Flashback bygger pepparkakshus!
  • 1
  • 2
2021-10-27, 14:03
Medlem
Ördögs avatar
Nä, hör ni kära flashbackkompanjoner. Nu är det banne mig dags att skapa en ordentlig tråd om denne hemtrevligt skorrande proggmumie, där vi även kan diskutera hans låtar och inte bara hans politiska klavertramp och hans antagligen helt genuina uppfattning av sig själv som Woody Guthries eller Victor Jaras jämlike. Anledningen är att han nu planerar sin sista storturné.

Mikael Wiehe tar farväl – sista stora turnén
https://www.sydsvenskan.se/2021-10-2...a-stora-turnen
Mikael Wiehe vill ta farväl medan han fortfarande kan höra publikens applåder. Efter en lång pandemipaus släpper han ny skiva och har också börjat ladda inför det som blir hans sista stora turné i Norge, Sverige och Danmark. Den 1 april nästa år uppträder han på Malmö Live konserthus.

– Jag gör min sista stora turné medan jag fortfarande kan stå på benen, medan jag fortfarande kommer ihåg låtarna, medan jag fortfarande kan sjunga och medan jag fortfarande kan höra applåderna, säger han.
Om en månad ska han släppa nästa skiva, men det uppges inte om Den siste mohikanen också blir den sista skivan. Namnvalet är rätt uppenbart.
— Jag känner mig ibland som den siste mohikanen. Jag företräder politiska åsikter som det inte är lika många som delar med mig nu som för 50 år sedan. Jag har färre vänner i livet, säger Mikael Wiehe och syftar på att många nära vänner har gått bort.
Sedan följer som väntat lite världsförbättring.
Kamp mot högerextremism är en högaktuell fråga, anser han, liksom att svenskarna hittar ett sätt att sträcka ut en hjälpande han till dem som av olika anledningar söker skydd här, trots att Sverige inte kan ha öppna gränser. Naturen och miljöfrågan har aldrig varit i Wiehes fokus, men han uttrycker stor beundran för de ungdomar med Greta Thunberg i spetsen som driver på klimatrörelsen.

– Den kampen som de för kommer också vi, deras föräldrar, att ha nytta och glädje av – och våra barnbarn.
Det finns en hisklig hög Wiehe-trådar på FB, men de flesta utgörs just av hans politiska utspel eller simpelt skvaller. Det känns ju lite märkligt. Den avdöde Björn Afzelius har ägnats ungefär lika många trådar, men dessa handlar även om hans musik, man minns hans spelningar och rekommenderar hans skivor. Vadan detta, kära svennar (skåningar allra särskilt)?

Jag har tyvärr inte sett mer än en spelning med Wiehe, inför valet 2010, då han uppträdde som politisk agitator. Intrycket var snällt sagt så där ... Jag har skrivit om det här.

(FB) Tioårsminnestråden om valet 2010 - hur har SD klarat sig, hur har Sverige förändrats?
Citat:
Ursprungligen postat av Ördög
För eget vidkommande råkade jag besöka Boden några veckor innan valdagen, och passade på att avnjuta Mikael Wiehes konsert där han spydde galla över regeringen med låtar som Hej då, trevligt att träffas och Ta det tillbaka, och försökte frånta Jimmie Åkesson människovärdet med diatriben Fascismens racka. Jag hade tyckt att Wiehes gamla låtar varit trevliga att lyssna på, trots att jag politiskt inte alls delat alla hans åsikter. Nu kändes hans angrepp på oliktänkande bara plumpa och tröttsamma. Jag undrar hur många väljare han verkligen lyckades omvända?
Senast redigerad av Ördög 2021-10-27 kl. 14:27.
Citera
2021-10-27, 14:05
Bannlyst
Citat:
Nä, hör ni kära flashbackkompanjoner. Nu är det banne mig dags att skapa en ordentlig tråd om denne hemtrevligt skorrande proggmumie, där vi även kan diskutera hans låtar och inte bara hans politiska klavertramp. Anledningen är att han nu planerar sin sista storturné.

Mikael Wiehe vill ta farväl medan han fortfarande kan höra publikens applåder. Efter en lång pandemipaus släpper han ny skiva och har också börjat ladda inför det som blir hans sista stora turné i Norge, Sverige och Danmark. Den 1 april nästa år uppträder han på Malmö Live konserthus.

Kamp mot högerextremism är en högaktuell fråga, anser han, liksom att svenskarna hittar ett sätt att sträcka ut en hjälpande han till dem som av olika anledningar söker skydd här, trots att Sverige inte kan ha öppna gränser. Naturen och miljöfrågan har aldrig varit i Wiehes fokus, men han uttrycker stor beundran för de ungdomar med Greta Thunberg i spetsen som driver på klimatrörelsen.

– Den kampen som de för kommer också vi, deras föräldrar, att ha nytta och glädje av – och våra barnbarn.
Inte en dag för tidigt.
Citera
2021-10-27, 14:13
Medlem
SalthavsStjaerts avatar
Denne gamle skithög förstår inte nutiden alls så ingen frisk människa kommer att sakna honom. Men han var säker relevant på 70/80-talet.
Citera
2021-10-27, 15:14
Medlem
Ördögs avatar
Men jag har andra och bättre Wiehe-minnen också. Jag måste ha varit tretton eller fjorton när jag såg och hörde MW uppträda i finsk TV. Han spelade Lindansaren, och fan vet om jag inte måste blinka några gånger och svälja.

Under min studietid hade jag en kompis som något äldre än jag, och som hade haft en lindrigt sagt jobbig uppväxt. Han var en stor Wiehe-diggare, och alltid när vi satt och sörplade vin om kvällarna ville han höra Basin Street Blues. Även om han själv aldrig spelat i något band, påsod han att skildringen fick honom att tänka på vänner som skingrats och drömmar som förflyktigats.

Denne min kompis hade som sagt varit med om lite väl mycket, och hyste tyvärr stor nonchalans för varningar och förbud av olika slag. En vacker vinterdag begav han sig ut på en biltur på havsisen, i ett område där det var förbjudet att köra. Isen brast. Han själv och hans sambo omkom, men sambons 12-årige son klarade sig.

Det är snart 16 år sedan detta skedde. Men då jag hör Basin Street Blues går mina tankar fortfarande till honom.
Senast redigerad av Ördög 2021-10-27 kl. 15:38.
Citera
2021-10-27, 15:19
Medlem
Docklands avatar
Citat:
Nä, hör ni kära flashbackkompanjoner. Nu är det banne mig dags att skapa en ordentlig tråd om denne hemtrevligt skorrande proggmumie, där vi även kan diskutera hans låtar och inte bara hans politiska klavertramp och hans antagligen helt genuina uppfattning av sig själv som Woody Guthries eller Victor Jaras jämlike. Anledningen är att han nu planerar sin sista storturné.

– Jag gör min sista stora turné medan jag fortfarande kan stå på benen, medan jag fortfarande kommer ihåg låtarna, medan jag fortfarande kan sjunga och medan jag fortfarande kan höra applåderna, säger han.
Om en månad ska han släppa nästa skiva, men det uppges inte om Den siste mohikanen också blir den sista skivan. Namnvalet är rätt uppenbart.
— Jag känner mig ibland som den siste mohikanen. Jag företräder politiska åsikter som det inte är lika många som delar med mig nu som för 50 år sedan. Jag har färre vänner i livet, säger Mikael Wiehe och syftar på att många nära vänner har gått bort.
Sedan följer som väntat lite världsförbättring.

Det finns en hisklig hög Wiehe-trådar på FB, men de flesta utgörs just av hans politiska utspel eller simpelt skvaller. Det känns ju lite märkligt. Den avdöde Björn Afzelius har ägnats ungefär lika många trådar, men dessa handlar även om hans musik, man minns hans spelningar och rekommenderar hans skivor. Vadan detta, kära svennar (skåningar allra särskilt)?

Jag har tyvärr inte sett mer än en spelning med Wiehe, inför valet 2010, då han uppträdde som politisk agitator. Intrycket var snällt sagt så där ... Jag har skrivit om det här.

(FB) Tioårsminnestråden om valet 2010 - hur har SD klarat sig, hur har Sverige förändrats?

Det enda progressiva med Mikael är hans glasögon
Citera
2021-10-27, 15:27
Medlem
proconsuls avatar
Hoola Bandoola Band ha en given plats i svensk musikhistoria, det är det nog ingen som protesterar mot.
Wiehe som soloartist har väl aldrig nått samma magnitud. Men han har ändå lyckats harva sig runt i 50 år och bara det är ju berömvärt. En avskedsturne är ett logiskt avslut på hans musikaliska gärning.
Citera
2021-10-27, 15:38
Medlem
proconsuls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dockland
Det enda progressiva med Mikael är hans glasögon

Kul kommentar. Dock ser jag mig nödsakad att reda ut begreppet "progressiv" enär det i sammanhanget har missförståtts av en mängd personer.Utomlands, företrädelsevis i UK, var det banden som var progressiva, alltså de spelade progressiv musik.
Musik som skruvade upp rocken ett snäpp, kan man säga. Själva ordet progressiv är ju synonymt med
"framåtskridande". Musikaliskt progressiva band som tex Genesis, ELP, Gentle Giant et consortes.
I Sverige var det inte musiken utan skivbolagen som var progressiva. De tog ett (fram)steg till och släppte in band och musik som inte de stora konservativa etiketterna ville ge ut. Musiken hos de här banden var väldigt sällan progressiv. det var mer Bob Dylan än Yes, so to speak.
Citera
2021-10-27, 15:41
Medlem
holmiums avatar
Äntligen avskedsturne för denna skitstövel och systemhora.

Vi är naturligtvis många som är tack samma för att det blir en systemhora mindre, men det är hundratals till som borde lägga av.
Citera
2021-10-27, 16:19
Medlem
Studsbolls avatar
Det säger han bara för att göra mig glad. Men tillåt mig att tvivla; han är för gniden för att ge upp dessa inkomster. Det lär följa en ny avskedsturné lite senare. Trots sin musik och sin långa karriär som påstått vänstertomte så är han en kapitalist av rang.
Citera
2021-10-27, 20:30
Medlem
Rebali179s avatar
Hoola Bandoola Band är väl en klassiker inom Proggrörelsen. Bandet spelade för några år sedan.
Å det är även till viss del ett av mina favorit proggband som jag kan lyssna på lite då & då.
Samtidigt så känns det lite konstigt att han skall lägga av.

Håller med er alla på den punkten att
Trots sin musik och sin långa karriär som påstått vänstertomte så är han en kapitalist av rang.
Citera
2021-10-27, 23:10
Moderator
Pojken med guldbyxornas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rebali179
Hoola Bandoola Band är väl en klassiker inom Proggrörelsen. Bandet spelade för några år sedan.
Å det är även till viss del ett av mina favorit proggband som jag kan lyssna på lite då & då.
Samtidigt så känns det lite konstigt att han skall lägga av.

Håller med er alla på den punkten att
Trots sin musik och sin långa karriär som påstått vänstertomte så är han en kapitalist av rang.

"Ska jag sälja mig för pengar så ska jag ha vad jag är värd" hette det ju i Allt vad jag begär, det är väl ingen dum levnadsregel. Tycker nog att Kråksånger är hans bästa soloskiva, fast Flickan och kråkan förstås skäms rejält av den "förklarande fotnoten" i sista versen. Några spår på Elden är lös vill jag också minnas som OK.
Citera
2021-10-27, 23:57
Medlem
schizophrenias avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pojken med guldbyxorna
"Ska jag sälja mig för pengar så ska jag ha vad jag är värd" hette det ju i Allt vad jag begär, det är väl ingen dum levnadsregel.
Som den som skrev det allra mesta av Hoola Bandoolas låtkatalog visste Wiehe att han var värd mer än de andra också. Om jag inte minns fel har Wiehe därför även varit den som tjänat överlägset bäst på bandets framgångar, och inte solidariskt delat på inkomsterna i lika högar med bandmedlemmarna.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in