2021-11-14, 21:17
Medlem
Rebali179s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Popesize
Nu ska vi inte dra på för stora växlar här.
Virus av Corona-typ är ju inte ovanliga. Och hade du läst namnet när albumet kom ut 2017, så hade du inte ens reagerat över namnet, mer än kanske fnissat till lite över presentationen "Coronaviruset och hans trogna baciller"

Nu kan jag bara skratta åt det
Men kan förstå att foliehattarna kommer att gå igång på det sedan länge.
Men jag gillar det albumet
Citera
2021-11-28, 02:39
Medlem
Rebali179s avatar
För min del så kommer alltid Asterix & Kleopatra filmen hålla mig varmt om hjärtat.
Minns att jag tyckte att Kleopatra var riktigt läcker att titta på å med en väldigt "söt näsa"
Citera
2021-11-28, 17:36
Medlem
barkenarots avatar
För tonåringar skulle jag rekommendera Asterix drar i fält (ISBN9173008958).

Asterix & Obelix lovar en däka i hembyn att hämta hem hennes pojkvän Tragicomix som på något sätt har kommit med i romerska armén. För att lyckas med det tar de själva värvning, och vi får följa 1:a legionens 3:dje kohorts 2:a trupps 1:a centuria på en lång resa. Den består av härligt stereotypa personer från olika delar av Europa, plus en egyptier, samt att tolken kanske är palestinier, från Anatolien eller liknande (det anges ej). Trots det materiella överflödet i imperiets arme ligger det i sakens natur att den har svårt att få människor att göra meningsfulla saker.

Dock bör man förklara för barnen att det där festandet som sker i slutet av varje album kommer vi inte ha tid eller råd med under överskådlig framtid.
Citera
2021-11-28, 17:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Rebali179
Kollade forumet å märkte att det inte finns någon Asterix tråd.
Bara lite lösa trådar som ingen svarar i.

Här kan vi diskutera Allt som har med Asterix att göra
Vilket är era favoritalbum m.m.
Vilken Karaktär i deras universum som är bäst
Vilket äventyr som finns
Tycker vi kan diskutera även Asterix filmerna också
min favorit är Asterix i Schweiz, orgier orgier jag vill ha orgier och oh jag tappade min brödbit igen
Citera
2021-11-28, 18:14
Medlem
Rebali179s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av svartekaptenen
min favorit är Asterix i Schweiz, orgier orgier jag vill ha orgier och oh jag tappade min brödbit igen

Klassiker på sitt sätt. Rommarna Är Inte Kloka finns väl med där också
Citera
2021-11-28, 18:21
Medlem
Rebali179s avatar
Någon som vet varför det inte finns så många tecknade Asterix filmer.

Teckade filmer
Asterix och Hans Tappra Galler
Asterix och Kleopatra
Asterix 12 Stordåd
Asterix – Gallernas Hjälte
Asterix och Britterna
Asterix – Bautastenssmällen
Asterix I Amerika
Asterix och Vikingarna

Datoranimerade
Asterix - Gudarnas hemvist
Asterix: Den magiska drycken
Citera
2021-12-03, 08:42
Medlem
Ördögs avatar
Citat:
Kollade forumet å märkte att det inte finns någon Asterix tråd.
Bara lite lösa trådar som ingen svarar i.

Varför inte. Men jag måste i så fall kvista tillbaka till en av dessa lösa trådar, för att hämta och återpublicera en värdefull länk för samtliga Asterix-läsare. (Förutsatt att de kan franska!)

http://www.mage.fst.uha.fr/asterix/

Det är alltså en genomgång av samtliga Asterix-äventyr med ordlekar, kulturella och historiska allusioner, anakronismer, karikatyrer på verkliga personer med mera sorgfälligt bokförda. (Samtliga och samtliga ... webbplatsen har inte uppdaterats sedan 2005, men det gör absolut ingenting. Asterix var Goscinnys och Uderzos skapelse, och utan dessa herrar kommer serien aldrig att återfå sin forna status. Sedan må manusförfattare och tecknare bytas ut hur ofta som helst.)

Och på den här webbplatsen, som dess bättre lever och frodas, bokförs Asterix-utgåvor på alla tänk- och otänkbara språk och dialekter.

https://www.asterix-obelix.nl/

I synnerhet inom det tyska språkområdet uttrycker sig Asterix på en mängd olika Mundarten: Wia befindn uns im Jahre fuffzich voa Kris Kross. Janz Galljen is vonne Röma besetzt... Janz Galljen? Hättste jerne. Även här i Finland har en handfull album kommit ut på olika dialekter.

Hur är det i Sverige? Har ni någonsin hört någon föreslå utgivning av Asterix på skånska, södersnack, pitemål eller värmländska? Skulle det finnas intresse för sådant?

Samma fråga kunde även ställas vad gäller er västra granne, där regionala mål har hög status. Ändå finns Asterix inte ens på nynorsk, verkar det som.
Senast redigerad av Ördög 2021-12-03 kl. 09:33.
Citera
2021-12-03, 08:51
Avslutad
Citat:
Någon som vet varför det inte finns så många tecknade Asterix filmer.

Teckade filmer
Asterix och Hans Tappra Galler
Asterix och Kleopatra
Asterix 12 Stordåd
Asterix – Gallernas Hjälte
Asterix och Britterna
Asterix – Bautastenssmällen
Asterix I Amerika
Asterix och Vikingarna

Datoranimerade
Asterix - Gudarnas hemvist
Asterix: Den magiska drycken

10 tecknade filmer är ju inte fy skam

sen finns det väll 5 st live action filmer också ,nyaste kommer nästa år. Så de går ju fortfarande starkt.
Citera
2021-12-03, 09:09
Medlem
Ördögs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Andersdamaan
En sak som kanske har ändrats nuförtiden är hur tecknarna avbildar den afrikanska piraten som alltid satt uppe i kråkboet! Originalet var ju inte direkt PK till utseendet direkt!
https://www.asterix.com/en/portfolio/pirate-lookout/

Ja, framställningen av afrikaner i Asterix är naturligtvis höggradigt oacceptabel. Det har skrivits en hel del i ämnet. I USA håller tydligen ett förlag vid namn Papercutz på att ge ut klassiska Asterix-äventyr i nyutgåva, men naturligtvis har det blivit bråk.

Race and Representation: Relaunching Asterix in America
https://www.publishersweekly.com/pw/by-topic/industry-news/comics/article/84130-race-and-representation-relaunching-asterix-in-america.html
But despite this broad appeal, Asterix has a problem that has been remarked upon for many years: Its racist depiction of African people. While some of the comics, including the entire first volume of the Papercutz series, contain no such depictions, they show up in the second omnibus edition, which includes the original volume, Asterix and Cleopatra, which depicts African slaves with such racist tropes as enormous lips.

Acclaimed cartoonist Ronald Wimberly ---- has written about depictions of Blackness in comics. He described the Asterix comics as “blatantly white supremacist.”

“It’s clear that Uderzo has the chops to draw a myriad of things,” said Wimberly, who saw some of the original Asterix art while living in France. “It’s true that he has a limited bag of tricks for characters, but he takes the time to differentiate by type and by importance. He has three traits to differentiate slaves from other characters: black skin, full lips, and ‘oriental’ clothing and accessories.”
Terry Nantier, chef för förlaget, säger sig vara medveten om problemet.
Nantier says that the publisher did agree to a few subtle changes—the enormous red lips have been recolored and subdued, up to a point. Asked about adding, for example, an explanatory essay to each book that provides context about the history of race and representation, Nantier said he continues to negotiate with Hachette. “But this is a classic, and we have to keep that in mind,” he says.

“The series has caricatures of absolutely everyone, including the Gauls,” Nantier says in its defense. “Everyone is skewered, every nationality, and this was the way 50-60 years ago that Black people were caricatured. There are issues of stereotypical representation which by today’s standards are a problem. We weren’t able to get much changed, but there were some changes.”
En förklarande text i början av varje volym är nog den bästa lösningen - den har ju tillämpats i de svenska nyöversättningarna av Tintin, och i Fantagraphics-utgåvorna av Floyd Gottfredsons Musse Pigg-serier. Bland annat.

Citat:

Här kan vi diskutera Allt som har med Asterix att göra

Svårt att säga. Jag drämmer väl till med Asterix på olympiaden och Caesars gåva, eftersom ännu ingen annan nämnt dem.
Senast redigerad av Ördög 2021-12-03 kl. 09:31.
Citera
2021-12-04, 14:52
Medlem
Citat:
Asterix hos britterna är en sanslös drift med allt brittiskt och helt klart min favorit!
Citera
2021-12-04, 15:31
Medlem
Rebali179s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mentat57
Asterix hos britterna är en sanslös drift med allt brittiskt och helt klart min favorit!

Riktigt bra seriealbum
Även om det är en del satir så är det en av de bästa album
Å så vet vi att via miraculix som gav Asterix Britterna sitt Te.
Citera
2021-12-28, 19:56
Medlem
Rebali179s avatar
Hur länge tror ni Asterix serierna kommer att finnas ??
Kampen mot Romarna borde väl snart vara över & ifall Julius Caesar blir dödad
eller drar sig tillbaka från makten?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in