• 7
  • 8
2021-11-07, 01:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av constant
Varför måste det vara folk som bor i skogen som rensar våra gator?

Tänkte du att folk som bor i stan inte kan ploga?
Var och varannan bondgrabb där jag bor röjer snö i en storstad 15 mil från vår ort. Alla snöröjare i den staden kör dit från småorter, dvs inget folk från storstan. Kan ju hänga ihop med att det inte är så många i stan som har möjlighet att ha så stora maskiner på p-platsen utanför brf:en.

Så de har långa resor till jobbet följt av exceptionellt långa arbetspass – 30 timmar i sträck är ingen ovanlighet – och sen kör de hem till byn, för att vända tillbaka efter ett par timmars vila för att det har kommit lite mer snö på stadsgatornas trottoarer ...

Beställarna, typ kommuner och Svevia, kan blunda för lagkrav på dygnsvila eftersom grabbarna är egna företagare. Att det inte finns några vikarier som kan hoppa in skiter beställaren i. Och att det är ekonomiskt och miljömässigt vansinne är det inte heller någon som bryr sig om.

Hög tid att ni stadsbor tar hand om er egen snöröjning.
Citera
2021-11-07, 01:26
Medlem
constants avatar
Citat:
Ursprungligen postat av glajarn
Dagens avdrag försvinner snart så det är inget du behöver oroa dig för.
Varför tror du att jag oroar mig?
Citera
2021-11-07, 01:27
Medlem
constants avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Thiakher
Var och varannan bondgrabb där jag bor röjer snö i en storstad 15 mil från vår ort. Alla snöröjare i den staden kör dit från småorter, dvs inget folk från storstan. Kan ju hänga ihop med att det inte är så många i stan som har möjlighet att ha så stora maskiner på p-platsen utanför brf:en.

Så de har långa resor till jobbet följt av exceptionellt långa arbetspass – 30 timmar i sträck är ingen ovanlighet – och sen kör de hem till byn, för att vända tillbaka efter ett par timmars vila för att det har kommit lite mer snö på stadsgatornas trottoarer ...

Beställarna, typ kommuner och Svevia, kan blunda för lagkrav på dygnsvila eftersom grabbarna är egna företagare. Att det inte finns några vikarier som kan hoppa in skiter beställaren i. Och att det är ekonomiskt och miljömässigt vansinne är det inte heller någon som bryr sig om.

Hög tid att ni stadsbor tar hand om er egen snöröjning.
Beställarna får väl betala på samma sätt som de gör för mitt arbete. Tycker du att det är konstigt?

Man får lön för utfört arbete. Om du måste åka tio mil till din arbetsplats så är det upp till dig. Det finns ingen som helst anledning till att samhället ska betala för dina resor.
Senast redigerad av constant 2021-11-07 kl. 01:32.
Citera
2021-11-07, 10:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Wowbagger2000
Det är fortfarande en skatteinkomst när folk bilpendlar till jobbet, inkomsten blir bara lite lägre pga av avdraget. Du får ju inte dra av förren du genererat in pengar först, eller hur?

Däremot om elbilsförare drar av motsvarande, då blir det en förlust.

Tex pendlade jag tidigare 6 mil till jobbet, men har nu bytt och har 1 mil istället. De är gynnsamt för mig ekonomiskt, men staten förlorar rätt många tusen på det i skatteintäkter, även om jag fick 10k tillbaka vid deklarationen.

Så bilpendling är bra för statskassan (dessutom måste i regel vi som bilpendlar även köra till mycket annat, dom genererar ännu mer skatt)

Och det är naturligtvis självvalt, och jag klagat inte heller, men det är en tankevurpa att staten subventionerar bilpendling, för så är det inte. Då intäkterna är större än avdraget.

Minimum 10 mil pendling enkel väg bor lagstadgas. Tänk på statens intäkter. Att bo på gångavstånd till jobbet bor ses som en löneforman och beläggas med avgift.
Citera
2021-11-07, 10:44
Medlem
constants avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mr.Market
Att bo på gångavstånd till jobbet bor ses som en löneforman och beläggas med avgift.
Det borde snarare vara ett krav att man kan ta sig till och från jobbet per fot eller med cykel, alternativt kommunalt.
Citera
  • 7
  • 8

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in