Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2021-09-26, 21:18
  #1
Medlem
HK1997s avatar
Går ej in i detaljer men kommer hamna i en konflikt med en snart tidigare anställd som verkade mentalt instabil och behöver ligga lågt ett tag och kan ej fly landet. Skyddad identitet går ej enligt polisen. Har som plan att officiellt flytta till ospecifik ort i Sverige samt att faktiskt bo där utan att ändra folkbokföringsadress samt att jag eftersänder min post till en postbox samt skriver någon främlings namn på min nya brevlåda i den nyinflyttade lägenheten på ospecifik ort som faktiskt inte är i bruk för att avleda den potentiella galningen.

Har redan raderat mig själv från samtliga upplysningstjänster som Ratsit, Hitta mm. i den mån det går.

Vilka fler sätt finns det att dölja sina personuppgifter så gått det går? Registrera utlandsflytt? Risker?

Hur gör jag min bil som står skrivet på mitt namn mindre spårbar? Tänker ej köra utan regplåt eller skriva av målvakt.
Citera
2021-09-26, 21:32
  #2
Medlem
HK1997s avatar
Föreställer mig något som sådant. En svensk som står folkbokförd i Rinkeby men får adressen eftersänd till Täby. Funderar på om jag ska hyra en blatte och skriva av mig på hans adress.

https://www.hitt*.se/gunn*r+stef*n+f...son/zgl2wXnGqb

* = a

Rör sig troligtvis om något skattefiffel.
Citera
2021-09-26, 21:54
  #3
Medlem
_killahs avatar
DU kan nog inte göra mycket mer än så.
Bilen blir svår, men den kommer ju stå skriven på dig så dom vet ju inte bilens riktiga adress heller.
Citera
2021-09-27, 18:47
  #4
Avstängd
Mirko.Kostelics avatar
Här är en person som är väldigt anonym. Texten är kopierad från MrKoll. Förnamnet har jag maskat, annars är uppgifterna korrekta. Postboxföretaget på Frejgatan sägs användas av många ljusskygga personer.

Xxxxxx Karlsson
Folkbokföringsadress
Okänd
00000 Okänd

Särskild postadress
Frejgatan 13
11479 Stockholm
En särskild postadress har registrerats för personen. Hit ska post normalt skickas istället.


Det torde vara rätt svårt att hitta denna person. Något telefonnummer finns naturligtvis inte heller registrerat.
__________________
Senast redigerad av Mirko.Kostelic 2021-09-27 kl. 18:50.
Citera
2021-09-27, 20:33
  #5
Medlem
HK1997s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mirko.Kostelic
Här är en person som är väldigt anonym. Texten är kopierad från MrKoll. Förnamnet har jag maskat, annars är uppgifterna korrekta. Postboxföretaget på Frejgatan sägs användas av många ljusskygga personer.

Xxxxxx Karlsson
Folkbokföringsadress
Okänd
00000 Okänd

Särskild postadress
Frejgatan 13
11479 Stockholm
En särskild postadress har registrerats för personen. Hit ska post normalt skickas istället.


Det torde vara rätt svårt att hitta denna person. Något telefonnummer finns naturligtvis inte heller registrerat.

Är det så det ut på Mrkoll med skyddad identitet? Kan det istället röra sig om någon som flyttat utomlands.

Kan själv bara få min adress dolt men postnumret syns som bäst.
Citera
2021-09-27, 20:46
  #6
Moderator
Iknowafewthingss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HK1997
Är det så det ut på Mrkoll med skyddad identitet? Kan det istället röra sig om någon som flyttat utomlands.

Kan själv bara få min adress dolt men postnumret syns som bäst.

Jag skulle tro att personen i fråga är hemlös. Personer med skyddade personuppgifter hyr sällan postboxar av privata företag utan posten brukar då gå via Skatteverket.

Just Frejgatan 13 är väl rätt ökänd för att många kriminella utan fast folkbokföringsadress hyr sina boxar där.
__________________
Senast redigerad av Iknowafewthings 2021-09-27 kl. 20:50.
Citera
2021-09-27, 20:52
  #7
Avstängd
Mirko.Kostelics avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HK1997
Är det så det ut på Mrkoll med skyddad identitet? Kan det istället röra sig om någon som flyttat utomlands.

Kan själv bara få min adress dolt men postnumret syns som bäst.

