reglerat i ett utvecklat land, så i en het marknad spelar det ingen roll vad som är "rimligt pris". Vill du ha någon form av koppling alls till fundamenta behöver du alltså köpa när marknaden är sval.
Citera
2021-11-13, 17:38
Medlem
Titta på föreningens skuldsättning. Två oblekt som ligger på nästan samma ställe men tillhör olika föreningar kan ha helt olika pris beroende på föreningens skuldsättning. Om föreningens skulder är 600 000 på lägenheten och räntan ökar 1% så sticker boendekostnaden 500 kr i månaden.

Vissa föreningar har under 5000 kr i skuld per kvadratmeter medan andra ligger på över 15000 kr per kvadratmeter. På en lägenhet på 60 m2 kan skulderna därför skilja 600 000. Räntan kommer med största sannolikhet inte att sjunka utan snarare ser vi en ökning och då ger varje procentenhet 500 kr i månaden i extra boendekostnad för föreningens skulder. Sedan har du antagligen också eget bolån.

Många är dåliga på att titta på föreningens ekonomi...

https://www.ekonomifokus.se/bostad/b...ller-dalig-brf
Citera
2021-11-13, 18:40
Det som just nu spelar roll för priset, i större städer, verkar helt vara om säljaren redan köpt boende eller inte. Eftersom marknaden är mer osäker. I de bostadsaffärer jag själv sett på nära håll nu, så säljer nästan alla innan de köper nytt. Just pga prisnivån. Även varit med om de som nu tecknar köpekontrakt men med förbehåll att de lyckas sälja sin bostad för visst pris. Har även varit på visning nyligen där säljarna köpt hus. Vart inga bud. Såldes en månad senare 250k billigare. Så största fynden gör man nog nu på pruta på objekt som ej säljs och där säljaren måste ur boendet. ”Fast Pris” i storstad är alltid prutmån enligt mig. Signalerar säljaren sitter pyrt till o vill ut. Mäklare har t o m avrått från att sätta ut den frasen. Har förresten en granne som sålt o har lite panik hitta boende innan köparna tillträder. Sen ge f-n i att köpa i putshus med enstegstätad fasad. De är framtida fuktbomber. En stor del av dagens nybyggen.
Senast redigerad av lone star 2021-11-13 kl. 18:46.
Citera
2021-11-13, 18:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av economixx
Tittar lite på att köpa BR och undrar hur man på bästa sätt kan bestämma vad som är ett rimligt pris på bostaden just nu för att inte överbuda?

Den enda parametern jag nu tittar på är jämförelsepris i området över tid på hemnet för att se vad jag som mest bör buda för att inte överbuda. Men finns det andra sätt att komma fram till vad ett prisvärt maxbud bör vara? Jag vill helt enkelt ha ett rimligt maxbud och inte bli carried away av känslor när jag börjar tycka om en bostad. Kanske dum fråga, men ville se om någon kanske har lite tips
"Rimligt" är ett inexakt begrepp. Det är subjektivt, samt varierar med konkreta faktorer som inkomst. Vissa tycker 10 miljoner för en lägenhet eller 200 miljoner för ett hus är rimligt. Medan andra inte håller med. Men alla har rätt.
Citera
2021-11-13, 21:27
Medlem
Duerfs avatar
Det bästa sättet är att skapa en Hemnetsökning med de områden du letar i och i den storlek du letar efter. Då kommer du efter ett tag få en känsla för vilket kvadratmeterpris som är rimligt för lägenheter av en viss standard i området.
Citera
2021-11-13, 21:33
Medlem
Luxuss avatar
Det tråkiga svaret är att det är helt individuellt vad du anser vara värt. Priserna är upptrissade sen år tillbaka - om budgivning driver upp priset på en etta till fem miljoner är den ju ur marknadens perspektiv ”värd det”. Men det betyder ju inte att den är värd fem miljoner för dig.
Citera
2021-11-13, 21:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SirDuke
"Rimligt" är ett inexakt begrepp. Det är subjektivt, samt varierar med konkreta faktorer som inkomst. Vissa tycker 10 miljoner för en lägenhet eller 200 miljoner för ett hus är rimligt. Medan andra inte håller med. Men alla har rätt.
Rimligt i förhållande till liknande bostäder på liknande plats. Du kan inte missförstå andemeningen.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in