Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2021-11-12, 14:47
  #1
Medlem
cerns avatar
1. Man kan spela upp ljudfiler genom att klicka en gång på själva filen om den ligger på skrivbordet eller i Hämtade filer. Man kan inte göra detta i Mina Dokument. Hur kommer det sig?

2. Varför öppnas filer upp automatiskt när man laddar ner dom? Väldigt irriterande speciellt när man laddar ner många bilder.

3. Varför kan man inte ta fram program som t.ex miniräknaren, anteckningar när man kör helskärm i Safari? Hela Safari försvinner och man är helt utelämnad till enbart miniräknaren.
Jag vill ju att Safari ska vara kvar i helskärmsläge medans jag knappar på miniräknaren eller antecknar.

Så här var det inte för 10 år sedan med Mac.

Kan någon hjälpa mig?

Tack
Citera
2021-11-12, 15:05
  #2
Medlem
xposures avatar
Hej, sitter på telefonen just nu så kan inte ge dig så värst mycket instruktioner just nu!

Men har du ens varit inne och kikat på inställningarna undrar jag?
Citera
2021-11-12, 15:46
  #3
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av cern
1. Man kan spela upp ljudfiler genom att klicka en gång på själva filen om den ligger på skrivbordet eller i Hämtade filer. Man kan inte göra detta i Mina Dokument. Hur kommer det sig?

2. Varför öppnas filer upp automatiskt när man laddar ner dom? Väldigt irriterande speciellt när man laddar ner många bilder.

3. Varför kan man inte ta fram program som t.ex miniräknaren, anteckningar när man kör helskärm i Safari? Hela Safari försvinner och man är helt utelämnad till enbart miniräknaren.
Jag vill ju att Safari ska vara kvar i helskärmsläge medans jag knappar på miniräknaren eller antecknar.

Så här var det inte för 10 år sedan med Mac.

Kan någon hjälpa mig?

Tack

2. Ställs in i webläsaren, i Safari finns det under preferences / general

3. För att helskärm är just helskärm, det blir ju inte helskärm om du helt plötsligt ska ha en till app på samma skärm
Citera
2021-11-12, 16:15
  #4
Medlem
Snaskalasets avatar
Använd inte safari utan google chrome istället. Generellt en mycket bättre sökmotor
Det där med att filer öppnas automatiskt tror jag du kan åtgärda via inställningar på datorn.
Citera
2021-11-12, 16:29
  #5
Medlem
Pecka-s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Snaskalaset
Använd inte safari utan google chrome istället. Generellt en mycket bättre sökmotor
Det där med att filer öppnas automatiskt tror jag du kan åtgärda via inställningar på datorn.

Google Chrome är spyware och dessutom en energislukare. Safari är mycket bättre för integriteten, bättre optimerad och har Google som standard sökmotor.
Citera
2021-11-12, 20:07
  #6
Medlem
systems avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Snaskalaset
Använd inte safari utan google chrome istället. Generellt en mycket bättre sökmotor
Det där med att filer öppnas automatiskt tror jag du kan åtgärda via inställningar på datorn.
Sämsta svaret.

Chrome äter prestanda och gör dig till hora. Alla andra läsare är bättre. Och sökmotor byter man såklart till någon annan än Google.

Huruvida filer ska öppnas eller ej så ställs det självklart in i datorn. Var annars? Kolla inställningarna för browsern som är aktuell. Det är en enkel sak.
__________________
Senast redigerad av system 2021-11-12 kl. 20:12.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback