Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2021-10-08, 03:12
  #1
Medlem
Kan det vara att folk på forumet har en viss stil eller att forumet attraherar folk med lägre empatisk förmåga? Varför undrar jag? Jo, för jag ser sällan någon visa sympati, vara särskilt trevlig eller skriva något tröstande eller vänligt till andra användare.

Det verkar som ni eller många här i mångt och mycket egentligen inte bryr er om andra användare. Bakom nickel finns en människa, kanske någon som mår dåligt eller som kanske bara behöver lite sympati. Eller är ni också ganska okänsliga och kalla irl? Andra människor är inte så viktiga och vad som händer dem är inte ert problem...

Vad ska diskuteras? Stämmer detta alls, har ni observerat detta eller har ni sett motsatsen?
Citera
2021-10-08, 03:22
  #2
Medlem
Nej men folk är alltid kaxiga gömda bakom skärmen
Citera
2021-10-08, 03:22
  #3
Medlem
10Antivaxerss avatar
Jag tror nog att vad du ser är en diskrepans mot vad du ser i samhället i stort, som är mer infekterat med PK-seder och uppförandekoder, "för att vara trevligt".

Men när man uttrycker sig i text så blir det mer rakt på sak. Att attackera kärnfrågan. Säga så mycket som möjligt med så få ord som möjligt, för att spara tid och energi. Detta kan upplevas som kallt, så klart. Anledningen att folk skriver här är dock att de oftast är trötta på PK-kulturen och allt dravvel man behöver stå ut med i samhället i övrigt. Alla seder och bruk. "God dag, fint väder idag va?" "Mår du bra?" sånt. Alla känslor man måste respektera, gör att man inte kommer någon vart till slut. Man får inget viktigt sagt, kan aldrig säga det som behöver sägas.

Kontrasten blir då stor. Det hade dock kunnat vara precis tvärtom, om samhällets klimat i övrigt var mer Anti-PK, då tror jag nog människor hade skrivit här för att istället visa och få sympati.

Vad tror du?
Citera
2021-10-08, 03:22
  #4
Medlem
Jag har sett många fina empatiska inlägg här
Citera
2021-10-08, 03:24
  #5
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hejaaaaaaa123456
Jag har sett många fina empatiska inlägg här

Lika empatiskt som en knytnäve i ansiktet? Nej, men det finns säkert såna inlägg men kan inte bara vara jag som inte sett så mycket schyssta eller värmande inlägg...
Citera
2021-10-08, 03:28
  #6
Avstängd
Arkhamists avatar
Den empati du ser i samhället är ofta spelad eftersom offentlig empati signalerar godhet och är en statushöjare i vissa grupper. Det är därför du för inte allt för länge sedan kunde se folk lägga upp bilder på sociala medier om hur de gav tiggare pengar. På anonyma forum där ens konto inte är en livslång investering behöver folk inte låtsas lika mycket.

Kanske inte vad du ville höra men människor är sällan omtänksamma mot varandra om det saknas möjlighet att själv tjäna på det längre fram.
Citera
2021-10-08, 03:31
  #7
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 10Antivaxers
Jag tror nog att vad du ser är en diskrepans mot vad du ser i samhället i stort, som är mer infekterat med PK-seder och uppförandekoder, "för att vara trevligt".

Men när man uttrycker sig i text så blir det mer rakt på sak. Att attackera kärnfrågan. Säga så mycket som möjligt med så få ord som möjligt, för att spara tid och energi. Detta kan upplevas som kallt, så klart. Anledningen att folk skriver här är dock att de oftast är trötta på PK-kulturen och allt dravvel man behöver stå ut med i samhället i övrigt. Alla seder och bruk. "God dag, fint väder idag va?" "Mår du bra?" sånt. Alla känslor man måste respektera, gör att man inte kommer någon vart till slut. Man får inget viktigt sagt, kan aldrig säga det som behöver sägas.

Kontrasten blir då stor. Det hade dock kunnat vara precis tvärtom, om samhällets klimat i övrigt var mer Anti-PK, då tror jag nog människor hade skrivit här för att istället visa och få sympati.

Vad tror du?

Delvis kanske men folk som tycker om att befrias från sociala koder har oftast asperger eller liknande... Och visst kan "rakt på sak"-grejor vara bra ibland. Det kan dock ge intrycket att ingen visar sympati och ingen egentligen bryr sig om någon.

Allt visande av sympati irl och även på nätet är inte bluff. Ibland känner folk faktiskt med andra... Men det kan kanske vara svårare att visa det på nätet. På ett forum blir det kanske också ännu mer "opersonligt" än genom en chatt.

Sen kan det kanske vara svårare att känna med människor som skriver under nick... Det är en extra distans i förhållande till direkt kommunikation.
Citera
2021-10-08, 03:48
  #8
Medlem
10Antivaxerss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Snobird
Delvis kanske men folk som tycker om att befrias från sociala koder har oftast asperger eller liknande... Och visst kan "rakt på sak"-grejor vara bra ibland. Det kan dock ge intrycket att ingen visar sympati och ingen egentligen bryr sig om någon.

Allt visande av sympati irl och även på nätet är inte bluff. Ibland känner folk faktiskt med andra... Men det kan kanske vara svårare att visa det på nätet. På ett forum blir det kanske också ännu mer "opersonligt" än genom en chatt.


Jag sa inte att det var bluff, men det kan vara ansträngande och kännas jobbigt eller onödigt ibland. Man kan visa sympati på andra sätt, genom att t.ex informera människor om deras eget bästa. Att lära dem hur de ska överleva en svår tid bäst. Att gräva reda på fakta åt dem, och ge råd och tips utan omsvep och utan att vara insvepta i en politiskt korrekt förpackning.

Många gör precis detta här, men för att se det behöver du vidga vyerna lite, titta lite mer på djupet. Det blir inte lika lätt att se för de som är vana att tolka tonlägen och ansiktsuttryck för att bedöma trovärdighet eller intentioner, när de istället måste anstränga hjärnan att läsa en länkad studie, eller faktiskt tänka lite själva.

I grunden tror jag dock att de flesta här är goda.
Citera
2021-10-08, 03:52
  #9
Medlem
Empati visar man i verkliga livet. Bakom skärmen tömmer man sitt hat och sin råhet.
Citera
2021-10-08, 03:55
  #10
Medlem
PK-befriads avatar
Folk här är generellt sett mer empatiska mot svenskar och vita människor än folk i det övriga samhället är, samt mindre empatiska mot folkförrädare, antivita, PK-lögnare och dylikt.
__________________
Senast redigerad av PK-befriad 2021-10-08 kl. 04:08.
Citera
2021-10-08, 03:59
  #11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Arkhamist
Den empati du ser i samhället är ofta spelad eftersom offentlig empati signalerar godhet och är en statushöjare i vissa grupper. Det är därför du för inte allt för länge sedan kunde se folk lägga upp bilder på sociala medier om hur de gav tiggare pengar. På anonyma forum där ens konto inte är en livslång investering behöver folk inte låtsas lika mycket.

Kanske inte vad du ville höra men människor är sällan omtänksamma mot varandra om det saknas möjlighet att själv tjäna på det längre fram.
Håller med i viss mån. Människor är egoistiska, men många mår bra av att hjälpa andra för egot. Detta kan bevittnas på nätet också när någon behöver råd och människor försöker hjälpa till. Syns mindre på flashback, men det förekommer
Citera
2021-10-08, 04:00
  #12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 10Antivaxers
Jag sa inte att det var bluff, men det kan vara ansträngande och kännas jobbigt eller onödigt ibland. Man kan visa sympati på andra sätt, genom att t.ex informera människor om deras eget bästa. Att lära dem hur de ska överleva en svår tid bäst. Att gräva reda på fakta åt dem, och ge råd och tips utan omsvep och utan att vara insvepta i en politiskt korrekt förpackning.

Många gör precis detta här, men för att se det behöver du vidga vyerna lite, titta lite mer på djupet. Det blir inte lika lätt att se för de som är vana att tolka tonlägen och ansiktsuttryck för att bedöma trovärdighet eller intentioner, när de istället måste anstränga hjärnan att läsa en länkad studie, eller faktiskt tänka lite själva.

I grunden tror jag dock att de flesta här är goda.

Ok, men oftast visas om någon verkligen bryr sig om personen i handling är villig att göra något åt någon annan. Detta speciellt om det innebär en risk för personen...
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback