2021-11-04, 03:39
Medlem
Tjena, behöver en snabb realitycheck. Har hamnat i en het diskussion med frugan som vill ha en beige jäkla soffa för $25 000 som hon sett hos någon influencer på youtube.

Personligen tycker jag att det är helt jävla orimligt. Jag trodde att hon skojade först men hon verkar faktiskt allvarlig. Själv hade jag tänkt en soffa från Ikea eller åtminstone något för max 40k. Men tydligen är sådana möbler mest för ungdomar och fattiga.

Vem har rätt här egentligen? Är inte 200 lök för en soffa helt orimligt?
Citera
2021-11-04, 03:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Harrywinston
Tjena, behöver en snabb realitycheck. Har hamnat i en het diskussion med frugan som vill ha en beige jäkla soffa för $25 000 som hon sett hos någon influencer på youtube.

Personligen tycker jag att det är helt jävla orimligt. Jag trodde att hon skojade först men hon verkar faktiskt allvarlig. Själv hade jag tänkt en soffa från Ikea eller åtminstone något för max 40k. Men tydligen är sådana möbler mest för ungdomar och fattiga.

Vem har rätt här egentligen? Är inte 200 lök för en soffa helt orimligt?
Om hon har en månadslön på 200 kkr efter skatt så är det väl ok.
Citera
2021-11-04, 03:47
Medlem
hyssasess avatar
kan hålla med om att det är orimligt med en soffa för 200 k. Mycket pengar om det inte är en extremt jävla snygg o unik soffa eller om den är antik. Sen tycker jag 40 k är för en soffa är mycket också haha

Är väl lite samma sak som med kläder, kan kosta hur mycket som helst bara för att det ska vara rätt märke o s v.
Citera
2021-11-04, 03:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Vanja77
Om hon har en månadslön på 200 kkr efter skatt så är det väl ok.

Det är ungefär vad jag har men hon drar in kanske 25k efter skatt. Tycker fortfarande att det vore bisarrt dock.

Har jag rätt i att kanske 40k är rimligt?
Citera
2021-11-04, 03:49
Medlem
Har hon tittat på serier om rika hemmafruar i Beverly Hills och vill anamma livsstilen?
Citera
2021-11-04, 03:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av hyssases
kan hålla med om att det är orimligt med en soffa för 200 k. Mycket pengar om det inte är en extremt jävla snygg o unik soffa eller om den är antik. Sen tycker jag 40 k är för en soffa är mycket också haha

Är väl lite samma sak som med kläder, kan kosta hur mycket som helst bara för att det ska vara rätt märke o s v.

Hehe, ja 40k är rätt mycket tycker jag också. Vår nuvarande var typ 5k. Ett demoexemplar som säkert 1000 pers suttit i och vi har haft den i 8 år. Hon var ok med den innan så hon brukade vara lika mycket FIRE som mig men nu när vi köpt nytt flådigt hus verkar hon blivit helt galen.
Citera
2021-11-04, 03:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av soajet
Har hon tittat på serier om rika hemmafruar i Beverly Hills och vill anamma livsstilen?

Vetetusan vad som flugit i henne. Hon tycker tydligen att vi lever som studenter. Trodde hon var med på min FIRE-plan.

Men jag kan nog få henne att skärpa till sig. Om jag alltså har rätt i att det vore bisarrt dyrt för en soffa.
Citera
2021-11-04, 03:55
Medlem
Zitilitess avatar
Tycker synd om dig om du lever med en människa som är så materialistisk. Fan så mycket man kan göra för de pengarna. Du kan ju få en soffa för 20 000 som är som himmelen själv att sitta/ligga i. Tvekar på att soffan din fru vill ha är så mycket bättre. Visst får man det man betalar för och är det så pass dyrt är det nog bättre, men nu snackar vi soffor.

Vill din fru ha en sån dyr soffa får hon väl betala för den själv. Men hon kanske tjänar så pass mycket. Själv hade jag satt ner foten och gett henne en realitycheck
Citera
2021-11-04, 03:57
Medlem
Ens soffan bör väl kosta lika mycket som ens klocka! Hashtagg zebbe staxx.
Citera
2021-11-04, 03:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Zitilites
Tycker synd om dig om du lever med en människa som är så materialistisk. Fan så mycket man kan göra för de pengarna. Du kan ju få en soffa för 20 000 som är som himmelen själv att sitta/ligga i. Tvekar på att soffan din fru vill ha är så mycket bättre. Visst får man det man betalar för och är det så pass dyrt är det nog bättre, men nu snackar vi soffor.

Vill din fru ha en sån dyr soffa får hon väl betala för den själv. Men hon kanske tjänar så pass mycket. Själv hade jag satt ner foten och gett henne en realitycheck

Ja, får bli så. Max 40-50k. Var lite osäker bara. Inte helt omöjligt att folk skulle lägga 200k på en soffa nuförtiden kände jag, jag har aldrig handlat seriösa möbler tidigare.
Citera
2021-11-04, 04:03
Medlem
Allt handlar om prioriteringar och vilken inkomst man har.
Citera
2021-11-04, 04:04
Medlem
Hamsterbolls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Harrywinston
Ja, får bli så. Max 40-50k. Var lite osäker bara. Inte helt omöjligt att folk skulle lägga 200k på en soffa nuförtiden kände jag, jag har aldrig handlat seriösa möbler tidigare.

Alltså ni får ju utgå från er egen livssituation. Ingen i den här tråden vet vad som är rimligt för er.

Vår soffa kostade 30 och det tyckte vi var dyrt och lyxigt. Den är gjort helt av naturmaterial och ekologiskt lin. Vi ville ha något giftfritt när vi fick barn. Så för oss var det värt det.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in