Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2021-10-09, 13:31
  #1
Medlem
https://www.aftonbladet.se/nyheter/a...-ar-ett-faktum
anklagas Ryssland ligga bakom prishöjningarna.

– Det är ett faktum att leveranserna av gas från Ryssland har minskat samtidigt som efterfrågan har ökat, säger energiminister Anders Ygeman (S

Tycker du att svenska hushåll behöver oroa sig för extrema elpriser i vinter?

– Ser man på marknadsbedömningarna så verkar de ligga på att det inte kommer att stiga speciellt mycket från den här nivån och det anger terminspriserna också.

Ygeman avslutar:
Jag är absolut oroad över situationen i Europa och att det är höga elpriser som spiller över på Sverige.


Vad säger ni om Ygemans anklagelser? Rimligt beskylla Ryssland för höga elpriser i Sverige?

Om Sverige valt att inte avveckla kärnkraftverk och inte roat sig med den så kallade kärnkraftsskatten, hur hade det påverkat dagens elpris i Sverige? Borde Aftonbladet ställt några kritiska frågor till ministern?
__________________
Senast redigerad av fredag2010 2021-10-09 kl. 13:34.
Citera
2021-10-09, 13:36
  #2
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av fredag2010
https://www.aftonbladet.se/nyheter/a...-ar-ett-faktum
anklagas Ryssland ligga bakom prishöjningarna.

– Det är ett faktum att leveranserna av gas från Ryssland har minskat samtidigt som efterfrågan har ökat, säger energiminister Anders Ygeman (S

Tycker du att svenska hushåll behöver oroa sig för extrema elpriser i vinter?

– Ser man på marknadsbedömningarna så verkar de ligga på att det inte kommer att stiga speciellt mycket från den här nivån och det anger terminspriserna också.

Ygeman avslutar:
Jag är absolut oroad över situationen i Europa och att det är höga elpriser som spiller över på Sverige.


Vad säger ni om Ygemans anklagelser? Rimligt beskylla Ryssland för höga elpriser i Sverige?

Om Sverige valt att inte avveckla kärnkraftverk och inte roat sig med den så kallade kärnkraftsskatten, hur hade det påverkat dagens elpris i Sverige? Borde Aftonbladet ställt några kritiska frågor till ministern?
Ptja, vi beskyller dem ju för allt annat. Tack alla ni som röstade S!
Citera
2021-10-09, 13:36
  #3
Medlem
BENZOMOORs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av fredag2010
https://www.aftonbladet.se/nyheter/a...-ar-ett-faktum
anklagas Ryssland ligga bakom prishöjningarna.

– Det är ett faktum att leveranserna av gas från Ryssland har minskat samtidigt som efterfrågan har ökat, säger energiminister Anders Ygeman (S

Tycker du att svenska hushåll behöver oroa sig för extrema elpriser i vinter?

– Ser man på marknadsbedömningarna så verkar de ligga på att det inte kommer att stiga speciellt mycket från den här nivån och det anger terminspriserna också.

Ygeman avslutar:
Jag är absolut oroad över situationen i Europa och att det är höga elpriser som spiller över på Sverige.


Vad säger ni om Ygemans anklagelser? Rimligt beskylla Ryssland för höga elpriser i Sverige?

Om Sverige valt att inte avveckla kärnkraftverk och inte roat sig med den så kallade kärnkraftsskatten, hur hade det påverkat dagens elpris i Sverige? Borde Aftonbladet ställt några kritiska frågor till ministern?

Hade vi haft större kapacitet att tillhanda hålla el genom välbyggd kärnkraft så hade vi till och med kunnat exportera till andra länder, lite win win över det scenariot.

Men politiker har väl för vana att alltid skylla på andra?
Citera
2021-10-09, 13:37
  #4
Medlem
HAARPs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av fredag2010
https://www.aftonbladet.se/nyheter/a...-ar-ett-faktum
anklagas Ryssland ligga bakom prishöjningarna.

– Det är ett faktum att leveranserna av gas från Ryssland har minskat samtidigt som efterfrågan har ökat, säger energiminister Anders Ygeman (S

Tycker du att svenska hushåll behöver oroa sig för extrema elpriser i vinter?

– Ser man på marknadsbedömningarna så verkar de ligga på att det inte kommer att stiga speciellt mycket från den här nivån och det anger terminspriserna också.

Ygeman avslutar:
Jag är absolut oroad över situationen i Europa och att det är höga elpriser som spiller över på Sverige.


Vad säger ni om Ygemans anklagelser? Rimligt beskylla Ryssland för höga elpriser i Sverige?

Om Sverige valt att inte avveckla kärnkraftverk och inte roat sig med den så kallade kärnkraftsskatten, hur hade det påverkat dagens elpris i Sverige?

Nord stream 2 hade kunnat vara igång för länge sedan om USA inte lagt sig i med sanktioner och hot för att försöka stoppa gasledningen.
__________________
Senast redigerad av HAARP 2021-10-09 kl. 13:39.
Citera
2021-10-09, 13:38
  #5
Medlem
Trollfeeders avatar
Så går det när Tyskland lägger ner kärnkraften och satsar på rysk gas. Det här sades ju redan då.
Citera
2021-10-09, 13:39
  #6
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Trollfeeder
Så går det när Tyskland lägger ner kärnkraften och satsar på rysk gas. Det här sades ju redan då.

Finns goda anledningar att kritisera Ryssland för både det ena och det andra, men frågan är om de verkligen kan ställas till svars för höga svenska elpriser.

Återigen en i raden av bortförklaringar där S-regeringen inte tar ansvar för resultatet av sin egen politik.
Citera
2021-10-09, 13:41
  #7
Medlem
Trollfeeders avatar
Citat:
Ursprungligen postat av fredag2010
Finns goda anledningar att kritisera Ryssland för både det ena och det andra, men frågan är om de verkligen kan ställas till svars för höga svenska elpriser.

Återigen en i raden av bortförklaringar där S-regeringen inte tar ansvar för resultatet av sin egen politik.

Det här är inte ett resultat av svensk politik i första hand. Vi har överproduktion. Det är tyskarna som har ställt till det.

Men visst, nog borde vi ha sett vad som kommer och skalat upp produktionskapaciteten inför det.
Citera
2021-10-09, 13:48
  #8
Medlem
Tarrous avatar
Ganska korkat att avveckla kärnkraft och parallellt öka beroendet av rysk gas. Men, vilken politiker skulle erkänna det nu när det är grön energi som gäller till varje pris.
Citera
2021-10-09, 13:55
  #9
Medlem
Lobstrs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BENZOMOOR
Hade vi haft större kapacitet att tillhanda hålla el genom välbyggd kärnkraft så hade vi till och med kunnat exportera till andra länder, lite win win över det scenariot.

Men politiker har väl för vana att alltid skylla på andra?
Vi exporterar ju, vad pratar du om?

Ja jag vet vad jag pratar om, jag jobbar med storskalig elproduktion.
Citera
2021-10-09, 13:59
  #10
Medlem
Turist i tidens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av fredag2010
Vad säger ni om Ygemans anklagelser? Rimligt beskylla Ryssland för höga elpriser i Sverige?
Ryssland är en del av problemet. Men i grund och botten handlar det om ett högt pris på utsläppsrätter som tvingat kolkraftverk att stänga ner och hopkopplingen av det svenska elnätet med kontinenten. Lägg stängda kärnkraftverk på det & kombinera det med svenska elområden och ett havererat projekt för att öka elöverföringen till sydligaste Sverige.
Kan resultatet bli annat än högre elpriser?
Citera
2021-10-09, 14:07
  #11
Medlem
BENZOMOORs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lobstr
Vi exporterar ju, vad pratar du om?

Ja jag vet vad jag pratar om, jag jobbar med storskalig elproduktion.

Bra , då vet du att export och import av el tar ut varandra beroende på årstid(noll summespel). Hade vi haft mer kapacitet hade vi ej behövt importera överhuvudtaget.
Citera
2021-10-09, 14:12
  #12
Avstängd
liksom-fbs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av fredag2010
https://www.aftonbladet.se/nyheter/a...-ar-ett-faktum
anklagas Ryssland ligga bakom prishöjningarna.

– Det är ett faktum att leveranserna av gas från Ryssland har minskat samtidigt som efterfrågan har ökat, säger energiminister Anders Ygeman (S

Tycker du att svenska hushåll behöver oroa sig för extrema elpriser i vinter?

– Ser man på marknadsbedömningarna så verkar de ligga på att det inte kommer att stiga speciellt mycket från den här nivån och det anger terminspriserna också.

Ygeman avslutar:
Jag är absolut oroad över situationen i Europa och att det är höga elpriser som spiller över på Sverige.


Vad säger ni om Ygemans anklagelser? Rimligt beskylla Ryssland för höga elpriser i Sverige?

Om Sverige valt att inte avveckla kärnkraftverk och inte roat sig med den så kallade kärnkraftsskatten, hur hade det påverkat dagens elpris i Sverige? Borde Aftonbladet ställt några kritiska frågor till ministern?
Någon anklagelse såg jag inte. Var var den?

– Det är en misstanke som finns och ryssarna förnekar ju det, men det är ett faktum att leveranserna av gas från Ryssland har minskat samtidigt som efterfrågan har ökat vilket har lett till enormt ökade energipriser.

Här säger han bara att det finns en misstanke. Hos vissa. Han säger inte med ett ord om han delar misstanken eller om han ser det som svammel.

Att Gazprom minskar leveranserna lär ha ett skäl. Men det nämns inte.
Var det för att kunder i EU köper mindre?

Eller är det leveransvägran av Gazprom? (Knappast).
Vad jag hör så levererar Gazprom enligt långa kontrakt.

Elmarknadsanalytiker som uttalar sig i bland annat Financial Times och New York Times pekar på att det är Ryssland och Vladimir Putin som ligger bakom elprischocken

Är det Putin som kommenderat Kina att köpa mängder av naturgas och driva upp marknadspriserna då kanske. Hade ju varit bra att få ett svar på det.

Var är anklagelserna?

Världsmarknadspriserna på naturgas har stigit sedan i våras.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback