2021-10-18, 09:59
Medlem
Pungpuckels avatar
Snus och rökning kan bidra till ryggont.

Sedan minns jag en gubbe som hade ont i ryggen jämt, han gick barfota på sandstranden så ofta han kunde, han sa att det lindrade bra.
Citera
2021-10-18, 10:39
Medlem
Sov under en period när jag var yngre på en tjock matta på golvet med en ihoprullad handduk bakom huvudet och har aldrig sovit så bra och skönt som jag gjorde då.
Citera
2021-10-18, 10:53
Medlem
sliskets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Driftstopp
Hej. Tänkte dela med mig några saker som jag vet fler har. Nämligen ont i ryggen.

Jag började jobba redan som 14 åring. Nu är jag en bit över 40 års åldern. Det tar både psykiskt och fysiskt att ha ont och bli gammal i lederna.

Problemet som jag haft de åren.
Strålar ner för benet, oftast högra.
Diskarna i ryggen L4, L5 membranet i mellan buktar ut, trycker mot ichias.
Artros skadad disk nedre. Finns inget membran (Ben mot ben)

Träningen i ryggen fungera till och från med lätta vikter. Men kom tillbaka efter 1 vecka. Kanske för muskel drog isär diskarna en aning.

Men nu kommer anledningen till att problemet i princip försvann.

1: Nya skor med dubbla inlägg. Mjuka skor.
2 :En playwood skiva i sängen. Stenhårt och ovant, men dagen efter så försvann lidandet med 50%. Det känns som att ligga på betong golvet men efter 1 vecka så blev jag van. Min fru hade exakt samma problem men inte lika grovt. Hon prova och hennes problem försvann likaså. Inga ryggproblem egentligen från början.

Sängen blir mjuk med tiden oavsett hur hård den var från början. Fjädrarna mjuknar och tappar funktionen.

3: några extension bakåtböjd ländrygg övningar. 1 gång per dag är bra.
Ligg på mage och dra sträck armarna så du har handflata i golvet medan ryggen är böjd bakåt.
Och mage sträckt.

Nummer två är vinnaren som avgjorde allt. Alltså en playwoodskiva. Går bra med plexiskiva med. Inget bra att ha en mjuk säng om du har problem med ryggen eller finns problem med rygg i släkten.

Gick även hos kiropraktor samt sjukgymnast. Men hjälpte kortsiktigt.

Har du provat detta och hjälpte det?

ligger på ett kakelgolv med en matta som jag bäddar på detta gör mirakel och de dagarna jag sover i sängen så blir det ont som sitter i flera veckor så platt och hårt funkar

lycka till
Citera
2021-10-18, 16:27
Medlem
Readyfreddies avatar
Testade som sagt en trävariant i natt och det gick fantastiskt bra. Sov bättre än normalt och när jag vaknade kände jag inte av ryggen alls. Brukar inte ha direkt ont men känna av den varje dag, men inget idag. Så det blir självklart en permanent ändring till att ha en så hård säng som möjligt.

Tror faktiskt plywood är den bästa lösningen. Billiga sängar tappar väl spänsten snabbare och dyra drar man sig ännu mer att byta ut. Plywood och en riktigt bra bäddmadrass får det nog bli.

Kudde är en annan fråga men man har ju råd att testa fram en riktigt bra när man kan ta nysängbudgeten till detta.

En del tror kanske att träskiva i sängen är som att ligga på golvet men så är det inte. Alla har väl lyckats somna på golvet någon gång men det är ju inte bekvämt, det ska svikta en aning.
Senast redigerad av Readyfreddie 2021-10-18 kl. 16:30.
Citera
2021-10-18, 17:00
Medlem
Driftstopps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Readyfreddie
Testade som sagt en trävariant i natt och det gick fantastiskt bra. Sov bättre än normalt och när jag vaknade kände jag inte av ryggen alls. Brukar inte ha direkt ont men känna av den varje dag, men inget idag. Så det blir självklart en permanent ändring till att ha en så hård säng som möjligt.

Tror faktiskt plywood är den bästa lösningen. Billiga sängar tappar väl spänsten snabbare och dyra drar man sig ännu mer att byta ut. Plywood och en riktigt bra bäddmadrass får det nog bli.

Kudde är en annan fråga men man har ju råd att testa fram en riktigt bra när man kan ta nysängbudgeten till detta.

En del tror kanske att träskiva i sängen är som att ligga på golvet men så är det inte. Alla har väl lyckats somna på golvet någon gång men det är ju inte bekvämt, det ska svikta en aning.

Kul att höra. Kör på.
Återkoppla gärna om nån vecka eller så.
Citera
2021-10-18, 18:15
Medlem
Förlåt min okunnighet, men hur placerar du plywood-skivan i sängen? Över befintlig madrass och sedan ett enkelt lakan över trät som du sedan sover på? Eller någon annan variant? Under madrassen?
Citera
2021-10-18, 18:37
Medlem
Driftstopps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HatadAvGud
Förlåt min okunnighet, men hur placerar du plywood-skivan i sängen? Över befintlig madrass och sedan ett enkelt lakan över trät som du sedan sover på? Eller någon annan variant? Under madrassen?

På träskivan - bäddmadrass och sedan lakan.

Under träskivan - resårmadrass (den tjocka med fjädrar)

Har man en tjock bäddmadrass ca 20-25 cm tjock som vissa sängar har så ska träskiva ligga över denna och inte under, i detta fall ska man köpa en vanlig bäddmadrass som är ca 12 cm. Att lägga över. Alltså på träskiva. De flesta har en vanlig bäddmadrass som är runt 10-15cm tjock..

I denna ordning uppifrån
Lakan.
Bäddmadrass
Träskiva
Resårmadrass (den tjocka med fjädrar)
Senast redigerad av Driftstopp 2021-10-18 kl. 18:42.
Citera
2021-10-18, 19:53
Medlem
När man sover på typ en plywoodskiva; funkar det att ligga även på sidan eller är det tänkt att man ska sova på ryggen? För man ska väl ha en mjukare säng om man mest sover på sidan...eller?
Citera
2021-10-18, 19:56
Medlem
Driftstopps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av iamwonderwoman
När man sover på typ en plywoodskiva; funkar det att ligga även på sidan eller är det tänkt att man ska sova på ryggen? För man ska väl ha en mjukare säng om man mest sover på sidan...eller?

Alla lägen funkar klockrent. För mig är det skönt att variera från rygg till sidoläge och vice verse.
Citera
2021-10-18, 20:31
Medlem
Tack. Måste prova någon gång. Ska leta playwood framöver
Senast redigerad av HatadAvGud 2021-10-18 kl. 21:12.
Citera
2021-10-18, 22:04
Medlem
Håller helt med dig med dig om både plywood skiva i sängen och fotriktiga skor.

Jag har själv haft värk i ryggen sedan 16-årsåldern. Medfödda kotförskjutningar som blev värre efter en bilolycka. Förslitningar och cystor som växer direkt på ryggraden. Går ej att operra bort. Trots det är jag en pigg och rörlig ålderspensionär sedan ett antal år.

Har gjort sjukgymnastic och/eller yoga i hela mitt vuxna liv och det hjälper mycket, men det som kanske har hjälpt mest var just att lägga en plywoodskiva under bäddmadrassen.

Har en 4 cm tjock bäddmadrass av latex direkt på plywoodskivan. Trots att den är ganska tunn, så har den fungerat mycket bra i flera år. Sover gott i alla ställningar, men lägger en rullad handduk under halsen om jag vill sova på sidan, annars kan jag få ont i axeln.

Investerade några år tidigare i fotriktiga MBT-skor (alternativt RYN). Det gjorde också en så stor skillnad att jag helt slutade använda vanliga skor.

Tack för att du startade den här tråden Driftstopp. Har varit roligt och intressant att följa andra med liknande ryggproblem.
Citera
2021-10-19, 00:25
Medlem
BiffTannens avatar
Använt detta trick länge faktiskt. Får ont i ryggen då och då och sover då på golvet (med ett lakan eller tunnt täcke under) en natt eller två och det löser nästan alltid problemet.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in