• 1
  • 2
2021-10-04, 17:50
Medlem
1FFs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Burken
Har fått en äldre (2014) HP Pavilion bärbar dator, när jag fick den så gjorde den nånting var 3:e sekund som gör att t.ex muspekaren stannar upp och sen rör sig igen i 3 sekunder innan ny "hängning".
Jag trodde att rensa och göra en ren ominstallation av win 10 på den skulle fixa till den, men icke!
När jag öppnar resursövervakaren (resmon.exe) så är det en jävla aktivitet på processorer, minne, hårdisk, nånting håller på i bakgrunden men jag vet inte vad - ytterst frustrerande.

Har en gammal (2011) HP Pavilion G serie som också använder sig av win 10, men den går som tåget fast den har en klart klenare konfiguration på hårdvaran.

Den "nyare" HP:n är uppdaterad med alla tänkbara drivrutiner till win 10, men den fortsätter att stanna upp var 3:e sekund.......

Tips och råd mottages tacksamt.

Uppdaterade Windows eller du drivisarna? Ett test vore att installera utan att låta OEM-drivisar bli installerade vare sig under eller efter installationen, bara de grundläggande som Ms installerar.

Prova en diagnostisk felsökning.

Uppdatera även bios.
Citera
2021-10-04, 18:07
Medlem
Burkens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 1FF
Uppdaterade Windows eller du drivisarna? Ett test vore att installera utan att låta OEM-drivisar bli installerade vare sig under eller efter installationen, bara de grundläggande som Ms installerar.

Prova en diagnostisk felsökning.

Uppdatera även bios.

Uppdaterade win 10 och sedan tillhörande drivisar.
När jag pratade med den tidigare ägaren så fungerade datorn felfritt när den hade win 8 installerad, problemen verkar uppkommit efter uppgraderingen till win 10, jag killgissar att det är där problemet finns.
Det konstiga är att min gamla gick från win 7 till win 10 utan större problem.

Vet inte om att uppdatera bios kommer ge någon effekt.
Citera
2021-10-04, 18:23
Medlem
1FFs avatar
Citat:
Uppdaterade win 10 och sedan tillhörande drivisar.
När jag pratade med den tidigare ägaren så fungerade datorn felfritt när den hade win 8 installerad, problemen verkar uppkommit efter uppgraderingen till win 10, jag killgissar att det är där problemet finns.
Det konstiga är att min gamla gick från win 7 till win 10 utan större problem.

Vet inte om att uppdatera bios kommer ge någon effekt.

För mig låter det som drivisproblem och jag skulle testat med att inte uppdatera drivisar under installation samt efter. M.a.o bara låta Ms få installera sina och inga andra.

Jag har en dator som inte kan boota alls efter en W10 installation p.g.a en grafikdrivisinstallation av OEM. När jag installerar utan nät så blir det bara Ms-drivisar och den bootar som den ska.

Kolla om den funkar i felsäk.läge, det ger ett tydligt svar.
Citera
2021-10-05, 11:34
Medlem
Burkens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av B-19
När du skriver "ren installation", gjorde du då en ren installation eller en systemåterställning?
En ren installation innebär att du tar bort den nuvarande Windows-partitionen och lägger dit en ny med hjälp av Windows Media Creation Tool.

Har du gjort detta så gör du ALLA uppdateringar i Windows Update, med omstart emellan.
Kvarstår problemet så kan du utföra ett systemtest(HP Hardware Diagnostics) för att se om det finns ett hårdvarufel. Får du ett failure ID så behöver datorn en service. Hur gammal är datorn?

En uppdatering, körde ett låååångtest och fick okej på alla test, så inget hårdvarufel verkar finnas.
Skönt att veta det iaf, men problemet kvarstår.

Funderar på att göra en ominstallation utan att uppdatera några drivrutiner, precis som medlemmen 1FF menar kan vara en tänkbar lösning.

Vi får se vad jag hittar på.
Citera
2021-10-07, 15:31
Medlem
B-19s avatar
Citat:
En uppdatering, körde ett låååångtest och fick okej på alla test, så inget hårdvarufel verkar finnas.
Skönt att veta det iaf, men problemet kvarstår.

Funderar på att göra en ominstallation utan att uppdatera några drivrutiner, precis som medlemmen 1FF menar kan vara en tänkbar lösning.

Vi får se vad jag hittar på.

Bra, då vet du att hårdvaran är okej.
Gör du en ren installation med Media Creation Tool + ALLA uppdateringar i Windows Update så bör du även kolla om BIOS behöver uppdateras. Är datorn från 2014 så är inte Windows 10 ett problem.

Kolla i msinfo32 vad för BIOS du har och jämför med den senaste på drivrutinssidan för din dator: https://support.hp.com/se-sv/drivers/laptops

Skriv in ditt serienummer eller produktnummer så hittar du rätt drivrutiner.

Har du fortsatt problem efter detta kan du om du vill skicka datorns serienummer till mig eller posta det i tråden så kan jag kolla upp om det finns något känt problem med denna modell.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in