• 1
  • 2
2021-10-27, 16:52
Medlem
CalzoneItalias avatar
Jag är uppväxt i generationen då det alltid serverats efterrätt till maten . Det kan vara vad som helst som är gott efter maten .

Äter ni alltid efterrätt ? Idag åt jag fläskpannkaka med lingonsylt och till efterrätt blev det kladdkaka med vispad grädde och såklart nybryggt kaffe till.

Får inte jag efterrätt blir jag ledsen i ögat. Hur ser era matvanor ut?
Citera
2021-10-27, 16:57
Medlem
Äter vad jag vill när jag vill.
Citera
2021-10-27, 17:03
Dagens upplysta människor äter naturligtvis inte efterrätt särskilt frekvent. Tycker du själv att fetma, karies och diabetes är fräscha sjukdomstillstånd som rättfärdigar de kortvariga dopaminkickarna du får av sockret i efterrätten?
Citera
2021-10-27, 17:08
Medlem
Äter jag alltid efterrätt? Nej.
Men på "större" middagar/bjudningar med familj eller vänner, alltid.
Ute på restaurang, kanske varannan gång.
Citera
2021-10-27, 17:20
Medlem
Jag äter ''efterrätt'' till frukost ibland eller som kvällsmat, fan ibland kliver jag upp på natten för lite paj med vaniljsås!
Men aldrig efter middagen, då är jag mätt.
Citera
2021-10-27, 17:20
Moderator
Tystnads avatar
Det var jättevanligt bland den äldre generationen japp!

Nä äter ytterst sällan efterätt , kan hända om det förekommer typ glass eller om det är Thai mat dom brurkar ha fritterad banan , men det är sällsynt.
Vissa lunch restauranger brukar ha halvdan "efterätt" oftast sällan god så det kan man skippa.

Åt förr på middagsbjudningar hos den "äldre generationen" och Alltid var det just efterätt även om man var proppmätt, helt idiotisk ,visst OM det är frivilligt men oftast var det rena tvånget.
Citera
2021-10-27, 17:22
Medlem
constants avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sanyangmotors
Dagens upplysta människor äter naturligtvis inte efterrätt särskilt frekvent. Tycker du själv att fetma, karies och diabetes är fräscha sjukdomstillstånd som rättfärdigar de kortvariga dopaminkickarna du får av sockret i efterrätten?
En efterrätt kan bestå av en liten fruktsallad eller kanske nyponsoppa med en klick vispad grädde.

Själv brukar jag ta en frukt efter maten, inte alltid, men när det finns hemma eller på arbetet om det är där jag äter.
Citera
2021-10-27, 17:27
Medlem
Majsmans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tystnad
Det var jättevanligt bland den äldre generationen japp!

Nä äter ytterst sällan efterätt , kan hända om det förekommer typ glass eller om det är Thai mat dom brurkar ha fritterad banan , men det är sällsynt.
Vissa lunch restauranger brukar ha halvdan "efterätt" oftast sällan god så det kan man skippa.

Åt förr på middagsbjudningar hos den "äldre generationen" och Alltid var det just efterätt även om man var proppmätt, helt idiotisk ,visst OM det är frivilligt men oftast var det rena tvånget.

Ja kaffe och sju sorters kakor! Men den generationen levde så länge som de gjorde också!
Citera
2021-10-27, 17:30
Medlem
Cindells avatar
Jag är inte speciellt intresserad av sötsaker, så ingen efterätt för mig.

(När jag var liten på 70-80-talet var efterrätt något man hade på söndagar i min familj. Inte varje dag)
Senast redigerad av Cindell 2021-10-27 kl. 17:53.
Citera
2021-10-27, 17:31
Medlem
ItsmeGlenns avatar
Minns att det var ett vanligt förekommande när man åt hos morföräldrarna när man växte upp. Husmanskost och all form av kakor glass etc till efterätt.

Nu sker det mer sällan, kanske någon gång i veckan man unnar sig.
Citera
2021-10-27, 17:31
Medlem
CalzoneItalias avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Majsman
Ja kaffe och sju sorters kakor! Men den generationen levde så länge som de gjorde också!

Mina föräldrar har alltid haft efterrätt men så är ju min mor italienska också och det är tradition med efterrätt. Folk är hysteriska i Sverige nu för tiden och livrädda för karies och sjukdomar . Jobbar man och borstar tänderna ordentligt är det ingen fara. Men det är klart är man arbetslös och zippar energidrycker varje dag och spelar tv-spel då är man i en annan riskzon såklart.
Citera
2021-10-27, 17:33
Medlem
Mojokiis avatar
Nix, nästan aldrig.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto