Citat:
Ursprungligen postat av
PatriarkJerusalem
Jag har som mål att gå i pension senast vid 55 års ålder (är 40 år idag). Målet är ganska väl förberett. Jag har dels låga utgifter, dels i nuläget cirka 4,5 miljoner kronor investerat, och sparar ca 10000 kr/månad.
Jag har ut ca 26000 kr idag och sparar 10, så jag är van att spendera ca 16000 kr. Jag vill gärna kunna ta ut ca 20000 kr/månad efter skatt under min pension (det kostar nog lite mer att vara pensionär än att lönearbeta, något ska man ju hitta på om dagarna och det är inte gratis att göra saker)
Hur hade ni gjort? Jag funderar på om man skulle kunna göra något så fult som att faktiskt utnyttja A-kassan och inkomstförsäkringen första året. 300 dagar är väl max men hur länge kan man köra på detta innan det blir "obekvämt"?
Hejsan
Bra jobbat att redan fått ihop så mycket pengar. Har du ärvt pengar eller sparat ihop allt själv?
Om jag var ti dina kläder skulle jag dra ner på sparandet och unna mig resor, nöjen, god mat och högre standard och nöja mig med att spara kanske 2-3000 kr/månad in på fonder/aktier. Passa på att leva livet medans du är ung och frisk !!
Låt det du redan har investerat växa med ränta på ränta effekten. Har du 4500000 kr redan nu och sparar 3000/månad samt återinvesterar utdelningarna så kan du nog i genomsnitt räkna med minst 8% avkastning.
Då kommer du ha ca 14500000 kr när du fyller 55 år. Om du nu räknar på att leva tills du är 85 år och inte har nån du vill lämna över pengar till när du dör och inte vill riskera pengarna så kan du ju flytta över pengarna till ett vanligt konto när du fyller 55. Delar du beloppet på 30 år så blir det ju ända en bra slant varje månad. Ungefär 40000 kr /månad om jag inte räknar helt fel.
Men smartast är nog att dra ner på riskerna när du går i pension och investera pengarna i säkrare fonder, så kan du historiskt sett säkert få iallafall 5% avkastning.
5% avkastning blir då ca 60000/månad bara i avkastning utan att nalla av ditt investerade kapital.
Så mitt tips är att lev bättre nu men rör inte pengarna du redan sparat ihop, utan investera dem i fonder och återinvestera avkastningen :-)