Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2021-11-09, 07:46
  #1
Medlem
Har någon använt Mendly appen? ur fungerar det? kostar det något? och kan man avsluta om man vill hur gör man?

vill gärna prata med psykolog och känns tryggare så här via chatt till en början
Citera
2021-11-09, 07:52
  #2
Medlem
Och du kunde inte läsa FAQ på hemsidan?

Kostar inget, du chattar, och får svar inom någon dag. Du kan skriva 3-5 ggr per vecka.
Citera
2021-11-09, 08:32
  #3
Medlem
Alezandaars avatar
Tycker inte att det låter som en chat utan snarare som en seg mailväxling när dom bara svarar ett par gånger i veckan. Kan ju aldrig bli en ordentlig dialog.
Låter ju inte så seriöst om man skriver att man tex har självmordstankar och dom svarar två dagar senare att du borde ringa psykakuten.
Citera
2021-11-09, 08:42
  #4
Medlem
NollFemNollFems avatar
Enligt ETC så saknas vetenskapliga bevis för att deras metod.
https://www.etc.se/inrikes/de-tjanar...nskapligt-stod
Tyvärr bakom betalvägg så svårt att läsa vad kritiken går ut på exakt.
Men det låter ju inte så bra.
Citera
2021-11-09, 09:13
  #5
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av repiuho
Har någon använt Mendly appen? ur fungerar det? kostar det något? och kan man avsluta om man vill hur gör man?

vill gärna prata med psykolog och känns tryggare så här via chatt till en början

Psykolog? Man träffar psykologer främst för utredningar, annars har man en terapeut till samtalsterapi.


//edit. Ja de är tydligen såna där "Alla våra terapeuter är legitimerade psykologer/psykoterapeuter".
Har ingen erfarenhet av mendly men jag har träffat en psykolog som låg på den där låga nivån och höll enbart på med mest basala grejerna, fick aldrig råd och mina tankar var på en annan nivå och detta var den stora besvikelsen när man får träffa en psykolog men som jobbar med terapi.
__________________
Senast redigerad av Cat-mind-jedi 2021-11-09 kl. 09:24.
Citera
2021-11-09, 11:29
  #6
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Alezandaar
Tycker inte att det låter som en chat utan snarare som en seg mailväxling när dom bara svarar ett par gånger i veckan. Kan ju aldrig bli en ordentlig dialog.
Låter ju inte så seriöst om man skriver att man tex har självmordstankar och dom svarar två dagar senare att du borde ringa psykakuten.

De är ingen psykakut och riktar sig heller inte mot patienter som mår såpass dåligt, de hänvisas till psykakuten eller liknande från start. Det riktar sig mot människor som har besvär av lindrigare typ, typ ångestsyndrom, stressrelaterade syndrom etc.
Citera
2021-11-09, 11:31
  #7
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av repiuho
Har någon använt Mendly appen? ur fungerar det? kostar det något? och kan man avsluta om man vill hur gör man?

vill gärna prata med psykolog och känns tryggare så här via chatt till en början

Den är basal, inget jag fastnade för. Om de känner att din problematik inte gör att lösas via deras app, dvs om den inte är lindrig hänvisas du till vården. Jag rekommenderar dig att uppsöka vården från start, men allt beror på orsaken.
Citera
2021-11-09, 12:26
  #8
Medlem
Alezandaars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sapiosexual
De är ingen psykakut och riktar sig heller inte mot patienter som mår såpass dåligt, de hänvisas till psykakuten eller liknande från start. Det riktar sig mot människor som har besvär av lindrigare typ, typ ångestsyndrom, stressrelaterade syndrom etc.

Ja det vet jag. Du läste nog mitt inlägg lite fel.
Citera
2021-12-18, 21:13
  #9
Medlem
Kan varmt rekommendera Mendly som ställde diagnos i ett fall där pat. inte fått något ut av reguljära psykologbesök. Dock erbjuder de ej terapi utan pat fick i detta fall fylla i formulär som sedan prickade helt rätt diagnos för första ggn i pats liv.

Så de är bra på diagnoser men kan alltså ej erbjuda terapi.
Citera
2021-12-19, 09:17
  #10
Medlem
USK1s avatar
Jag personligen har bara bra erfarenhet av mendly
Citera
2021-12-19, 09:20
  #11
Medlem
gato12s avatar
kostar det inte 100 kronor?
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback