• 2
  • 3
2021-10-17, 10:04
Medlem
Kämpendahls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av vinland
Nej, jag ställde en fråga om detta eftersom Expressen hade kritiken klar och publicerad innan filmen sänts på Svt-1. Har du sett filmen än, länk finns i tråden annars.
Nej, jag har inte sett filmen än och visst kan det finnas inslag och poänger som jag missat. Jag har mest försvarat rätten för Expressen att granska det som sänds på SVT . Det Amina tar upp i sin artikel tycker jag är relevant. Frågan är om SVT borde ha tydliggjort vissa saker innan den sändes då de har en roll att vara opartisk?

Amina skriver på sin Twitter att hon såg den på SVT Play, men den låg nog där innan den sändes i tv. Amina skriver också att SVT har en jätteduktig vetenskapsredaktion, men att de nog inte var inblandade.
Citera
2021-10-17, 10:31
Medlem
vinlands avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kämpendahl
Nej, jag har inte sett filmen än och visst kan det finnas inslag och poänger som jag missat. Jag har mest försvarat rätten för Expressen att granska det som sänds på SVT . Det Amina tar upp i sin artikel tycker jag är relevant. Frågan är om SVT borde ha tydliggjort vissa saker innan den sändes då de har en roll att vara opartisk?

Amina skriver på sin Twitter att hon såg den på SVT Play, men den låg nog där innan den sändes i tv. Amina skriver också att SVT har en jätteduktig vetenskapsredaktion, men att de nog inte var inblandade.

Ladda då ner filmen eftersom du helt missat finnens kommentarer i dokumentären. Dox lägger ut filmerna på nätet i samband med att de sänds på Svt-1, inte innan, handlar om upphovsrätten. Amina Manzoor gjorde alltså en efterhandskonstruktion på twitter, då hon insåg att hon gjort bort sig rent tekniskt.

Anmälningarna verkar också ha gjorts innan programmet ens slutade på Svt-1, får återkomma när kontoret öppnar med vilka tidsstämplar dessa har, eftersom man särskiljer på anmälningar på Play respektive SvT-1, som är 2 olika plattformar, där dessa 4 enbart är för on air SvT-1.

Anmälning:21/03975
Rubrik: SVT1, Dox: Fästingkriget, inslag om kronisk borrelia
Kvitton 12741, 12768, 12769, 12774
Program: Dox: Fästingkriget
Programföretag: SvT
Citera
2021-10-17, 10:49
Medlem
Citat:
Alla är nog ense om att Covid-strategin och hur man handskats med detta är skandalöst. Men det finns fler som råkat mycket illa ut i liknande virus och bakterieangrepp. I torsdags sände SvT/Dox en dokumentär om "fästingkriget" , som handlar om patienter som inte får hjälp, där bl.a WHO återigen gör bort sig grundligt, och där medierna återigen tar ställning för Medtech-bolag. Det är en finsk producent som själv lider av Borrelia som åker runt världen och visar upp alternativa behandlingar samt några av dess patienter. Han försöker flera ggr även få ett uttalande av folk på WHO, som totalvägrar, när han sen åker till deras huvudkontor blir han helt avspisad i receptionen.

Dokumentären lades samtidigt på SVT Play med rubriken: Fästingkriget. Där fick den ligga en enda dag innan den togs ned då Expressen förde ett jävla liv om denna dokumentär:

Dagen efter sändningen kom första salvan:
https://www.expressen.se/nyheter/kro...a-charlataner/ Likheten mellan Borrelia / Covid-19 och Ivermectin-bråket är rena kopian, och dokumentären var ett intressant som underlag för hur nu våran covid-epidemi hanteras. Det som gör det extra otrevlig här är att Borrelia ökar i omfång pga ändrade klimat, en läkare gick så långt att han var rädd för att Borrelian kan bli nästa epedemi efter Covid-19.

Dag 2 togs dokumentären bort från SvT-play, Expressen kan inte hålla tillbaka skadeglädjen:
https://www.expressen.se/nyheter/svt...nisk-borrelia/

SVT/SR själva: https://sverigesradio.se/artikel/eft...-fastingkriget

Att diskutera här blir hur stora mediehus kan censurera statliga SvT:s utbud, när det kommer till kritan med brännande ämnen. Dokumentären fick 4 anmälningar till GRN, men det var Expressen som stod för drevet mot dokumentären. Absolut bäst vore om någon lyckats ladda ner denna på någon alternativ site så att folk själva kunnat få se och ge sina synpunkter i ärendet på misslyckad läkarvård.

Att Expressen anser sig ha rätten att avgöra vilka som är charlataner blir direkt komiskt.

Finns det nån finsk motsvarighet till SVT för man kan hitta?

Eller nån annanstans?
Citera
2021-10-17, 11:20
Medlem
vinlands avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bruz-Lee
Finns det nån finsk motsvarighet till SVT för man kan hitta?

Eller nån annanstans?

Citat:
Ursprungligen postat av Innominate
Finns att se här om man vill: https://ufile.io/tull3469

Medlem Innominate laddade upp "Fästingkriget" på:
https://ufile.io/tull3469

Tar runt 3,5 min att ladda upp på en 100mb lina, filen är 1,9gb stor i mp4 formatet
(Stort tack till Innominate !!)
Citera
2021-10-17, 11:41
Medlem
Citat:
Medlem Innominate laddade upp "Fästingkriget" på:
https://ufile.io/tull3469

Tar runt 3,5 min att ladda upp på en 100mb lina, filen är 1,9gb stor i mp4 formatet
(Stort tack till Innominate !!)

Thx!

Sjysst!
Citera
2021-10-17, 11:51
Medlem
svampsubbas avatar
Expressens självutnämnda husgud och antivaxxhatare Agnes Wold, som endast mjölkat forskningsbidrag för tarmbakterier, firar nya triumfer med sina feministdrev. Hon sprider propaganda i två år helt oemotsagd och ovetandes om covid och hyllar vacciners verkningar, men nu lever hon i total förnekelse om borelias effekter på människor i ett längre perspektiv.

Precis som för Hanna Brus som hon retweetar är oron att filmen Fästingkriget skulla sprida mängder av oro, misstänksamhet och elände, så hurrar nu Agnes Wold när Svt avpublicerat filmen.
https://nitter.pussthecat.org/AgnesWold

Det är uppenbart skillnad på folk och folk, bakterier och bakterier och nu virus och virus. Om nu folk samtidigt blir drabbade av både bakterier och virus är det jämförbart med potenta okunskapsvirus enligt Hanna Brus och Agnes Wold instämmer med att censuren kring kronisk borelia är glädjande.

Jag väntar tålmodigt på att den här gruppen av lögnaktiga häxor får pudla offentligt och sedan bidra till en ökad växthuseffekt..
Citera
2021-10-17, 22:05
Medlem
Nu efter att ha sett dokumentären så blir jag ännu mer förvånad över att man valde att ta ner den.

I mitt första inlägg skrev jag "Man skulle ju kunna sänt den med en förtext som förklarar att det är en omtvistad dokumentär som mer ska ses som Joonas Berghälls egna berättelse (och förklara att det som beskrivs är alternativ medicin)."

När jag nu laddat ner och sett den genom länken här ovan så BÖRJAR ju filmen med...

"DET HÄR ÄR EN PERSONLIG FILM AV jOONAS BERGHÄLL OM HANS KAMP FÖR ATT LINDRA UPPLEVDA SJUKDOMSSYMPTOM SOM HAN TROR SIG HA FÅTT EFTER ETT FÄSTINGBETT"

texten fortsätter

"DET FINNS INGET VETENSKAPLIGT BEVIS FÖR ATT KRONISK BORRELIA EXISTERAR, OCH DÄRMED INGET BEVIS FÖR ATT SYMPTOMEN KAN LINDRAS MED LÅNGA ANTIBIOTIKAKURER"

Jag kan inget om medicin, och jag har ingen aning om de personer som medverkar i filmen lider av samma åkomma ens. Jag har ingen aning om vad Joonas lider av (eller de andra medverkande). Det jag vet är att det inte är olagligt att framföra åsikter och göra en dokumentär av det man upplever.

Man går ju i början av filmen ut med att innehållet ÄR kontroversiellt, att man ska se filmen med ett visst filter och den kan sedan verka som ett diskussionsunderlag. Det KAN vara så att Joonas har helt fel, nu blir han ju mer av en martyr i och med att filmen brutalt släcks ner.

Ett märkligt beslut av SVT, hade denna dokumentär låtits vara hade 99,9% av alla som sett den glömt av den inom ett par veckor.
Citera
2021-10-17, 23:34
Medlem
Jag kollar ofta på svt play, och "Boreliakriget" var intressant, synd att den är borttagen nu.

Kommer ihåg den väldigt bra.
Citera
2021-10-18, 00:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Revolutions
Ett märkligt beslut av SVT, hade denna dokumentär låtits vara hade 99,9% av alla som sett den glömt av den inom ett par veckor.

99,9% hade inte glömt bort den, därför togs den bort.

Även om det mesta handlade om den där finnen som hade blivit biten, så var det även andra med, som beskrev sina permanenta skador som uppkommit efter fästingbett.

Jag kan hålla med om att jag fick intrycket av att 1-2 två medverkande kanske led av något annat, egentligen.

Det förekommer en hel del frågetecken ändå när det gäller fästingar.

När det gäller finnen så visade hans provsvar vilka sjukdomsrelaterade åkommor han hade som spridits via fästingar.

Jag kommer inte ihåg helt säkert, men det var många infektioner som kan spridas via fästingar. Tor att han hade 13 olika infektioner.

Allt kanske han inte fick av just en fästing, men av det han hade i blodet var det festingsburna sjukdomar.

När det gäller just borelia så använder vi i sverige tester för infektioner som är vanligast förekommande. Minst 20% av fallen som blivit drabbade skulle inte ens testa positivt med infektionen i kroppen.

Mycket i programmet handlade om detta. Vissa länder testar bara för vissa virusgrupper när det gäller fästingsburna sjukdomar, och då missas mycket.
Citera
2023-03-03, 09:49
Medlem
Hej.
Jag är mycket påläst om borrelia. Jag har med en omfattande dokumentation på över 50 sidor med över 100 länkar till bland annat forskning/vetenskap ställt Expressens Amina Manzoor samt svensk vård svarslösa. I korthet om borrelia.
En fästing lade förr enligt Åbo universitet ca 2.000 ägg nu det X 3. En dold pandemi. Testverktygen är sedan 80-talet och är indirekta, de missar vartannat gång.de kan heller inte skilja på en gammal eller pågående infektion. Föreställ er att om det var likadant med HIV att läkarna skrev att personen inte har HIV och kan ha sex fast läkarna vet att testerna är som att singla slant. Det korta fönster man har att sätta in antibiotika är mycket snävt, några veckor efter bettet gömmer sig spiroketerna i vävnader, bygger biofilm och där skyddar de sig mot immunförsvar och antibiotika. Borrelia har en kusin - syfilis.

Expressens Amina Manzoor säger bland annat kronisk borrelia inte existerar. Det utlåtande står i strid med WHO:s kod ICD 11 som läkare världen över måste förhålla sig till. Hennes okunnighet som "sakkunnig" är påtaglig. Jag har tillskrivit Amina med över 50 sidor - inte på en enda punkt har hon gått i svaromål. Det är min övertygelse att Amina är kommunikatör till särintressen.

Prof. Björn Olsen har skrivit en bok, Ur läroboken Medicinsk mikrobiologi och Immunologi 2014, avsnitt 3:27, sid 304:
Spiroketer - Borrelia, Treponema och Leptospira av Sven Bergström & Björn Olsén.
"Viktiga egenskaper hos Borrelia bugdorferi s.l. är deras uttalade överlevnadsförmåga och förmågan att orsaka persisterande infektioner. Paradoxalt nog uppkommer ett starkt im-munförsvar som varken förmår döda Borrelia-bakterien in vivo eller skydda mot ny infektion. Detta beror bland annat på en aktiv immunsuppression genom komplementinhibering samt induktion av antiinflammatoriska cytokiner (bland annat IL-10). Borrelia har också en mycket stor förmåga till så kallad immunologisk flykt (immune evasion) genom fas- och
antigenvariation samt genom att gömma sig intracellulärt i immunologisk lågaktiva kropps-rum (immune privileged sites), till exempel hjärna och leder."

1. Borrelia har stor överlevnadsförmåga och orsakar persisterande infektioner.
2. Immunförsvaret svarar starkt, men kan inte döda bakterierna då immunförsvaret dämpas (immunsuppression) genom bland annat IL-10.
3. Bakterierna kan hålla sig undan immunförsvaret genom
a.) bland annat antigenvariation
b.) att inta intracellulär form
c.) att "gömma sig" i lågaktiva kroppsrum (ex. hjärna och leder).
(Not: därför funkar inte provtagningar i vener utan i kapillärblod på kronisk borrelia.)

I och med immunsuppressionen så visar det inte positivt på en aktiv infektion och man står därför helt utanför vården och patienterna kan därför inte erhålla en adekvat behandling.
Detta förklarar varför så många hos CVI inte hittas med en aktiv
infektion. CVI är således absolut helt på det klara med varför
testteknikerna eller maxdosen med antibiotika inte fungerar men
väljer att tiga om detta. En ny Macciharini skandal.

När det gäller den " rekommenderade" behandlingen med antibiotika som kommer från IDSA /USA som har sisådär 40 år på nacken! och som Sverige slaviskt följer så dömer toppforskarna ut den.
Samtidigt skriver svensk vård att de använder sig av vetenskapen och av beprövad erfarenhet.
Det gör det inte.
Där Olsen arbetar i Uppsala är Akademiska sjukhuset/ Centrum för vektorburna Infektioner. (CVI)
Till 97% får ingen med borrelia där hjälp, de kastas under bussen.
Därför söker många rädda sig med att söka vård utomlands.
Citera
  • 2
  • 3

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in