Nej, denna person har inte skyddad identitet såvitt jag vet. Han har helt enkelt ingen folkbokföringsadress. Vete tusan hur det går till, men jag kan tänka mig följande scenario:
Man bor inneboende hos någon eller hyr i andra hand. Man flyttar därifrån men gör ingen adressändring. Lägenhetsinnehavaren tröttnar på att få den tidigare hyresgästens post och meddelar Skatteverket att personen inte bor där längre. Någon ny adress känner hyresvärden inte till.

Jag har också sett exempel på hur folk är folkbokförda på numera rivna kontorshus!

Jag startade faktiskt en tråd om detta ämne för ett tag sedan. Tyvärr fick jag inte så många vettiga svar: (FB) Kan man leva helt anonymt i Sverige 2021?
__________________
Senast redigerad av Mirko.Kostelic 2021-09-27 kl. 20:57.
Citera
2021-09-27, 20:55
  #8
Moderator
Iknowafewthingss avatar
Det finns lite olika grunder för att bli avskriven från folkbokföringen, de anges i Folkbokföringslag (1991:481):

Citat:
19 § Den som avlider eller dödförklaras skall avregistreras från folkbokföringen.

20 § Den som kan antas komma att regelmässigt tillbringa sin dygnsvila utom landet under minst ett år ska avregistreras från folkbokföringen som utflyttad om inte annat följer av fjärde stycket eller 14 §. Även den som kan antas komma att regelmässigt tillbringa sin dygnsvila både inom och utom landet ska avregistreras om han eller hon med hänsyn till samtliga omständigheter får anses ha sin egentliga hemvist utom landet.

En person anses regelmässigt tillbringa sin dygnsvila utom landet om han eller hon under sin normala livsföring tillbringar dygnsvilan där minst en gång i veckan eller i samma omfattning men med en annan förläggning i tiden.

Om en utlänning som måste ha uppehållstillstånd för att få vistas i landet saknar ett sådant tillstånd, ska det särskilt beaktas vid tillämpningen av första och andra styckena.

En vistelse utom landet som föranleds av uppdrag som ledamot av Europaparlamentet efter val i Sverige ska inte leda till avregistrering enligt första stycket om ledamoten har anknytning till landet genom att disponera en bostad här. På ansökan av ledamoten får dock Skatteverket besluta om avregistrering under de förutsättningar som anges i första stycket. Lag (2013:380).

21 § Den som oavbrutet under två år saknat känd hemvist ska avregistreras från folkbokföringen som försvunnen. Den som folkbokförs med fingerade personuppgifter ska avregistreras när det gäller de tidigare uppgifterna. Lag (2013:380).

22 § Den som i folkbokföringen har registrerats under en falsk identitet ska avregistreras från folkbokföringen när det gäller den identiteten. Lag (2018:684).

De sätt som finns för de som inte längre vill synas är då främst 20 och 21 §§. Det tål dock att påpekas att det är ett brott att lämna oriktiga uppgifter till Skatteverket. "Försvunnen" brukar anges som utan känd hemvist.
Citera
2021-09-27, 20:56
  #9
Medlem
Du kan ju ansöka om kvarskrivning hos skattemyndigheten och ange ditt skäl för ansökan. Det innebär att du ser ut att bo kvar på din nuvarande adress även efter att du flyttat.

Om det inte går igenom så kan du ju skita i att ändra din adress vid flytt och på så vis gå under jorden men då hittar ju inte posten dig om du inte själv kontaktar samtliga myndigheter osv som du ehö er upprätthålla kontakt med.
Citera
2021-09-27, 21:02
  #10
Avstängd
Mirko.Kostelics avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bratis
Du kan ju ansöka om kvarskrivning hos skattemyndigheten och ange ditt skäl för ansökan. Det innebär att du ser ut att bo kvar på din nuvarande adress även efter att du flyttat.

Om det inte går igenom så kan du ju skita i att ändra din adress vid flytt och på så vis gå under jorden men då hittar ju inte posten dig om du inte själv kontaktar samtliga myndigheter osv som du ehö er upprätthålla kontakt med.

Det finns ju digitala posttjänster, tex Kivra och Min myndighetspost. Brev från privatpersoner och exempelvis mindre föreningar lär ju dock inte kunna komma den vägen.
Citera
2021-09-28, 01:36
  #11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mirko.Kostelic
Det finns ju digitala posttjänster, tex Kivra och Min myndighetspost. Brev från privatpersoner och exempelvis mindre föreningar lär ju dock inte kunna komma den vägen.
Bra där!

Ser ut som detta går att lösa för TS utan större komplikationer.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback