Flashback bygger pepparkakshus!
  • 2
  • 3
2021-10-31, 15:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Iwentback3
Självklart är det väl allting egentligen Jag tänker på.
Men självklart är det väl också sjukvården och alla andra saker man behöver ha.

Tex Jag behöver vissa mediciner från hemlandet som inte jag kan få tag i här utomlands.
Jag betvivlar att att svensk sjukvård skulle skicka medicinen till mig här i utlandet om jag är utskriven.

Om det skulle hända någonting akut med mig, så att sjukvården inte kan hjälpa mig här nere så måste jag ju Ta mig hem och då plötsligt står jag där och har ingen sjukvårdsförsäkring.
Det har redan hänt mig att jag råkade ut för trafikolycka och jag tog ett vanligt flyg hem och fick hjälp på sjukhus i Sverige.

Hur skulle det gått om jag hade skrivit ut mig? Skulle jag springa runt och har ont i kroppen som var bruten i sex månader till Skattemyndigheten orkade skriva in mig igen?

Annars kan det fungera som du säger - man kan vänta utomlands tills man är aktiverad igen eller hur det funkar.
Ja.. Jag bor i England så sjukvården är inte illa.
Vet ej hur det ser ut där du bor dock..
Citera
2021-10-31, 15:39
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av soajet
Ja.. Jag bor i England så sjukvården är inte illa.
Vet ej hur det ser ut där du bor dock..

Det är inget fel på sjukvården här heller. Men när du får vara börjar att betala för det.
Det finns statliga sjukhus som man absolut ska hålla sig långt ifrån Och sedan finns det privat sjukhusen som kostar en väldig massa.

Dock väldigt bra service på de privata.

Men jag har hört andra som har råkat ut för saker här nere som hjärtinfarkter och annat Och det är ingen liten kostnad om du saknar försäkring.

Dock ska du veta att ju äldre du blir desto högre får du betala för din försäkringspremie. Det är därför väldigt många äldre svenskar inte har råd med försäkring här nere (har stått flera artiklar om detta i Expressen).
Det kan ju vara ganska Unikt med tanke på att svenskarna Vi betalar sådana fruktansvärda avgifter som skatter och annat. Men våran pension Räcker inte ens så att vi kan teckna en sjukvårdsförsäkring.

Sedan får du också tänka på att om man som i mitt fall har barn. Vad ska man göra om plötsligt barnet blir sjukt och behöver akutvård? Skall man då Vänta sex månader innan svenska systemet orkar sätta igång och registrera in oss?
Citera
2021-10-31, 15:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Iwentback3
Det är inget fel på sjukvården här heller. Men när du får vara börjar att betala för det.
Det finns statliga sjukhus som man absolut ska hålla sig långt ifrån Och sedan finns det privat sjukhusen som kostar en väldig massa.

Dock väldigt bra service på de privata.

Men jag har hört andra som har råkat ut för saker här nere som hjärtinfarkter och annat Och det är ingen liten kostnad om du saknar försäkring.

Dock ska du veta att ju äldre du blir desto högre får du betala för din försäkringspremie. Det är därför väldigt många äldre svenskar inte har råd med försäkring här nere (har stått flera artiklar om detta i Expressen).
Det kan ju vara ganska Unikt med tanke på att svenskarna Vi betalar sådana fruktansvärda avgifter som skatter och annat. Men våran pension Räcker inte ens så att vi kan teckna en sjukvårdsförsäkring.

Sedan får du också tänka på att om man som i mitt fall har barn. Vad ska man göra om plötsligt barnet blir sjukt och behöver akutvård? Skall man då Vänta sex månader innan svenska systemet orkar sätta igång och registrera in oss?
Tycker inte myndigheter som t.ex. skatteverket att det är konstigt att du tjänar pengar utomlands fast du är skriven i Sverige? Går dina barn i skolan utomlands trots att dom är skrivna i Sverige?
Det är lite off topic menmen
Citera
2021-10-31, 16:11
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av soajet
Tycker inte myndigheter som t.ex. skatteverket att det är konstigt att du tjänar pengar utomlands fast du är skriven i Sverige? Går dina barn i skolan utomlands trots att dom är skrivna i Sverige?
Det är lite off topic menmen

Nej det finns ingen myndighet som har sagt någonting. Det var väl bara Apoteket som hade lite invändningar när vi skulle hämta ut medicin. Mina barn går inte i skolan än.
Jag kan faktiskt inte förstå varför Skatteverket skulle ha några problem med en sån här grej? Så länge man skrattar för pengarna. Så vad skulle de ha invändningar mot?

Det är inte som att de själva skjuter sig i foten om de jäklas med folk som bor utomlands och betalar skatt.
Citera
2021-11-01, 08:28
Medlem
Hej, Jag är bosatt utanför eu och behöver betala skatt för vinster (jag omfattas fortfarande av 10 årsregeln).

På alla dina utdelningar kommer en punktskatt dras direkt denna är på 25%. Om du omfattas av 10 årsregeln (du har bott i Sverige de senaste 10åren) så är du skyldig att deklarera och ev skatta (om det inte står annat i skatteavtalen mellan Sverige och det land som du är bosatt i) på vinsten. Det gör du som vanligt via e-leg eller skicka in papper. Efter 10år så skattar du bara på utdelningar.

Hoppas detta hjälper
Citera
2021-11-02, 18:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DaSu12
Hej, Jag är bosatt utanför eu och behöver betala skatt för vinster (jag omfattas fortfarande av 10 årsregeln).

På alla dina utdelningar kommer en punktskatt dras direkt denna är på 25%. Om du omfattas av 10 årsregeln (du har bott i Sverige de senaste 10åren) så är du skyldig att deklarera och ev skatta (om det inte står annat i skatteavtalen mellan Sverige och det land som du är bosatt i) på vinsten. Det gör du som vanligt via e-leg eller skicka in papper. Efter 10år så skattar du bara på utdelningar.

Hoppas detta hjälper
Köper du aktier i landet du bor i också?
Vad är fördelar med att köpa det i bägge länder
Citera
  • 2
  • 3

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in