2021-11-06, 11:41
Medlem
colis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Stegbil
Och det är väl en av förändringarna man vill se. Dvs mer händer och fötter på golvet.

Någon måste våga sätta ner foten och förklara för dessa ständigt missnöjda individer med en medellön på nästan 42.000 och alltid en doktor att hålla i handen när något blir mer komplicerat - att det faktiskt inte är så synd om dem. Att de har väldigt hög lön,ob, stor anställningstrygghet och rätt lite ansvar i jobbet.

De måste återbördas till verkligheten från den gruppsykos som nu råder där de alla plötsligt triggar varandra och inbillar sig att de har dålig lön och stort ansvar i jobbet. Det har de absolut inte!
Senast redigerad av coli 2021-11-06 kl. 12:00.
Citera
2021-11-06, 11:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ModelX
Fast nä, du drivs inte av ett intresse eller medmänsklighet när du skapar kaos på förlossningarna. Tänk dig alla oskyldiga mammor som nu är nära födsel och sitter hemma skräckslagna eftersom de inte vet hur, var eller när de ska föda.
Är det passion? Är det medmänsklighet?
Är det hjärta?
Det är inget annat än girighet.
Förstår ni inte hur många barn som riskerar dö på grund av detta?! Bara för att några kärringar har beslutat att de ska ha 50 lax i månaden annars blir det inga förlossningar.

Ditt sätt att resonera är orsaken till att man hamnar där man hamnat nu.

Man har "omorganiserat", skitit i att lyssna på fotfolket under lång tid exakt pga det tankesättet.
Och tillslut så slår det över. Och då hamnar man i den situationen man är nu

Det är som när brandmännen strejkade för ett gäng år sen.
Vi åkte fortfarande på larm, skötte alla utryckningar. Dvs det som folk förväntar sig att vi ska göra.
Det vi inte gjorde var lite brandutbildningar och sånt som aldrig märks ändå.

Hur stor effekt tror du det hade? Tämligen lite.
Sen började alla deltidsbrandmän säga upp sig (strejken var pga deras pissiga avtal). Då jävla hände det saker.

Precis som här. Man sätter tyngd bakom orden genom att säga upp sig. Göra verklighet av sitt hot. Helt magiskt, om det är så att man är vital för verksamheten, så ökar ens möjligheter.

Det är tyvärr så det ser ut. Det är som att förhandla mobil/bredbandsabonemang. Dom skiter i dig fram tills du säget upp det. Då jävla ska alla va din bästa vän och ge dig rabatter.
Citera
2021-11-06, 11:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ModelX
Fast nä, du drivs inte av ett intresse eller medmänsklighet när du skapar kaos på förlossningarna. Tänk dig alla oskyldiga mammor som nu är nära födsel och sitter hemma skräckslagna eftersom de inte vet hur, var eller när de ska föda.
Är det passion? Är det medmänsklighet?
Är det hjärta?
Det är inget annat än girighet.
Förstår ni inte hur många barn som riskerar dö på grund av detta?! Bara för att några kärringar har beslutat att de ska ha 50 lax i månaden annars blir det inga förlossningar.

Ge dig nu. Ingen som kommer att dö. Utan alla som vill föda idag eller imorgon kommer få göra det.

Medmänsklighet har jag men jag är ingen idiot. Ska själv hyras ut för att det ger mig mer pengar i fickan och jag kan konsumera mera så vi har råd att anställa fler sjuksköterskor som kan åka runt och hämta alla skottskadade så det är väl medmänsklighet nog?

Passion har jag inte haft på flera år. Kan du tacka besparingar och dålig personalpolitik för.

Jag har ett hjärta såklart.

Finns massor av saker förutom girighet och varför är det ok att vara girig inom andra yrken?

Inga barn kommer dö av resultat av att några kärringar begär 50000 i lön.
Citera
2021-11-06, 11:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Revolutions
Det där med att "medellönen är 41 869 kronor" för barnmorskor är så klart exklusive OB-tillägg.

Inga yrkesgrupper någonstans i Sverige räknar in obekväm arbetstid i lönen, det är tillägg som man får för att jobba de obekväma passen. Är medellönen 41 869 kronor så tillkommer OB-tillägg eftersom ungar inte alltid föds på normal kontorstid. Precis som i vilken annan bransch som kör helger och nätter av produktionstekniska skäl så räknas medellönen ut på grundlönen.

I övrigt är det fullt tillåtet att gå ihop och sätta press på arbetsgivarna om man har ett jobb som kräver stor kompetens, jag tycker inte att medellönen på 41 869 kronor låter välbetalt för deras kunskap, speciellt inte i Stockholm !

I min bransch är det nästan som om företagen är glada för att kunna hålla ner lönerna genom att bara förhandla med facket, vilket har gjort att om man byter till ny arbetsgivare i samma bransch så sticker lönen med minst 5000 kr/mån, man ses alltid som självklar när allt fungerar och kan inte förhandla själv. Men om man söker sig ut så är det ju inga problem alls att få upp lönen eftersom kompetensbristen är stor, så då går det alldeles utmärkt att löneförhandla för att ta jobbet. Barnmorskorna tänker nog likadant och ser sig om både i Sverige och utomlands efter en arbetsgivare som ger konkurrenskraftig lön...vem ska stoppa dem, det är helt fritt att byta arbetsgivare om man inte får igenom sina krav.

Nja, i de flesta lönejämförelser du hittar på nätet är alla tillägg inräknade. Därför kan ibland lönerna för vissa yrken se högre ut än vad de i verkligheten är.
Citera
2021-11-06, 11:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Knarkblomman
Jag förstår men dock så lär vi aldrig gå ut som vinnaren om vi tänker så.
Ju mer ansvar vi tar ju mer växer vi? Om du ger ansvar till folket....chef till dig....du växer...bonus! . ..ännu mer går det bra för AB går det bra för mig! Vi skulle aldrig ha denna sjuka situation om det vore ett riktigt AB!
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Truefighter
Jag tror att vi blir mer medvetna nu. 200 000 har tex köpt VolvoCars! Det ger ett större medvetande rent kapitalistiskt och kanske kan få vissa att förstå att 8000 i påslag per månad kanske inte är så rimligt?

Fattar inte referensen mellan Volvo cars och barnmorskor begär 8000 kr. (Vilket dom aldrig kommer få)

Men om du nu får det så kan dom konsumera mera och alla blir glada.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av coli
Någon måste våga sätta ner foten och förklara för dessa ständigt missnöjda individer med en medellön på nästan 42.000 och alltid en doktor att hålla i handen när något blir mer komplicerat - att det faktiskt inte är så synd om dem. Att de har väldigt hög lön,ob, stor anställningstrygghet och rätt lite ansvar i jobbet.

De måste återbördas till verkligheten från den gruppsykos som nu råder där de alla plötsligt triggar varandra och inbillar sig att de har dålig lön och dåliga arbetsvillkor. Det har de absolut inte!

Antar att du jobbar som barnmorska på förlossningen som kan uttala dig om deras vilkor.
Annars är du något av en hycklare som så kategoriskt kan uttala dig om något du inte vet nått om.

Jag lägger ingen värdering i deras krav, dom anser sig ha fog att göra det dom gör. Gott så. Så funkar det på en arbetsmarknad.

Däremot kan jag dra paralleller till ambulanssjukvården då jag jobbar nära dom. Och liknar det deras arbetssituation (även om den blivit bättre nu) så är det säkert rimliga invändningar dom har.
Citera
2021-11-06, 11:47
Medlem
Katzyns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av coli

De måste återbördas till verkligheten från den gruppsykos som nu råder där de alla plötsligt triggar varandra och inbillar sig att de har dålig lön och dåliga arbetsvillkor. Det har de absolut inte!

Du kan ju säga vad du vill men vill de inte jobba med det jobbet till den lönen och de arbetsvillkoren är slaveri avskaffat sen 1200 talet i Sverige och därmed så är det faktiskt ointressant om du tycker att lönen är skälig. Vill ingen göra det jobbet för den lönen så spelar det ingen roll vad du tycker är rimligt.
Citera
2021-11-06, 11:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Truefighter
Ju mer ansvar vi tar ju mer växer vi? Om du ger ansvar till folket....chef till dig....du växer...bonus! . ..ännu mer går det bra för AB går det bra för mig! Vi skulle aldrig ha denna sjuka situation om det vore ett riktigt AB!

Må så vara men vem ska bekosta vården? Via skattemedel?

Risken finns ju att opportunistiska aktörer utnyttjar detta. Vilket vi har sett tidigare inte bara inom vården utan även inom skola.
Citera
2021-11-06, 11:51
Medlem
Citat:
Fattar inte referensen mellan Volvo cars och barnmorskor begär 8000 kr. (Vilket dom aldrig kommer få)

Men om du nu får det så kan dom konsumera mera och alla blir glada.
Jo! Ju mer folk blir medvetna om mekanismerna ju mindre makt till politikerna. Tror och vill att det ska bli bra för barnmoskorna. Det jag söker är medvetandet om kapitalismens spelregler och verktyg.
Citera
2021-11-06, 11:53
Medlem
Citat:
Må så vara men vem ska bekosta vården? Via skattemedel?

Risken finns ju att opportunistiska aktörer utnyttjar detta. Vilket vi har sett tidigare inte bara inom vården utan även inom skola.
Nja! Där är det bättre med mindre skatt och på privata försäkringar med en fond till de mindre bemedlade. De går under Svenska regler och om de missköter sig så är de körda om de är körda vill ingen köpa deras aktier eller göra affärer med dem. Så där har du självsaneringen! Nu vet kanske förlossningen att staten är skit som arbetsgivare och vill göra ett maktutspel?
Senast redigerad av Truefighter 2021-11-06 kl. 11:59.
Citera
2021-11-06, 11:58
Medlem
colis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Stegbil
Antar att du jobbar som barnmorska på förlossningen som kan uttala dig om deras vilkor.
Annars är du något av en hycklare som så kategoriskt kan uttala dig om något du inte vet nått om.

Jag lägger ingen värdering i deras krav, dom anser sig ha fog att göra det dom gör. Gott så. Så funkar det på en arbetsmarknad.

Däremot kan jag dra paralleller till ambulanssjukvården då jag jobbar nära dom. Och liknar det deras arbetssituation (även om den blivit bättre nu) så är det säkert rimliga invändningar dom har.

Om man går ut med att arbetsmiljön ”är fullkomligt ohållbar” blir det väldigt märkligt att detta skulle lösas bara de får 8.000kr mer i lön…..

Det är naturligtvis så att detta med arbetsmiljön är en chimär - det det egentligen handlar om är att dessa redan kraftfullt överbetalda Barnmorskor vill ha ännu mer betalt. Den ”dåliga arbetsmiljön” är bara ett svepskäl, något mer att gnälla över.

Vi har dessutom regler för lönerörelser och förhandlingar, löneökningsdiskussioner ska lämpligen avhandlas där. Inte just nu.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in