Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2021-10-20, 15:17
  #13
Medlem
Nottelitens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Skaraborg2
Stort tack för den här långa listan över olösta försvinnanden i Norge.

Kan inte hitta på listan Cato Solbergs försvinnande 2010. Per Vålnes försvinnande har en egen tråd och likaså Holums.

(FB) Anne Elisabeth Holum försvunnen sedan 14 september 1984 Gjerdrum, Norway

Bara trevligt att få bidra
Ja glömde att de två hade sin egen tråd och det saknas flera som inte finns på min lista, dessa tre är ren glömska av mig :
Odd Dagfinn Åserud.
Cato Solberg.
Einar Aarholdt.

Men intressant att se hur mycket som avslöjas om isländska försvinnanden
Citera
2021-10-20, 15:37
  #14
Medlem
Skaraborg2s avatar
Ett flertal olösta försvinnanden från Bergen.

Citat:
Ursprungligen postat av Notteliten
Bara trevligt att få bidra
Ja glömde att de två hade sin egen tråd och det saknas flera som inte finns på min lista, dessa tre är ren glömska av mig :
Odd Dagfinn Åserud.
Cato Solberg.
Einar Aarholdt.

Men intressant att se hur mycket som avslöjas om isländska försvinnanden

Det är lätt att glömma det gör vi alla och det gör media också.

Många olösta försvinnanden att hålla reda på från dessa fyra länder. Absolut mycket intressant att få ta del av isländska försvinnanden.

(FB) Slöjdlärarinnan som försvann: Elisabet Bahr Ingólfsson, Reykjavik, 1965.

Ytterligare ett norskt fall från Bergen:

(FB) "May Britt-saken": May Britt Jensen, Bergen, Norge, 1982.
__________________
Senast redigerad av Skaraborg2 2021-10-20 kl. 15:39.
Citera
2021-10-20, 15:57
  #15
Medlem
De flesta är väll självmord
Citera
2021-10-20, 16:02
  #16
Medlem
Nottelitens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Skaraborg2
Det är lätt att glömma det gör vi alla och det gör media också.

Många olösta försvinnanden att hålla reda på från dessa fyra länder. Absolut mycket intressant att få ta del av isländska försvinnanden.

(FB) Slöjdlärarinnan som försvann: Elisabet Bahr Ingólfsson, Reykjavik, 1965.

Ytterligare ett norskt fall från Bergen:

(FB) "May Britt-saken": May Britt Jensen, Bergen, Norge, 1982.

Ja, det är lätt att glömma lite
Bergen måste vara Norges farligaste stad, dessa 4 här försvann också från Bergen :
-Kjell Hening Hafstad 27år.
-Egil Thu 20år.
-Atle Bjørn pedersen 24år.
-Nils Erik Borsholm 22år.

och dessa 4 här försvann mystiskt inom 2 månader, de två sista försvann tillsammans....
__________________
Senast redigerad av Notteliten 2021-10-20 kl. 16:17.
Citera
2021-10-20, 16:33
  #17
Medlem
Skaraborg2s avatar
Olika orsaker som leder till ett försvinnande.

Citat:
Ursprungligen postat av rydsgubben
De flesta är väll självmord

Ja de flesta olösta försvinnanden beror på självmord, sjukdom och olyckor men långt ifrån alla.
Citera
2021-10-20, 17:17
  #18
Medlem
Skaraborg2s avatar
Bergen.

Citat:
Ursprungligen postat av Notteliten
Ja, det är lätt att glömma lite
Bergen måste vara Norges farligaste stad, dessa 4 här försvann också från Bergen :
-Kjell Hening Hafstad 27år.
-Egil Thu 20år.
-Atle Bjørn pedersen 24år.
-Nils Erik Borsholm 22år.

och dessa 4 här försvann mystiskt inom 2 månader, de två sista försvann tillsammans....

Ja det verkar som om Bergen skulle kunna vara Norges farligaste stad gällande olösta försvinnanden.

Nu är detta en tråd som tar upp försvinnanden t. o. m. 2015. Mycket märkligt att alla fyra försvunna är unga män och att de alla försvann inom loppet av två månader. Även om flerförsvinnanden förekommer så är det inte så vanligt. Åtminstone inte i Skandinavien.

Berätta gärna litet mera om dessa märkliga fall om de är inom ramen för vad denna tråd handlar om. Om inte skapa gärna då en egen tråd.
Citera
2021-10-20, 17:36
  #19
Medlem
Nottelitens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Skaraborg2
Ja det verkar som om Bergen skulle kunna vara Norges farligaste stad gällande olösta försvinnanden.

Nu är detta en tråd som tar upp försvinnanden t. o. m. 2015. Mycket märkligt att alla fyra försvunna är unga män och att de alla försvann inom loppet av två månader. Även om flerförsvinnanden förekommer så är det inte så vanligt. Åtminstone inte i Skandinavien.

Berätta gärna litet mera om dessa märkliga fall om de är inom ramen för vad denna tråd handlar om. Om inte skapa gärna då en egen tråd.

Här är lite mer information om dessa försvinnanden från hösten 1987,
Från Bergen ArbeiderBlad lördagen den 28 november 1987 :
https://i.imgur.com/WlkfBzL.png
https://i.imgur.com/7jBPxva.png
https://i.imgur.com/mxr4vyl.png
https://i.imgur.com/EPTSxeb.png
https://i.imgur.com/0fKwjBU.png
Citera
2021-10-20, 19:30
  #20
Medlem
Skaraborg2s avatar
Många försvinnanden i Bergen i slutet av 1987.

Citat:
Ursprungligen postat av Notteliten
Här är lite mer information om dessa försvinnanden från hösten 1987,
Från Bergen ArbeiderBlad lördagen den 28 november 1987 :
https://i.imgur.com/WlkfBzL.png
https://i.imgur.com/7jBPxva.png
https://i.imgur.com/mxr4vyl.png
https://i.imgur.com/EPTSxeb.png
https://i.imgur.com/0fKwjBU.png

Mycket intressant läsning i dessa länkar.

Den 1987-09-27 lämnade alltså Kjell Henning Hafstad efter arbetets slut sin arbetsplats som var Haukeland sjukhus. 1982-08-09 lämnade May Britt Jensen samma sjukhus psykiatriska avdelning och försvann även hon.

Natten mot den 1987-10-17 (även datumet 10/10 förekommer) försvann Egil Thu. Han var på en fest och gick ut genom dörren och försvann ut i höststormarna endast iförd ett par blå kalsonger.

Flerförsvinnandet av Nils Erik Borsholm och Atle Björn Pedersen inträffade natten mot den 1987-10-23. De försvann från en fest. I samband med deras försvinnande verkar även en svart Volvo 144 också ha försvunnit.

Tisdagen 1987-11-03 försvann den 26-årige Peter Sörlie. Han var förlovad och försvann tillsammans med hennes bil. Här visste tydligen polisen att han var i livet. Kom detta fall att bli uppklarat?
__________________
Senast redigerad av Skaraborg2 2021-10-20 kl. 19:33.
Citera
2021-10-20, 20:00
  #21
Medlem
Nottelitens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Skaraborg2
Mycket intressant läsning i dessa länkar.

Den 1987-09-27 lämnade alltså Kjell Henning Hafstad efter arbetets slut sin arbetsplats som var Haukeland sjukhus. 1982-08-09 lämnade May Britt Jensen samma sjukhus psykiatriska avdelning och försvann även hon.

Natten mot den 1987-10-17 (även datumet 10/10 förekommer) försvann Egil Thu. Han var på en fest och gick ut genom dörren och försvann ut i höststormarna endast iförd ett par blå kalsonger.

Flerförsvinnandet av Nils Erik Borsholm och Atle Björn Pedersen inträffade natten mot den 1987-10-23. De försvann från en fest. I samband med deras försvinnande verkar även en svart Volvo 144 också ha försvunnit.

Tisdagen 1987-11-03 försvann den 26-årige Peter Sörlie. Han var förlovad och försvann tillsammans med hennes bil. Här visste tydligen polisen att han var i livet. Kom detta fall att bli uppklarat?

Jag tror att Peter Sørlie hittades, men kan inte garantera det 100% nu..
har också mer information om fler på listan jag postade i ett tidigare inlägg, men eftersom jag har samlat information om de flesta av dem med målet att ta reda på om försvinnandena har lösts är det väldigt mycket av samma information från olika platser och det är information jag har samlat över lång tid så därför kommer jag inte ihåg vad allt är nu och kommer nog att behöva lägga lite tid på att få en överblick och det är några lösa trådar i detta...
Men det som förvånar mig med detta är att i Norge finns det ingen officiell offentlig lista över alla saknade, det är faktiskt många särskilt fram till 1970 -talet som inte ens polisen har på sina listor över saknade, därför är antalet saknade förmodligen långt högre än den officiella 1528 ...
Jag tror att det saknas över 2000 i Norge från 1945 till dags dato och om vi begränsar det till 2015 som i den här tråden är vi fortfarande över 2000 saknade...
Citera
2021-10-21, 15:35
  #22
Medlem
Skaraborg2s avatar
Länk.

Citat:
Ursprungligen postat av Notteliten
Jag tror att Peter Sørlie hittades, men kan inte garantera det 100% nu..
har också mer information om fler på listan jag postade i ett tidigare inlägg, men eftersom jag har samlat information om de flesta av dem med målet att ta reda på om försvinnandena har lösts är det väldigt mycket av samma information från olika platser och det är information jag har samlat över lång tid så därför kommer jag inte ihåg vad allt är nu och kommer nog att behöva lägga lite tid på att få en överblick och det är några lösa trådar i detta...
Men det som förvånar mig med detta är att i Norge finns det ingen officiell offentlig lista över alla saknade, det är faktiskt många särskilt fram till 1970 -talet som inte ens polisen har på sina listor över saknade, därför är antalet saknade förmodligen långt högre än den officiella 1528 ...
Jag tror att det saknas över 2000 i Norge från 1945 till dags dato och om vi begränsar det till 2015 som i den här tråden är vi fortfarande över 2000 saknade...

Jättebra att du kollar upp om t. ex. något/några av försvinnandena i Bergen 1987.

Här kommer ytterligare några isländska olösta fall publicerat 2021-07-25. Hoppas att det framkommer även fler danska fall.

__________________
Senast redigerad av Skaraborg2 2021-10-21 kl. 15:38.
Citera
2021-10-25, 20:37
  #23
Medlem
Ördögs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ördög
Men det finns fler finländska försvinnanden som kunde vara värda egna diskussioner. Samtliga dessa figurer har fått egna trådar på murha.info, och de nämns på webben i talrika texter och videor. Jag ska så småningom försöka presentera deras öde lite mer ingående - om inte nån annan finskkunnig hinner före ...
/--/
Teemu Puumala (Tammerfors 2007)

Var så goda:
(FB) Olöst försvinnande: 17-årige Teemu Puumala, Tammerfors, Finland - 30 mars 2007
Citera
2022-07-10, 07:37
  #24
Medlem
Ördögs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ördög
Jussi Neuvonen (Åbo 2000)

(FB) Olöst försvinnande - 21-årige Jussi Neuvonen, Åbo, januari 2000.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback