Flashback bygger pepparkakshus!
  • 1
  • 2
2021-10-28, 20:36
Medlem
Finns det några här som bor utomlands, men köper fonder o aktier på avanza? Hur gör ni med skatten? Betalar ni extra i landet ni bor i?
Citera
2021-10-28, 20:38
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av soajet
Finns det några här som bor utomlands, men köper fonder o aktier på avanza? Hur gör ni med skatten? Betalar ni extra i landet ni bor i?

Jag är en av dem som bor utomlands och fortfarande har allting på Avanza.
Inte allting men aktiedepån.

Självklart måste du skatta för pengarna som du gör vinst på.
Här i landet där jag bor finns det ingen inkomstskatt i vilket fall som helst.
Citera
2021-10-28, 20:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Iwentback3
Jag är en av dem som bor utomlands och fortfarande har allting på Avanza.
Inte allting men aktiedepån.

Självklart måste du skatta för pengarna som du gör vinst på.
Här i landet där jag bor finns det ingen inkomstskatt i vilket fall som helst.
Bor i uk.

Om det är på isk kontot betalas det ju skatt automatiskt i Sverige, men ska jag inte kontakta motsvarande skatteverket här för att betala in till dom också?

Eller är det bäst att göra allt på aktieochfond kontot där jag bara köper och inte kommer sälja o därmed inte behöver tänka på skatt
Citera
2021-10-28, 20:51
Bannlyst
Citat:
Bor i uk.

Om det är på isk kontot betalas det ju skatt automatiskt i Sverige, men ska jag inte kontakta motsvarande skatteverket här för att betala in till dom också?

Eller är det bäst att göra allt på aktieochfond kontot där jag bara köper och inte kommer sälja o därmed inte behöver tänka på skatt

Jag har inte ISK konto men jag tror att det är betydligt enklare att man har ISK.

Nej jag ser faktiskt ingen meningen att du ska betala dubbel skatt. Du betalar redan skatt i Sverige. Du handlar med egna pengar på en svensk börs. Så jag förstår inte riktigt varför du skulle behöva betala skatt på det i England.

Men jag kan inte reglerna som gäller där.

Men jag köpte till exempel aktier i Norwegian. Som jag sedan sålde och gjorde vinst på. Men Norge Har aldrig krävt mig på några pengar av den där affären. Den fick jag ju skatta för i deklarationen på K4 blanketten.

Jag tror att du kan vara lugn.
Citera
2021-10-28, 20:58
Medlem
lemmelns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Iwentback3
Jag har inte ISK konto men jag tror att det är betydligt enklare att man har ISK.

Nej jag ser faktiskt ingen meningen att du ska betala dubbel skatt. Du betalar redan skatt i Sverige. Du handlar med egna pengar på en svensk börs. Så jag förstår inte riktigt varför du skulle behöva betala skatt på det i England.

Men jag kan inte reglerna som gäller där.

Men jag köpte till exempel aktier i Norwegian. Som jag sedan sålde och gjorde vinst på. Men Norge Har aldrig krävt mig på några pengar av den där affären. Den fick jag ju skatta för i deklarationen på K4 blanketten.

Jag tror att du kan vara lugn.

Värdepapper som köpts innan man skrivits ut från Sverige är man skatteskyldig för i Sverige om de säljs innan… 20 år? efter inköpet. Om landet man bosätter sig i har en högre kapitalvinstskatt än Sverige så blir man skatteskyldig i det ladet för det överskjutande värdet.

Är man utskriven från Sverige och handlar på Avanza är man inte skatteskyldig i Sverige längre, utan enbart i det land där man är skriven. Det är riktigt dumt att i det fallet handla med ISK, för då betalar du automatiskt skatt till Sverige samtidigt som du måste betala skatten i landet där du är skriven.
Citera
2021-10-28, 21:02
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av lemmeln
Värdepapper som köpts innan man skrivits ut från Sverige är man skatteskyldig för i Sverige om de säljs innan… 20 år? efter inköpet. Om landet man bosätter sig i har en högre kapitalvinstskatt än Sverige så blir man skatteskyldig i det ladet för det överskjutande värdet.

Är man utskriven från Sverige och handlar på Avanza är man inte skatteskyldig i Sverige längre, utan enbart i det land där man är skriven. Det är riktigt dumt att i det fallet handla med ISK, för då betalar du automatiskt skatt till Sverige samtidigt som du måste betala skatten i landet där du är skriven.

Jag säger inte att du har fel.
Men jag skulle bara gärna vilja se källa på det där? För i så fall börjar jag seriöst fundera på att skriva ut mig från Sverige. Varför betala dessa hutlösa summor med pengar till svenska staten varje år.

I landet där jag bor finns ingen inkomstskatt.
Jag handlar inte med ISK-konto ändå för då förlorar man rätten att kunna kvitta skulder och vinster på K4
Citera
2021-10-28, 21:26
Medlem
Citat:
Bor i uk.

Du får ej ha ISK om utskriven, dock funkar KF bra (-usa)
Citera
2021-10-29, 09:39
Medlem
Man kan bara strunta i att skriva ut sig. Finns många som gör så. Sedan håller man en låg profil på sitt sparande.
Citera
2021-10-29, 13:47
Medlem
Paradisums avatar
Kör man inte med kapitalförsäkring och skattar som vanligt med den när man bor utomlands?
Citera
2021-10-29, 13:54
Medlem
WhiteNightFlights avatar
.
Citera
2021-10-29, 14:54
Medlem
Ringhals3s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lemmeln

10 år tror jag att det är.
Citera
2021-10-29, 15:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sexpat
Man kan bara strunta i att skriva ut sig. Finns många som gör så. Sedan håller man en låg profil på sitt sparande.
Har redan skrivit ut mig
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in