Citat:
Ursprungligen postat av
Revolutions
Ett märkligt beslut av SVT, hade denna dokumentär låtits vara hade 99,9% av alla som sett den glömt av den inom ett par veckor.
99,9% hade inte glömt bort den, därför togs den bort.
Även om det mesta handlade om den där finnen som hade blivit biten, så var det även andra med, som beskrev sina permanenta skador som uppkommit efter fästingbett.
Jag kan hålla med om att jag fick intrycket av att 1-2 två medverkande kanske led av något annat, egentligen.
Det förekommer en hel del frågetecken ändå när det gäller fästingar.
När det gäller finnen så visade hans provsvar vilka sjukdomsrelaterade åkommor han hade som spridits via fästingar.
Jag kommer inte ihåg helt säkert, men det var många infektioner som kan spridas via fästingar. Tor att han hade 13 olika infektioner.
Allt kanske han inte fick av just en fästing, men av det han hade i blodet var det festingsburna sjukdomar.
När det gäller just borelia så använder vi i sverige tester för infektioner som är vanligast förekommande. Minst 20% av fallen som blivit drabbade skulle inte ens testa positivt med infektionen i kroppen.
Mycket i programmet handlade om detta. Vissa länder testar bara för vissa virusgrupper när det gäller fästingsburna sjukdomar, och då missas mycket.