Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 4
  • 5
2022-04-12, 19:07
  #49
Medlem
När jag flyttade in i min bostadsrätt på 90-talet så upptäckte jag rätt snart en lucka i taket i något som kan beskrivas som en stor platsbyggd garderob. Jag blev nyfiken och kontaktade han som hade sålt lägenheten till mig. Han hade ingen aning om vad jag pratade om! Han hade själv flyttat in på 80-talet. Det finns ingen belysning i den stora ”garderoben” så det är väl inte helt osannolikt att han aldrig sett luckan.

Efter mycket om och men så fick jag till slut upp luckan och tog mig upp. Utrymmet var ca 3 x 3 meter och hade golv och väggar av plywood. Där fanns en fåtölj av äldre modell, ett litet bord, en bokhylla och två golvlampor. På bordet låg några veckotidningar från 1977 och 1978 samt en pipa och ett paket tändstickor.

Jag bor alltså högst upp i huset och har bara vinden ovanför mig. Jag har tittat upp på vinden genom en lucka i trapphuset och det rör sig inte om någon inredd vind. Inga vindsförråd eller så. Det måste ha gjorts en tilläggsisolering någon gång eftersom isoleringen ser någorlunda ny ut. Inget sågspån eller hyvelspån.

Jag misstänker att detta lilla krypin byggdes av en tidigare boende, oklart när. Själva huset är från 30-talet. Kan ju ha varit en man som ville ha ett eget litet krypin dit frugan inte hade tillträde.

Huset ombildades till bostadsrätter på 80-talet. Jag har inte talat med styrelsen eller med någon annan i huset om detta. Risken finns väl att de höjer månadsavgiften om de får reda på att jag förfogar över detta utrymme.

Ett tag hade jag en skivstång och hantlar däruppe, men idag använder jag det inte till något. Det blir väldigt varmt på sommaren och kallt på vintern. Det är också rätt krångligt att ta sig upp. Någon framtida boende lär väl upptäcka mansgrottan med mina träningsredskap och fundera över vad detta är.
__________________
Senast redigerad av Sonny00 2022-04-12 kl. 19:10.
Citera
2023-03-04, 12:21
  #50
Medlem
alla män borde ha en för att komma bort från kvinnors ständiga tjat som tar skada på din mentala hälsa och ta en paus. Kvinnors hjärna klarar av prat mer än män kan
Citera
2023-11-17, 16:15
  #51
Medlem
slagskotts avatar
Jag och min sambo har köpt ett PANGHUS med plats för en riktigt fin mancave på första plan, betongväggar, 280cm i takhöjd och 24kvm.

Det finns ideer om lite akvarieodling, trumset, nintendo, Stor tv, soffa, flygsimulator och ölkyl men finns det någon egentlig handbok för vad en mancave ska innehålla?
Citera
2023-11-20, 09:50
  #52
Moderator
Carlboms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av slagskott
Jag och min sambo har köpt ett PANGHUS med plats för en riktigt fin mancave på första plan, betongväggar, 280cm i takhöjd och 24kvm.

Det finns ideer om lite akvarieodling, trumset, nintendo, Stor tv, soffa, flygsimulator och ölkyl men finns det någon egentlig handbok för vad en mancave ska innehålla?

Finns väl inte någon direkt handbok men genomgående för en "mancave" verkar vara att allt där inne ska relatera till sånt som du tyckte var kul att pyssla med i ungdomen men tvingats ge upp i vuxen ålder, oftast pga av en kvinna/en relation.
Citera
2023-11-20, 11:26
  #53
Medlem
Limma skinkbits avatar
Citat:
Ursprungligen postat av slagskott
Jag och min sambo har köpt ett PANGHUS med plats för en riktigt fin mancave på första plan, betongväggar, 280cm i takhöjd och 24kvm.

Det finns ideer om lite akvarieodling, trumset, nintendo, Stor tv, soffa, flygsimulator och ölkyl men finns det någon egentlig handbok för vad en mancave ska innehålla?

Citat:
Ursprungligen postat av Carlbom
Finns väl inte någon direkt handbok men genomgående för en "mancave" verkar vara att allt där inne ska relatera till sånt som du tyckte var kul att pyssla med i ungdomen men tvingats ge upp i vuxen ålder, oftast pga av en kvinna/en relation.

Precis, det handlar ofta om nostalgi. Nostalgi för de prylar man hade som barn eller ung samt för dem man ville ha men aldrig fick. För någon som växte upp under 80-talet kan det till exempel handla om ett 8-bitars Nintento, förhållandevis dyra på den tiden men kostar inte många hundralappar idag. Star Wars-tema kan jag tänka mig är vanligt bland de lite nördigare killarna, kanske kompletterat med Tillbaka till framtiden-affischer, Okej-planscher mm.

Eller kanske fotboll, hockey, hårdrock och whisky för de lite tuffare grabbarna. Varför inte bygga ett rum med IFK Göteborg-tema från Glenn-åren? Eller återskapa känslan från hockey-VM 1989? Eller fotbolls-VM -94 med en Pioneerstereo som kör När vi gräver guld i USA på repeat.

Edit:
Man bör nog bestämma sig för om rummet i första hand ska vara en plats dit man själv går för att slappna av, syssla med sin hobby etc eller om det ska vara ett rum där man hänger med polarna. För min del var det aldrig något val eftersom rummet är så litet, men 24 kvadratmeter kan ju bli en liten "fritidsgård" för dig och kompisarna.
__________________
Senast redigerad av Limma skinkbit 2023-11-20 kl. 11:37.
Citera
2023-11-20, 11:37
  #54
Medlem
slagskotts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Limma skinkbit
Precis, det handlar ofta om nostalgi. Nostalgi för de prylar man hade som barn eller ung samt för dem man ville ha men aldrig fick. För någon som växte upp under 80-talet kan det till exempel handla om ett 8-bitars Nintento, förhållandevis dyra på den tiden men kostar inte många hundralappar idag. Star Wars-tema kan jag tänka mig är vanligt bland de lite nördigare killarna, kanske kompletterat med Tillbaka till framtiden-affischer, Okej-planscher mm.

Eller kanske fotboll, hockey, hårdrock och whisky för de lite tuffare grabbarna. Varför inte bygga ett rum med IFK Göteborg-tema från Glenn-åren? Eller återskapa känslan från hockey-VM 1989? Eller fotbolls-VM -94 med en Pioneerstereo som kör När vi gräver guld i USA på repeat.

Bra ideer, har NES med 33 spel, Glenn-hörne hade varit kul.
Citera
2023-11-20, 12:02
  #55
Medlem
Thyrells avatar
Jag bor helt själv, då barnen nu är vuxna och har flytta hemmifrån. Separation från mamman skedde redan då baren var små. Det innebär att jag har hela huset, plus alla biutrymmen, för mig själv.

Ingen direkt mancave, men alla rum är numera inredda för mig. Ett kontor, ett hobbyrum, ett av rummen är en walk-in-closet. Mitt sovrum, vardagsrummet, där jag ser film och lyssnar på musik, med en bar och så köket med kaffemaskinen.
En inglasad uteplats med ytterligare en bar, och där jag röker mina cigarrer.
I källaren har jag en liten verkstad, bastu och relax.
Fristående från huset en uteplats, delvis inglasad med vedeldad badtunna, relax, lite olika grillar och en pizzaugn.
Till det en verkstad/garage med plats för både bruksbilen och hobbyfordonen.

Jag har jobbat hårt för att kunna förverkliga detta och om ett eller två år går jag i pension och får då njuta av min "borg" på heltid.

Jag tycker inte ordet mancave är något som skall tas som nedlåtande eller att man inte får "tillgång" till övriga huset. Mancave är väl bara ett engelskt ord för hobbyrum och något som tidigare inte fanns plats för i de små lägenheter och hus som då byggdes i städerna. Då fick man hålla till i källare och uthus. Det förändrades och lägenheter och hus blev större efter 70-talet, men åter igen byggs allt mindre lägenheter och snart så kommer det även till husen. Mindre tomter, mindre hus.
Citera
  • 4
  • 5

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback