• 1
  • 2
2021-09-27, 05:49
Medlem
Kittennes avatar
Hej flashback!
Jo, det r s att jag ger en katt sedan lite drygt 1 r tillbaka. Det r s att jag trffat en person som jag skulle kunna tnka mig att dela resten av mitt liv med. Problemet r dock att denne r kattallergiker. Skulle det fungera att bo ihop nd?
Katten r just nu innekatt men vi har funderat p att eventuellt skaffa hus/marklgenhet fr att d lta katten vara ute och minska allergin. Kan ven allergidammsugare fungera?
Ngon som har erfarenhet av liknande? Ge mig tips och synpunkter!

Mvh
Citera
2021-09-27, 06:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kittenne
Hej flashback!
Jo, det r s att jag ger en katt sedan lite drygt 1 r tillbaka. Det r s att jag trffat en person som jag skulle kunna tnka mig att dela resten av mitt liv med. Problemet r dock att denne r kattallergiker. Skulle det fungera att bo ihop nd?
Katten r just nu innekatt men vi har funderat p att eventuellt skaffa hus/marklgenhet fr att d lta katten vara ute och minska allergin. Kan ven allergidammsugare fungera?

Mvh

Jag har haft katt med allergi och det funkade ganska smrtfritt faktiskt. Stda ofta, och lt inte kissen sova i sovrummet med er och tvtta hnder efter eventuellt gos med den. Vdra ofta!
Citera
2021-09-27, 06:37
Medlem
Carnills avatar
Allt beror ju p hur pass allergisk din partner r? Katt-allergi r ju bland dom svraste allergierna eftersom deras hr yr omkring verallt. Visst, det finns allergimedicin och bra dammsugare/filter man kan anvnda men det har inte fungerat hos dom jag knner som haft allergi mot katt.

Ni kan ju inte gra s mycket annat n att frska om du nu knner s starkt fr din partner.

Sjlv r jag ju djurmnniska (har hstar, hundar och katter) och skulle aldrig ha valt en allergiker som partner eftersom jag inte kan tnka mig ett liv utan djur men alla r vi olika
Citera
2021-09-27, 06:45
Medlem
Citat:
Hej flashback!

Mvh

Det finns allergisprutor man kan f av lkare som rcker lnge. Man behver inte ta dessa ofta, ett par gnger/r om jag minns rtt. Det fanns frut iallafall, kanske vrt att kolla upp?
Folk reagerar vldigt olika p olika katter, och beroendes vad p katten man r allergisk mot om jag frsttt saken rtt.
Citera
2021-09-27, 09:59
Medlem
Ahryas avatar
Hej!
Jag har alltid haft bde katt och hund trots att jag r allergisk mot plsdjur.
Lsningen fr mig heter antihistamin.
Tar en tablett Desloratadin (5 mg) varje morgon, och detta hller allergin i schack.
Lycka till!
Citera
2021-09-27, 10:56
Medlem
SexSexSexs avatar
det TS glmmer, som andra redan minnt om r att bertta hur allergisk TS nya solgud r!

blev sjlv ltt allergisk mot en inomhuskatt jag har hemma, efter en infektion,

allergin kommer om jag klappar katten mer n ett tiominuterspass per vecka ca
att hlla i katten ngra sekunder eller lyfta den lite och klappa den p rygen varje dag gr bra

andra fr utslag av att se ett katthr i nrbild p tv!

s utslagsspannet r enromt

och drmed den krlek det skulle krvas fratt st ut med katt
Citera
2021-09-27, 12:51
Avstngd
micro113s avatar
Citat:
Hej flashback!

Mvh
Det r bara din partner som kan svara p hur allvarliga besvren r och om denne str ut med att leva med katten.
Det fetade hjlper ju upp situationen lite men det r inte detsamma som att det rcker.

Sjlv har jag katt och r allergisk, ibland fungerar det hyfsat, ibland gr det inte alls och d bor katten hos en anhrig istllet.
Citera
2021-09-27, 13:00
Medlem
Citat:
Hej flashback!

Mvh
Jag kan inte ens slppa in mnniskor som har katt hemma i mitt hem innan jag fr andningsbesvr. ter 2 sorters allergimedicin dagligen ret runt.
Citera
2021-09-30, 16:07
Medlem
anderslindenlabss avatar
https://www.expressen.se/halsoliv/ha...ett-botemedel/

https://feber.se/vetenskap/nytt-vacc...gifria/400818/

Det finns vaccin som man ger katten mot allergi.
Citera
2021-09-30, 18:55
Medlem
Daria.Ms avatar
Jag vet 3 personer som har katt trots allergi. Den ena tog vaccin mot allergin, de andra tv har vant sig och har inte lngre allergiska symtom, i ena fallet r katten inomhus p heltid och det funkar nd bra.

Det som hjlper enligt min erfarenhet: luftrenare - ffa i sovrummet.
Dammsugare med bra HEPA-filter.
Inga katter i sovrummet.

Sen varierar det frn katt till katt och person till person hur man som enskild individ reagerar p just den katten. En sak som r vrd att tnka p r att allergier mot annat kan bli starkare om man som allergiker utstts fr katt-allergen, man kan enligt vissa ven utveckla astma. Jag tror dock p teorin att man vnjer kroppen, dvs att den allergiska vnjer sig genom en gradvis exponering fr allergen - allts minska allergimedicinen gradvis och tryck inte upp katten i ansiktet frsta dagen. Lycka till!
Citera
2021-09-30, 20:04
Medlem
Zinovjevs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av micro113
Sjlv har jag katt och r allergisk, ibland fungerar det hyfsat, ibland gr det inte alls och d bor katten hos en anhrig istllet.
Intressant tradeoff fr att ha en ckelkatt.
Citera
2021-09-30, 20:05
Avstngd
micro113s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Zinovjev
Intressant tradeoff fr att ha en ckelkatt.
????
ckelkatt? Varifrn har du ftt att jag har en ckelkatt?
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in