• 1
  • 2
2021-11-06, 18:12
Medlem
sigurts avatar
Bankerna tittar på inkomsten för att avgöra hur mycket man får låna. Inkomst kommer från jobbet.

Så, vart går egentligen gränsen för att få köpa en bostad som ligger långt från jobbet?

Kan man hävda att det ska användas som sommarbostad om man har kvar hyreslägenheten nära jobbet?
Citera
2021-11-06, 18:15
Medlem
Spelar väl ingen roll vad du ska använda bostaden till, och dom skiter i om du har en hyreslägenhet. Det baseras på inkomst och betalningsförmåga helt och hållet, och att du klarar av kontantinsatsen.
Citera
2021-11-06, 18:17
Medlem
Duerfs avatar
Om du hävdar att du skall behålla ditt befintliga boende och köpa ett hus som skall användas som fritidshus måste din ekonomi klara kostnaderna för båda ställena.

Var gränsen går för hur långt det får vara för att pendla kan säkert variera. Om du skall bilpendla mer än 10 mil per dag enkel väg kommer nog banken börja undra vad planen är.
Citera
2021-11-06, 18:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sigurt
Bankerna tittar på inkomsten för att avgöra hur mycket man får låna. Inkomst kommer från jobbet.

Så, vart går egentligen gränsen för att få köpa en bostad som ligger långt från jobbet?

Kan man hävda att det ska användas som sommarbostad om man har kvar hyreslägenheten nära jobbet?
Det ska vara gångavstånd till jobbet.
Vi har inte lust att subventionera dig med reseavdrag från våra skattepengar.
Citera
2021-11-06, 18:34
Medlem
constants avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sigurt

Lånelöfte innebär inte att du får lån. Man tittar på hur det ser ut när du får lånet.
Citera
2021-11-06, 18:48
Medlem
flukkes avatar
I dessa pandemitider har jag kollegor som flyttat till Jämtland och Skåne från Stockholm pga möjlighet att jobba hemifrån.
Bankerna verkade inte bry sig ett dugg
Citera
2021-11-06, 19:38
Medlem
tnems avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tipsexperten

Tro inte du förstår hur reseavdrag funkar.
Citera
2021-11-06, 20:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av tnem
Tro inte du förstår hur reseavdrag funkar.
Absolut ot men jag blir nyfiken på hur du tror att det fungerar?
Citera
2021-11-06, 20:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av tipsexperten

Skatteintäkterna för att köra till jobbet överskrider vida det avdrag man får göra, staten går med vinst på alla som måste ta bilen till jobbet.
Citera
2021-11-06, 20:18
Medlem
tnems avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SVT1970
Absolut ot men jag blir nyfiken på hur du tror att det fungerar?

Om jag gör reseavdrag så minskas min beskattningsbara inkomst med motsvarande summa minus grundavdraget.
Så det sker ingen transferering av skatten du betalar in till mig.

Har man rätt till reseavdrag så har man även haft utgifter, så som bensin mm. så där kommer det betalas in mer skatt än någon som inte pendlar.
Citera
2021-11-06, 20:28
Medlem
Citat:
Om jag gör reseavdrag så minskas min beskattningsbara inkomst med motsvarande summa minus grundavdraget.

Har man rätt till reseavdrag så har man även haft utgifter, så som bensin mm. så där kommer det betalas in mer skatt än någon som inte pendlar.

Dina resor till jobbet subventioneras alltså med skattemedel. Annars skulle du väl inte göra reseavdrag.
Citera
2021-11-06, 20:29
Medlem
Citat:

Jo om du betalar mindre skatt får andra betala mer för att det ska gå ihop.
Du säger det ju själv.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in