• 2
  • 3
2021-11-03, 22:17
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av BigFatCone
Många som bygger elektriska skateboards använder LiPos. Visserligen bara halva livstiden jämfört med LiOn men alla andra egenskaper är bättre.

Kvalitetsceller som är LiOn kostar någonstans från femtio spänn så där, så bara cellerna i sig för 10S2P kostar tusen spänn, givetvis mindre i grossistled men inte så supermycket billigare. Sen ska nån sätta ihop cellerna till ett batteri.
Dyrt ja..mina lipo är svindyra..ca 3000 till en heli. kräver specialladdare som känner av varje cell å balanserar dom.
Citera
2021-11-03, 22:23
Medlem
BigFatCones avatar
Citat:
Ursprungligen postat av chonard
Dyrt ja..mina lipo är svindyra..ca 3000 till en heli. kräver specialladdare som känner av varje cell å balanserar dom.
Det låter som typ 12S Gens Ace eller något. Dom är pricey men det finns ju klart billigare alternativ som presterar "gott nog" för dom flesta.
Men jag har också märkt att RC-världen är en plats där människor som bara har pengar att skryta med gärna samlas.

Givetvis måste du ha en balansladdare. Min sträcker sig nog bara till 6S och kostade mig hela 400 kronor. I LiOn-packet sitter det förhoppningsvis en BMS som sköter det.

Men då vet du ju också att priset på det packet du länkade är för bra för att vara sant.
Citera
2021-11-03, 22:27
Avstängd
Citat:
Det låter som typ 12S Gens Ace eller något. Dom är pricey men det finns ju klart billigare alternativ som presterar "gott nog" för dom flesta.
Men jag har också märkt att RC-världen är en plats där människor som bara har pengar att skryta med gärna samlas.

Givetvis måste du ha en balansladdare. Min sträcker sig nog bara till 6S och kostade mig hela 400 kronor. I LiOn-packet sitter det förhoppningsvis en BMS som sköter det.

Men då vet du ju också att priset på det packet du länkade är för bra för att vara sant.
Japp.sitter två i varje... jo en dyr hobby såklart..väldigt.
Citera
2021-11-03, 22:32
Medlem
BigFatCones avatar
Citat:
Japp.sitter två i varje... jo en dyr hobby såklart..väldigt.
Tors bälte! Hur stor är din helikopter? Mina brädor har 10S och skickar iväg 90 kg BFC, och tio kilo skateboard, i 40 knutar. Två 12s är BISARRT mycket kraft.

Men jag ser nu att man inte verkar kunna slänga in vad för batterier som helst i större helikoptrar och det är en anledning till att dom kostar som dom gör. Det 6S-packet jag ska ha till min bräda, fast två så klart, kostar typ 900 för 10 Ah, men det är ju också bog standard.
Citera
2021-11-03, 22:35
Avstängd
Citat:
Tors bälte! Hur stor är din helikopter? Mina brädor har 10S och skickar iväg 90 kg BFC, och tio kilo skateboard, i 40 knutar. Två 12s är BISARRT mycket kraft.

Men jag ser nu att man inte verkar kunna slänga in vad för batterier som helst i större helikoptrar och det är en anledning till att dom kostar som dom gör. Det 6S-packet jag ska ha till min bräda, fast två så klart, kostar typ 900 för 10 Ah, men det är ju också bog standard.
Rotordiameter ca 160 cm
Citera
2021-11-03, 22:36
Medlem
BigFatCones avatar
Citat:
Rotordiameter ca 160 cm
Nu kör jag ju bara bilar, men min spontana tanke är att det måste vara i en av dom större storlekarna, och kostar gissningsvis 50 loppor eller så.

Men seriöst, vi är ohyggligt megaOT, nu pratar vi inte ens batterier, så vi får nog sätta punkt här.
Citera
2021-11-03, 22:39
Avstängd
Citat:
Nu kör jag ju bara bilar, men min spontana tanke är att det måste vara i en av dom större storlekarna, och kostar gissningsvis 50 loppor eller så.

Men seriöst, vi är ohyggligt megaOT, nu pratar vi inte ens batterier, så vi får nog sätta punkt här.
jo rätt..
Citera
2021-11-04, 00:06
Medlem
Jag ska skruva fram batteriet så får vi se vad det står på det. Man kommer i alla fall ca 12 km på det, så det behöver inte va bätte än så.
Citera
2023-04-06, 08:33
Medlem
Muppetys avatar
Så börjar mitt batteri bli sämre... Nu kommer jag endast ca 10 km. En del andra grejer är också trasiga, bl.a. har bakskärmen lossnat o jag har tejpat fast den.

Jag läser att batteriet klarar 700-800 laddningar, o det kan nog stämma. Har kört o laddat den nästan varje dag i 3 år nu. Så länge den räcker fram o tillbaka till jobbet så klarar jag mig, men den går lite långsammare, så helst vill jag byta redan nu.

Ska man köpa nytt batteri eller en helt ny el-sparkcykel?

Jag har förvisso ett extrabatteri av sämre kvalitet men nästan nytt, som jag sparade från en kopia av Xiaomi M365, som jag köpte först men som gick sönder i regnet. Man kanske kan parallellkoppla det?
Citera
2023-04-07, 03:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Muppety
Jag har förvisso ett extrabatteri av sämre kvalitet men nästan nytt, som jag sparade från en kopia av Xiaomi M365, som jag köpte först men som gick sönder i regnet. Man kanske kan parallellkoppla det?

Kan kan du naturligtvis. Har du inte redan startat en tråd om det, eller att det ivf skrivits och svarats lite mer utförligt om den saken i en annan tråd?

Grejen är väl att få till inkopplingen av det andra batteriet vettigt. Inte bara pundartejpa fast det på styrstången och tvinna ihop skalad elkabel... Apropå saker som kan gå sönder om det regnar för mycket alltså.
Citera
2023-04-07, 05:43
Medlem
Muppetys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gissa vem
Kan kan du naturligtvis. Har du inte redan startat en tråd om det, eller att det ivf skrivits och svarats lite mer utförligt om den saken i en annan tråd?

Grejen är väl att få till inkopplingen av det andra batteriet vettigt. Inte bara pundartejpa fast det på styrstången och tvinna ihop skalad elkabel... Apropå saker som kan gå sönder om det regnar för mycket alltså.
Jo visst, jag har skrivit om det i en annan tråd, men nämner det när med...

Men det är som du säger, att få det vattentätt kan vara svårt...?

Så jag tror jag ska börja titta efter en ny sparkcykel!
Citera
  • 2
  • 3

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback