2021-11-02, 21:35
Medlem
ChickenShacks avatar
Sitter och funderar på en sak som jag inte riktigt kan hitta ett enkelt svar på.
Om man av någon anledning vill ta ut delar av sin tjänstepension på kort tid (5år) istället för "livslångt" Vad ska man tänka på när det gäller vilka för eller nackdelar det finns för att välja den ena eller andra pensionen före den andra?

I mitt fall ca 2 MSEK fördelat på tio olika bolag/försäkringar enligt nedan varav jag tänker ta ut ca hälften på 5 år från jan 2023. Jag avser att sluta jobba helt och har lön 2022 ut.

ITP2
AMF SAF-LO x 3
Futur Tjänstepension
Handelsbanken LIV ITPK 2010 och 2018
Länsförsäkringar Reflex pensionsförsäkring
SEB Tjänstepension x2
Citera
2021-11-02, 21:37
Medlem
Allt på kortare tid innebär ju att du har möjlighet att njuta av pengarna. Det finns ju ingen garanti på hur länge du lever om du önskar livslång utbetalning.
Citera
2021-11-02, 21:39
Medlem
mikaelss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ChickenShack
Sitter och funderar på en sak som jag inte riktigt kan hitta ett enkelt svar på.
Om man av någon anledning vill ta ut delar av sin tjänstepension på kort tid (5år) istället för "livslångt" Vad ska man tänka på när det gäller vilka för eller nackdelar det finns för att välja den ena eller andra pensionen före den andra?

I mitt fall ca 2 MSEK fördelat på tio olika bolag/försäkringar enligt nedan varav jag tänker ta ut ca hälften på 5 år från jan 2023. Jag avser att sluta jobba helt och har lön 2022 ut.

ITP2
AMF SAF-LO x 3
Futur Tjänstepension
Handelsbanken LIV ITPK 2010 och 2018
Länsförsäkringar Reflex pensionsförsäkring
SEB Tjänstepension x2
Kan inte riktigt svara på varför du borde ta den ena eller den andra först, men se till att inte ta för många för fort, så du kommer över gränsen för statlig skatt, bara onödigt med 20% extra skatt på toppen.
Citera
2021-11-02, 21:44
Medlem
ChickenShacks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mikaels
Kan inte riktigt svara på varför du borde ta den ena eller den andra först, men se till att inte ta för många för fort, så du kommer över gränsen för statlig skatt, bara onödigt med 20% extra skatt på toppen.

Precis, den har jag koll på, likadant den dagen när man lägger till allmän pension
Citera
2021-11-02, 21:47
Medlem
mikaelss avatar
Citat:
Precis, den har jag koll på, likadant den dagen när man lägger till allmän pension
OK, du tänker vänta med den allmänna? Varför?
Antar att du redan labbat runt med olika prognoser på minpension.se?
Citera
2021-11-02, 22:08
Medlem
Citat:
Vet ej hur gammal du är,och om du tänkt leva på tjänstepensionen fram till dess allmänna börjar betalas ut.
Ska själv försöka jobba till 57-58 och klara mig på tjänste pensionen och egna stålar fram till den allmänna kommer.
Senast redigerad av Gemsen 2021-11-02 kl. 22:20.
Citera
2021-11-02, 22:12
Medlem
ChickenShacks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mikaels
OK, du tänker vänta med den allmänna? Varför?
Antar att du redan labbat runt med olika prognoser på minpension.se?

Precis, två anledningar, jag får ut den tidigast vid 63 år och att då ha "5års" tjänstepension samtidigt ger för hög skatt så jag skjuter på den till år 6 då äver resterande tjänstepension plockas ut.
Citera
2021-11-02, 22:13
Medlem
ChickenShacks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PatricHbg
Allt på kortare tid innebär ju att du har möjlighet att njuta av pengarna. Det finns ju ingen garanti på hur länge du lever om du önskar livslång utbetalning.

Njuta ja , men skatten blir tokhög!
Citera
2021-11-02, 22:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Gemsen
Vet ej hur gammal du är,och om du tänkt leva på tjänstepensionen fram till dess allmänna börjar betalas ut.
Ska själv försöka jobba vid 57-58 och klara mig på tjänste pensionen och egna stålar fram till den allmänna kommer.
Så tänkte jag också göra.
Verkar som hälften av mina tjänstepensioner kan tas ut vid 55 och hälften vid 62.
Så jag tänkte ta hälften mellan 57-62 och andra hälften mellan 62-67. Efter det ta ut den allmänna från 67.
Citera
2021-11-05, 00:07
Medlem
HarryHotters avatar
Har du efterlevandeskydd eller återbetalningskydd på någon av dem? Har du efterlevande (maka, sambo, barn) som i så fall skulle få pengarna om du avlider i förtid?
Ta i första hand ut de pensioner som inte har dessa skydd, och vänta med de andra till efter 65.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in