• 2
  • 3
2021-10-27, 22:14
Medlem
Kebbabturkens avatar
Inflation.
Citera
2021-10-27, 22:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av neuron-drone
Maten var dyrare innan oljepriserna gick upp. När inflationen blev mindre, ökade ändå mataffärerna priserna på samma vis, trots att det nu var en verklig ökning. Folk accepterade det. Sedan så har det väl blivit lite värre de senaste 10 åren. Innan var det lite mer stabilt. Det är kännbart när man har en inkomst som inte ökar. Inom ungefär samma inkomst har jag haft utgift på mat på 900 men nu på det dubbla. Då måste priserna gått upp.
Sommartorka 2018,covid 2020, diesel/skattechock 2021plus normal girighet med höjningar utanför logiska variabler.......
Citera
2021-10-27, 22:48
Medlem
neuron-drones avatar
Citat:
Ursprungligen postat av D.Yster.Quist
Sommartorka 2018,covid 2020, diesel/skattechock 2021plus normal girighet med höjningar utanför logiska variabler.......

Ja. Det med. Men jag tror folk först nu börjar fatta för det når smärtgränsen. Maten blev dyrare redan innan 2018 men bara vi fattiga visste det. Skulle vilja hävda att det började gå utför runt 2013 sådär.
Citera
2021-10-28, 02:18
Medlem
Allt går upp i pris, bara lönen som står stil.
Citera
2021-10-28, 11:25
Medlem
Ringhals3s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av WD400
Allt går upp i pris, bara lönen som står stil.

Över tid, de senaste 40 åren, så har livsmedlen blivit billigare och billigare men ju mer pengar jag tjänar desto dyrare mat köper jag.

Det är en väl spridd missuppfattning att lönerna halkar efter och att allt bara blir dyrare och dyrare, så är det inte.
Medelklassens köpkraft är väsentligt högre nu än för 40, 30, 20 år sedan.

Kolla hur stor del av den disponibla innomsten som hushållen lägger på den rekorddyra bensinen och dieseln nu jämför med 2001 så ser man att det i snitt läggs ungefär hälften så mycket på drivmedel nu jämför med då trots att körsträckan är densamma.

Detta beror på ökade disponibla inkomster och bränslesnålare bilar.

Men sådant kan inte faktaresistenta bränsleupprorare ta till sig för de är väl arbetslösa och kör Cheva V8 big block!
Citera
2021-10-28, 11:47
Medlem
Men tanke på dagens lönenivåer så förstår jag inte riktigt hur ni kan hålla på och bara unne er 2000 kr i månaden för mat.

Finns ingen annan förklaring än att man studerar, är arbetslös eller pensionär och här beror ju problemet på att man inte fått ta del av de senaste årtiondenas ganska kraftiga lönehöjningar.

Iallafall, man kan köpa mycket bra mat för 2000 kr i månaden. Att det blir enformig handlar nog mest om oförmågan att kunna laga mat och att man därför inte köper råvaor utan färdiga produkter.
Citera
2022-11-12, 22:48
Medlem
Gammal tråd men ja vad ska man säga.. inte har det blivit bättre. Allt går typ upp just nu (utom några grejer som typ kiwi som faktiskt har deflation av någon oförklarlig anledning).

Detta är en ganska kul sida att följa prisförändringar i olika produktgrupper: https://inflationen.com.
Citera
2024-02-13, 16:41
Medlem
0A0As avatar
Jag kollade precis på Hemköp och de försöker inbilla kunderna att Arvid Nordquist kaffebönor till klubbpris 118 kr per kilo är billigt.

Varför är det bara vissa typer av livsmedel som sticker ut och är mycket dyrare efter Kåvid-plandemin och Ukraina kriget?
Citera
2024-02-14, 00:09
Medlem
En del saker är där fortfarande brist på sen är det efterfrågan som styr.. Folk slutar inte dricka kaffe pga priset därför kan de höja dom..
Citera
  • 2
  • 3

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in