Citat:
Sen blöjavvänjning kan försvåra potträningen. Om man pottränar efter 2,5 år så har barnet en helt annan vilja och det kan bli mycket svårare att få helt blöjfri. Potträning har också många fördelar mot förstoppning och urinvägsinfektion. Jag (åsikt) tycker att om man har ett barn som är ”normal” och är 3+ år så är det lathet från föräldrarnas sida. Ett barn är redo att potträna när hen kan kommunicera att hen är kissnödig.
Citat:
Exakt denna konversation tog rum för två år sedan då L berättade för världen att J blivit blöjfri strax efter sin treårsdag. L har, citerat, konstaterat: "helt i hennes egen takt utan någon stress.". Rätt eller fel är väl upp till var och en att ha si åsikt om, men där har ni svaret - barnen får bestämma själva.
Jag håller helt och hållet med dig, men detta är ju inte samma sak som att hävda att ett barn SKA vara blöjfritt vid två års ålder och att allt utanför detta är onormalt/utanför normen. Snarare så visar källor på att det är tvärtom; att det är mer normalt att barn slutar senare än två års ålder, även efter tre års ålder.
Självklart ska man inte helt köra över barnets egen vilja, men att lägga ansvaret på barnet att bli napp- och blöjfri anser jag är väldigt fel. Ett barn förstår inte konsekvenserna av långvarigt napp- och blöjbruk, så som bettfel och att inte kunna kontrollera sin miktionsreflex. Där har föräldern ett ansvar.