Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2021-09-27, 09:10
  #1
Medlem
Fiskarpinnes avatar
Tjena flashback jag har grubblat över ifall det är lagligt/effektivt att använda sprejfärg som t.ex. https://www.biltema.se/bilvard/billa...-ml-2000023721 i självförsvar. Jag har läst att försvarssprejerna inte är så effektiva jämfört med olagligt pepparsprej, så kanske är sprejfärg mera effektivt eller?

frågeställningar:
Är det lagligt?
Är det effektivt? (personen som jag sprejar färgen mot kan väl bli blind eller? )

Inte helt säker ifall det är rätt forumdel jag har placerat tråden i, flytta tråden ifall det inte passar. hehe.
Citera
2021-09-27, 09:24
  #2
Medlem
Börjar bli tjatigt med alla dessa trådar.


En gång för alla då.

JA- allt är lagligt om situationen kräver det. Är ditt eller nån annans liv i fara får du använda en jävla minigun för att freda dig.
Däremot kan polisen ha åsikter om du går runt med en sprayflaska i olika situationer. T.ex. krogkön kanske inte känns berättigat att ha där och då kommer du torska på det.
En liten hårspraysflaska däremot kan du ju ha med dig i en ryggsäck eller så.

Men allt beror på situationen.
Citera
2021-09-27, 09:25
  #3
Medlem
ayymirants avatar
Varför inte rentav Raid-spray?
Citera
2021-09-27, 09:31
  #4
Medlem
che3s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fiskarpinne
Tjena flashback jag har grubblat över ifall det är lagligt/effektivt att använda sprejfärg som t.ex. https://www.biltema.se/bilvard/billa...-ml-2000023721 i självförsvar. Jag har läst att försvarssprejerna inte är så effektiva jämfört med olagligt pepparsprej, så kanske är sprejfärg mera effektivt eller?

frågeställningar:
Är det lagligt?
Är det effektivt? (personen som jag sprejar färgen mot kan väl bli blind eller? )

Inte helt säker ifall det är rätt forumdel jag har placerat tråden i, flytta tråden ifall det inte passar. hehe.
Det är naturligtvis inte lagligt att spruta färg på någon, detsamma gäller även för försvarsfärg, försvarsfärgen är inte på något vis bättre än vanlig färg (naturligtvis påstår försäljaren motsatsen) man har rätt att försvara sig men det krävs mycket på "fötterna" innan man sprutar på någon, våldtäcktsförsök torde vara ett godkänt användande.
Lagen gör ingen skillnad på så kallad försvarsspray eller vanlig spray försäljare av den dyrare färgen påstår naturligtvis något helt annat.
Så svar du kan använda färgen från Biltema men tänk dig för innan du sprutar ner någon.
Citera
2021-09-27, 09:50
  #5
Medlem
Hej.
Som flitig användare av sprayburkar sedan sent 80-tal så har jag sprutat mig själv i ögonen fler gånger än jag mins och aldrig fått några skador annat än att de varit rejält irriterade några gånger. Därför tror jag inte på sprayfärg, utan på sprayburkar som innehåller något som är jobbigare att andas in än färg.
Det finns tex burkar med lösningsmedel för att ta bort sprayfärg att köpa på bla. Graffiti-relaterade butiker. Kanske det kan vara något?
__________________
Senast redigerad av oddo 2021-09-27 kl. 09:52.
Citera
2021-09-27, 09:54
  #6
Medlem
GoUoDs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ayymirant
Varför inte rentav Raid-spray?
Raid med knappnålstor sprayradie, det skulle kunna vara något.
Fast egentligen spelar väl inte materialet så mycket roll när man tänder eld på gasen och försöker grilla folk.
Citera
2021-09-27, 10:00
  #7
Medlem
Fiskarpinnes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ayymirant
Varför inte rentav Raid-spray?

Eftersom det blir lättare att identifiera gärningspersonen senare ifall han har färg i fejjan
Citera
2021-09-27, 10:03
  #8
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Fiskarpinne
Eftersom det blir lättare att identifiera gärningspersonen senare ifall han har färg i fejjan


Det lär ju inte bli några problem då han lär anmäla dig om du sprayar honom i nyllet med färg. Oavsett om han försökte råna dig, mörda dig eller trycka dig i dajmen. Lär bli ord mot ord i det läget om du inte har vittnen eller kan bevisa att han anföll dig.
Citera
2021-09-27, 10:07
  #9
Medlem
Fiskarpinnes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av oddo
Hej.
Som flitig användare av sprayburkar sedan sent 80-tal så har jag sprutat mig själv i ögonen fler gånger än jag mins och aldrig fått några skador annat än att de varit rejält irriterade några gånger. Därför tror jag inte på sprayfärg, utan på sprayburkar som innehåller något som är jobbigare att andas in än färg.
Det finns tex burkar med lösningsmedel för att ta bort sprayfärg att köpa på bla. Graffiti-relaterade butiker. Kanske det kan vara något?


Man blir väl desorienterad ifall man får färgen i ögonen eller?
Jag vill inte gärningssnubben ska få permanenta skador bara tillräckligt för att kunna springa iväg eller övermanna denne
Citera
2021-09-27, 10:20
  #10
Medlem
che3s avatar
Köp denna i stället https://www.biltema.se/hem/sakerhet/...are-2000038423 behändigare storlek på burken dock ingen färg på denna
Citera
2021-09-27, 10:34
  #11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TageBanan
Det lär ju inte bli några problem då han lär anmäla dig om du sprayar honom i nyllet med färg. Oavsett om han försökte råna dig, mörda dig eller trycka dig i dajmen. Lär bli ord mot ord i det läget om du inte har vittnen eller kan bevisa att han anföll dig.

Lyckligtvis är inte allas ord värt lika mycket när "ord står mot ord".
Citera
2021-09-27, 12:13
  #12
Medlem
explorerss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fiskarpinne
Tjena flashback jag har grubblat över ifall det är lagligt/effektivt att använda sprejfärg som t.ex. https://www.biltema.se/bilvard/billa...-ml-2000023721 i självförsvar. Jag har läst att försvarssprejerna inte är så effektiva jämfört med olagligt pepparsprej, så kanske är sprejfärg mera effektivt eller?

frågeställningar:
Är det lagligt?
Är det effektivt? (personen som jag sprejar färgen mot kan väl bli blind eller? )

Inte helt säker ifall det är rätt forumdel jag har placerat tråden i, flytta tråden ifall det inte passar. hehe.

Kör guldfärgad spray, blir lite mer bling då på förövaren, men annars
fungerar några pungsparkar rätt bra.
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback