2024-01-05, 16:57
Medlem
Mullrets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SnakePlisssken
Skadeskjuta Vilks? Inne i en bepansrad bil där man varken kunde veta att han var och än mindre se var han satt? Nej det köper jag inte - antingen tror jag bilen helt enkelt fick punktering (absolut mest sannolikt) eller så hade några idioter med usel planering mer tur än en lottovinnare som drar hem jackpot fem veckor i rad…

Ett skott genom rutan kan säkert göra stor skada. Sedan provar ju bröderna med mordbrand, även om en eldsvåda har snabbt förlopp kan man ju hinna ut. Tänkte att de inte hade full planering för ett lyckat uppsåt.

Men, om ingen tar på sig dådet lär det bli olöst.
Citera
2024-01-05, 17:01
Medlem
SnakePlissskens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mullret
Ett skott genom rutan kan säkert göra stor skada. Sedan provar ju bröderna med mordbrand, även om en eldsvåda har snabbt förlopp kan man ju hinna ut. Tänkte att de inte hade full planering för ett lyckat uppsåt.

Men, om ingen tar på sig dådet lär det bli olöst.

”Löst” är det ju redan - det är utrett och fastslaget att det var en olycka.
Citera
2024-01-05, 17:37
Medlem
Citat:
Det där var bara en liten liten del av undersökningen. Du har väl läst den stora undersökningen på runt 800 sidor som länkats tidigare här - de delar du la ut finns inte ens med i den, så vad mer som saknas kan man ju bara gissa..

Det där som jag la ut är själva ”mordutredningen” - det som i övrigt lagts ut är kanske utredningen av ”olyckan” . Det pågick ju två utredningar samtidigt och detta är som sagt mordundersökningen. Jag beställde den direkt av utredande polis och fick den tillsammans med sekretessbeslut.
Citera
2024-01-05, 17:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av GustavMoller
Det där som jag la ut är själva ”mordutredningen” - det som i övrigt lagts ut är kanske utredningen av ”olyckan” . Det pågick ju två utredningar samtidigt och detta är som sagt mordundersökningen. Jag beställde den direkt av utredande polis och fick den tillsammans med sekretessbeslut.

https://nyheter24.se/amp/nyheter/inr...dold-utredning
Citera
2024-01-05, 17:50
Medlem
SnakePlissskens avatar
Citat:
Du har helt rätt - du la upp NOA's mordundersökning - det jag läst är den stora utredningen - dvs Polismyndighetens Särskilda Utredningars (SU) utredning av olyckan.
Jag tackar för att du delat denna utredning - och det var ju sannerligen inte mycket att hänga i julgranen om det var allt.. Men vad ligger i slasken? Har du eller någon annan förhört er om ifall bröderna utfrågats?
Citera
2024-01-05, 18:06
Medlem
Citat:
Du har helt rätt - du la upp NOA's mordundersökning - det jag läst är den stora utredningen - dvs Polismyndighetens Särskilda Utredningars (SU) utredning av olyckan.
Jag tackar för att du delat denna utredning - och det var ju sannerligen inte mycket att hänga i julgranen om det var allt.. Men vad ligger i slasken? Har du eller någon annan förhört er om ifall bröderna utfrågats?

Ja nej jag kan inte se att de förhörts iallafall men jag vet som sagt att de bodde precis brevid platsen.
Citera
2024-01-05, 18:09
Medlem
SnakePlissskens avatar
Citat:
Ja nej jag kan inte se att de förhörts iallafall men jag vet som sagt att de bodde precis brevid platsen.

Ok, men tycker du själv det verkar rimligt att någon skulle planerat detta - eller tror du (som Mullret) att planen var något helt annat men resulterade i detta? Slutligen - ser du det rimliga i min slutsats - att viktmässigt underdimensionerade däck utformade för andra temperaturer kan ha varit orsaken?
Citera
2024-01-05, 18:15
Medlem
Mullrets avatar
Citat:
Ok, men tycker du själv det verkar rimligt att någon skulle planerat detta - eller tror du (som Mullret) att planen var något helt annat men resulterade i detta? Slutligen - ser du det rimliga i min slutsats - att viktmässigt underdimensionerade däck utformade för andra temperaturer kan ha varit orsaken?

Det finns antagligen fler i tråden som upplevt samma som en däckexplosion. Själv har jag åkt på ett haveri när vänster bak exploderade, körde väl i 170 ca. Men, man styr ju med framhjulen och bilen var kontrollerbar. Så, visst kan denna suv haft exploderande däck, men helt okontrollerbar borde den inte blivit.
Citera
2024-01-05, 18:20
Medlem
Citat:
Det finns antagligen fler i tråden som upplevt samma som en däckexplosion. Själv har jag åkt på ett haveri när vänster bak exploderade, körde väl i 170 ca. Men, man styr ju med framhjulen och bilen var kontrollerbar. Så, visst kan denna suv haft exploderande däck, men helt okontrollerbar borde den inte blivit.

Fick en på höger bak en gång på motorväg i ca 110-120 var bara att sakta köra åt sidan - inga problem alls.
Citera
2024-01-05, 18:20
Medlem
SnakePlissskens avatar
Citat:

Håller med, men har du kört ett tungt (bilen var ju stor och bepansrad) fordon som tappat hela slitbanan och därefter i hög hastighet får förlita sig på en hård plastring som sitter spänd runt fälgen? En plastring som endast verkar ha testats (eller i alla fall garanteras kunna klara) 80 km/h? Jag kan tänka mig att man tappar kontrollen ganska lätt - men jag har ju inte erfarenhet av situationen.
Citera
2024-01-05, 18:21
Medlem
SnakePlissskens avatar
Citat:
Fick en på höger bak en gång på motorväg i ca 110-120 var bara att sakta köra åt sidan - inga problem alls.

Precis - så varför skulle attentatsmän tro att det skulle leda till något mer om de sköt sönder ett däck?
Citera
2024-01-05, 18:43
Medlem
Citat:
Precis - så varför skulle attentatsmän tro att det skulle leda till något mer om de sköt sönder ett däck?

Tänker att de inte var så smarta kanske…(men de hade tur)
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in