Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 8
  • 9
2022-07-11, 15:48
  #97
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Snobird
Kan det vara att folk på forumet har en viss stil eller att forumet attraherar folk med lägre empatisk förmåga? Varför undrar jag? Jo, för jag ser sällan någon visa sympati, vara särskilt trevlig eller skriva något tröstande eller vänligt till andra användare.

Det verkar som ni eller många här i mångt och mycket egentligen inte bryr er om andra användare. Bakom nickel finns en människa, kanske någon som mår dåligt eller som kanske bara behöver lite sympati. Eller är ni också ganska okänsliga och kalla irl? Andra människor är inte så viktiga och vad som händer dem är inte ert problem...

Vad ska diskuteras? Stämmer detta alls, har ni observerat detta eller har ni sett motsatsen?

För min del sökte jag mig till Flashback just för att få hårda och kalla svar. Jag ville ha den bistra sanningen och inte att någon klappade mig på axeln och sa att ”alla duger som de är”. Tyvärr upplever jag inte att det blev så, min erfarenhet är att de flesta är lika tillrättalagda här som överallt annars. Då sorterar jag iofs bort uppenbara troll som provocerar för uppmärksamhet.
Citera
2022-07-13, 01:47
  #98
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Snobird
Kan det vara att folk på forumet har en viss stil eller att forumet attraherar folk med lägre empatisk förmåga? Varför undrar jag? Jo, för jag ser sällan någon visa sympati, vara särskilt trevlig eller skriva något tröstande eller vänligt till andra användare.

Det verkar som ni eller många här i mångt och mycket egentligen inte bryr er om andra användare. Bakom nickel finns en människa, kanske någon som mår dåligt eller som kanske bara behöver lite sympati. Eller är ni också ganska okänsliga och kalla irl? Andra människor är inte så viktiga och vad som händer dem är inte ert problem...

Vad ska diskuteras? Stämmer detta alls, har ni observerat detta eller har ni sett motsatsen?
en sjukdom.på flsshback.

Saken är väl att flashback är ett övervägande manligt forum, där rakhet prioriteras.
Många har frustrationer och hävdelsebehov av anledningar och använder det som ett slags stigamat/ursäkt för att hävda sig över någon annan.
Alltid skönt att säga till nåcon annan att den är dum, ful, oattraktiv eller whatnot.
Citera
2022-07-13, 06:48
  #99
Medlem
Ja, typiskt it fenomen. Sen behöver man inte vara så empatisk på ett diskussionsforum, snarare saklig.

Men att spy ur sig halka på folk utan anledning är inte önskvärt.
Citera
2022-07-13, 06:53
  #100
Avstängd
Arbetsskyggs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Arkhamist
Den empati du ser i samhället är ofta spelad eftersom offentlig empati signalerar godhet och är en statushöjare i vissa grupper. Det är därför du för inte allt för länge sedan kunde se folk lägga upp bilder på sociala medier om hur de gav tiggare pengar. På anonyma forum där ens konto inte är en livslång investering behöver folk inte låtsas lika mycket.

Kanske inte vad du ville höra men människor är sällan omtänksamma mot varandra om det saknas möjlighet att själv tjäna på det längre fram.
Bra inlägg som jag skriver under på. Empati är ofta ett skådespel och fyller ett syfte. Syftet är att casha in godhetspoäng. Som du skriver, en statushöjare i de egna leden.
Citera
2022-07-13, 08:04
  #101
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Snobird
Kan det vara att folk på forumet har en viss stil eller att forumet attraherar folk med lägre empatisk förmåga? Varför undrar jag? Jo, för jag ser sällan någon visa sympati, vara särskilt trevlig eller skriva något tröstande eller vänligt till andra användare.

Det verkar som ni eller många här i mångt och mycket egentligen inte bryr er om andra användare. Bakom nickel finns en människa, kanske någon som mår dåligt eller som kanske bara behöver lite sympati. Eller är ni också ganska okänsliga och kalla irl? Andra människor är inte så viktiga och vad som händer dem är inte ert problem...

Vad ska diskuteras? Stämmer detta alls, har ni observerat detta eller har ni sett motsatsen?
Du har fel, tycker jag! Här finns retstickor, lobbyister och många som vill andra väl. Vi har bara olika åsikter om var det skall börjas med välgången och vilka som bromsar den för egen makt.

Jag har inte läst tråden men kan väl börja att ge dej en chans att se ned på mej som otrevlig, stackars Snobird. Vi diskuterar fenomen i någons samhälle och pussar inte andra användare bara för att tillfredställa det falska "tycka synd om andra" syndromet som är ett sätt att pumpa upp sig själv med och vara bättre än andra. Fakta befriar är mitt motto.

Här pumpas det mer för att få in en rak höger till en som svamlar om annat än tråden och vara en bra nyttig spanare till tråden eller vårt samhälle enligt var och ens åsikt.

Jantelagen är ingen höjdare här. Det här är alltså inget forum för ömsesidig, inbördes beundran.

Om du vill ha genuin hjälp och skriver det så får du ofta hundratals svar som vill hjälpa dej men du tycker kanske bara om att bli sedd som ett offer och vi skall Aftongråta tillsammans?

Lär dej reglerna och be sedan om det du själv vill ha hjälp med, ok!

Vad är det i DITT LIV du hakar upp dej på som du ser i våra inlägg, ärligt talat? Göm dej inte bakom andra utan tala klarspråk och tro inte att alla skall vara som dej och förstå dej direkt? Vi har olika åsikter, liv och du sitter säker på din stol, tror jag. Vad är empati och sympati för dej på detta forum med sina regler?

Var är ditt problem, vad retar du upp dej på, hur skall vi ge dej vad du behöver, vad menas med att ge andra vad de behöver i ett anonymt forum där vi inte vet vilken agenda som finns bakom inlägget?

Du har väl märkt hur det finns tre sätt att vara på idag. Gå åt vänster, rakt fram eller blunda.

Här ser vi ingen skam i olika ansikten när de slirar på fakta utan får ofta gissa samt hålla fast vid TS som ville ha vår åsikt för att inte hamna i OT-läge om något mer eller mindre hemskt. Vill du ha samtalsterapi eller tala nu rakt ur skägget, tack! Hur mycket bryr du dej om andras åsikter, tex?
Citera
2022-07-13, 08:23
  #102
Medlem
Muppetys avatar
Tror inte folk har lägre empati, men jag vet, att om man mår dåligt, så mår man något bättre för stunden, om man kan trycka ner någon annan, vilket är lätt gjort på ett anonymt forum.

Se t.ex; (FB) Bannlysta Lemasive intervjuas i DN (1 nov 2011) om näthat på bl.a. Flashback.

Men majoriteten av forumet är ju trevligt när man diskuterar camping, James Webb-teleskopet eller utbildning. I t.ex. delen om politik o en del andra avdelningar kastar man ofta skit på varandra, men det är som sagt vanligt när man är anonym o man ska inte ta åt sig.

Det är bråk i Facebookgrupper om politik också, men folk är inte lika "hårda" som när de är anonyma.
Citera
2022-07-16, 23:33
  #103
Medlem
Kvalitetssnuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Arbetsskygg
Bra inlägg som jag skriver under på. Empati är ofta ett skådespel och fyller ett syfte. Syftet är att casha in godhetspoäng. Som du skriver, en statushöjare i de egna leden.

Fast det ni talar om är ju inte empati, snarare skådespeleri.

Men visst ligger det mycket i att människor som tror sig vara anonyma visar sina rätta ansikten på internet. Eller snarare, dom släpper ut det dom inte kan i verkliga livet.
Citera
2022-07-17, 10:41
  #104
Medlem
Milford.Cubicles avatar
Lägre än vad? Ja tex människor som man träffat i skolan så var de inte lika elaka. Men sånna sorteras undan.
Sen finns ju andra som låtsas vara snälla och vilja hjälpa en för att man inte ska kunna säga något om det.
Citera
2022-07-21, 16:25
  #105
Medlem
Jag föreställer mig den typiska flashbackaren som någon som var mobbad och utfyst i skolan. En vuxen karl som nu sitter en tråkig lägenhet med några ölburkar vid skrivbordet.
Ingen tjej. Och alltid haft svårt med tjejer.
Därför tar han ut sina bekymmer över andra när han kan va anomym på ett forum.
Bara så jag tänker 😅
Citera
2022-08-01, 16:44
  #106
Medlem
Ju mer anonymt = desto mer avhumaniserar man människor. Man kopplar från sin empati.
Citera
2022-08-07, 12:09
  #107
Medlem
Akvavitaes avatar
Folk känner väl empati iochmed att man kan relatera till någon. Det är högst relativt vem man uppfattar som empatistörd, stoisk eller blödig.

Sen skalar internet bort många aspekter av mänsklig kommunikation.
Citera
  • 8
  • 9

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback