Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2021-10-01, 19:33
  #1
Avstängd
Iwannakissrihannas avatar
Batterierna är låg till fjärrkontrollen, men jag undrar hur pass länge batterierna håller i kvalité när den börjar bli sämre och sämre. När lägger ett batteri av helt?

Jag kan byta fack för batteriluckorna och de fungerar igen.

Hur lång tid håller ditt batteri av fjärrkontrollen till TV:n?
Citera
2021-10-01, 19:35
  #2
Medlem
Herr.von.Svenssons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Iwannakissrihanna
Batterierna är låg till fjärrkontrollen, men jag undrar hur pass länge batterierna håller i kvalité när den börjar bli sämre och sämre. När lägger ett batteri av helt?

Jag kan byta fack för batteriluckorna och de fungerar igen.

Hur lång tid håller ditt batteri av fjärrkontrollen till TV:n?
Du tror inte livslängden på batterierna beror på hur mycket du använder fjärrkontrollen?
Citera
2021-10-01, 19:35
  #3
Medlem
Gingers avatar
Lägg fjärren i kylen några minuter så är den som ny en liten stund
Citera
2021-10-01, 19:39
  #4
Medlem
Ett enkelt sätt att kolla om fjärrkontrollen funkar eller inte är att ta en bild av den med mobilen, medan du trycker på någon knapp. Medan du pekar med mobilens kamera mot lysdioden på fjärrkontrollen skall du se att lysdioden blinkar. Om den inte gör det så funkar inte fjärrkontrollen, och att byta batteri kan vara en bra första åtgärd.

Observera att det måste vara kameran i en mobiltelefon: sensorn i dyrare kameror (och där det finns utrymme till det) har ofta ett IR-filter före sensorn, så ljuset från lysdioden når aldrig sensorn. Men i mobiltelefonkameror saknas oftast detta filter, och man kan se att fjärrkontrollens lysdiod blinkar.
Citera
2021-10-01, 19:43
  #5
Medlem
Många kommer säga att man kan testa om ett batteri är färskt genom att släppa det med kortsidan några cm ovanför golvet och se om det står landar och står stilla eller studsar och välter.
Och att studsande batterier då närmar sig att va urladdade

Det må stämma att batterier studsar olika beroende på laddning.

Men det är bara ett sätt för att upptäcka om de är helt färska eller inte. Inte för att upptäcka om de är nära att dö eller inte.

Tidigare sa man "ju färskare batteri desto mindre studsar det" men det är inte helt sant.

“maximum bounce” is reached when the battery is down to about half its charge, at which point the amount of bounce levels off despite the fact that more zinc oxide is still forming. So the bounce technique can reveal that a battery is not fresh, but it is not an indicator that it’s entirely flat
https://theconversation.com/it-turns...fter-all-38680
Citera
2021-10-01, 20:28
  #6
Medlem
Glostrups avatar
Batteriet börjar bli sämre direkt när du satt i det i fjärrkontrollen och har tryckt på en knapp. Sen blir det successivt sämre tills det inte längre har tillräckligt med laddning för att driva fjärren.

Det finns batterikollare, men normalt så byter man väl när fjärrkontrollen slutar funka. Ett AAA-batteri kostar typ 3 spänn.
Citera
2021-10-01, 20:48
  #7
Medlem
sommarlovs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ginger
Lägg fjärren i kylen några minuter så är den som ny en liten stund
Ehh!
Ett batteri funkar bättre ju varmare det är!
I kylen lägger man batterierna för att då då kan lagras längre!
Citera
2021-10-01, 21:10
  #8
Medlem
Ulrik.Agrens avatar
Batterier i fjärrkontrollen byter man en gång per år. Att bli sittande i fåtöljen utan fungerande fjärrkontroll vore ju lika illa som att få slut på whisky.
Citera
2021-10-02, 13:46
  #9
Medlem
frank_pes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Iwannakissrihanna
Batterierna är låg till fjärrkontrollen, men jag undrar hur pass länge batterierna håller i kvalité när den börjar bli sämre och sämre.
Just i kvalité så brukar det bli sämre när utgångsdatum har passerat som oftast finns tryckt med minimal text på undersidan eller vågrätt med otydlig färg bland den andra texten ...kollade nyss en gammal fjärrkontroll till en cd-spelare som bara brukar ligga och batterierna hade läckt på fjädern men kontrollen gick inte sönder dock hade batterierna gått ut förra året och var AA av märket Aerocell från Lidl.

Vill du slippa byta batterier så finns det många appar till mobilen idag för universalfjärrkontroll.
Citera
2022-09-10, 20:12
  #10
Medlem
Mogaku-sans avatar
Jag brukar alltid ta egna batterier än de som följer med fjärrkontroll till tv. Ofta är det brunsten, (heavy duty eller super heavy duty).

Just nu kör jag på GP. Tidigare har jag haft bla Duracell, Maxell.

Tidigare erfarenhet har lärt mig att ofta kolla över batterier då dessa har för vana att läcka. Så byter oftast batteri pga ålder än att de tagit slut.

Är man rädd om sina saker så håller de ofta längre brukar jag tänka.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback