Flashback bygger pepparkakshus!
2021-11-20, 23:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ursalund
Kan man ha vårdnad när man är i fängelse? Man kan ju inte ta hand om barnen. Att de behåller umgänge det kan jag förstå.

Ja det kan man. Socialtjänsten/familjerätten behöver aktivt väcka talan om vårdnadsöverflytt till annan lämplig person och motivera varför den tidigare vårdnadshavaren är olämplig. Att var vara i fängelse är inte tillräckligt. Det sker inte automatiskt och det är tingsrätten som dömer.
Citera
2021-11-20, 23:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Girl1267
Jaha då va hon hittad död då. Ännu en kvinna. Stackars kvinna, stackars barn som nu är utan mamma och med mördaren som vårdnadshavare. Som han förmodligen förblir dem få år han får fängelse. Så kan han fortsätta sitt kontrollbehov på barnen innefrån fängelse 🤮

Sveriges pinsama rättsystem. Demokrai och klag på tex Ryssland. Ja våra politiker och allt för många som satt våra politiker i makt klagar på tex Rysslands syn på kvinnomisshandel osv. Man kanske ska rannsaka vårt samhälle. Politiker och dem som röstar fel 🤮 Hoppas han tar ut sitt äckliga psykopat/kontrollbehov på fel människor i fängelse och får ordentligt m stryk.
Jag tror iofs att barnet kommer sättas under förmyndarskap med en proffessionell förmyndare, under överinseende av överförmyndarnämnden. Detta under förutsättning att det inte finns någon annan, som ex.vis Beatas bror. Om han blir förmyndare så kommer ändå överförmyndarnämnden ha koll. Detta är inget jag vet på något sätt, men det finns säkert ett regelverk för sånt här, med tanke på att det inte är helt ovanligt numera med morddömda kvinnomördare som har gemensamma barn.

Får kika lite på det där. Intressant rent juridiskt.
Citera
2021-11-20, 23:23
Medlem
https://www.aftonbladet.se/nyheter/a...-barnens-mamma

Ang vårdnadshavare som mördat mamman... Ja jag skriver mamman för statistiken på mördade pappor är inte hög.. 🤮
Citera
2021-11-20, 23:26
Medlem
Citat:

Ang vårdnadshavare som mördat mamman... Ja jag skriver mamman för statistiken på mördade pappor är inte hög.. 🤮
Tack! Förjävligt. Och märkligt.
Citera
2021-11-20, 23:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ribba-in
För lite fritidsgårdar och gratis pizza...

Jajamen se där vilken problemlösare du är 🤣👊
Citera
2021-11-20, 23:27
Medlem
Citat:
Jajamen se där vilken problemlösare du är 🤣👊

Kanske sosse, alla lösningar finns där... eller inte...
Kanske personen bara behöver prata lite så är allt ok igen? Då förstår han att han gjort ngt dumt.
Senast redigerad av Ribba-in 2021-11-20 kl. 23:30.
Citera
2021-11-20, 23:28
Medlem
sybels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Picasso2
Jag tror iofs att barnet kommer sättas under förmyndarskap med en proffessionell förmyndare, under överinseende av överförmyndarnämnden. Detta under förutsättning att det inte finns någon annan, som ex.vis Beatas bror. Om han blir förmyndare så kommer ändå överförmyndarnämnden ha koll. Detta är inget jag vet på något sätt, men det finns säkert ett regelverk för sånt här, med tanke på att det inte är helt ovanligt numera med morddömda kvinnomördare som har gemensamma barn.

I dagsläget kan en person som mördar sitt eget barns andra förälder, ändå tilldelas vårdnaden om sitt barn. Under 2000-talet har mer än 164 barn upplevt att pappa mördat mamma och dömts för detta brott. Samtidigt har vart tredje av dessa barn fått den morddömde som vårdnadshavare, i många fall mot sin egen vilja.
Citera
2021-11-20, 23:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ribba-in
Kanske sosse, alla lösningar finns där... eller inte...
Kanske personen bara behöver prata lite så är allt ok igen? Då förstår han att han gjort ngt dumt.

Ja men precis. Saft, kaka och pratstund hos diverse myndigheter löser d mesta 👍
Citera
2021-11-20, 23:36
Medlem
ursalunds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Picasso2

Ja, det är intressant då barnet är polsk medborgare.
Men det beror då också på Cezarys önskemål. I Sverige väntar pojken familjehem men det C kanske föredrar för att inte tappa kontakt med sonen
Beatas alla syskon bor i Polen.
Senast redigerad av ursalund 2021-11-20 kl. 23:43.
Citera
2021-11-20, 23:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sybel
I dagsläget kan en person som mördar sitt eget barns andra förälder, ändå tilldelas vårdnaden om sitt barn. Under 2000-talet har mer än 164 barn upplevt att pappa mördat mamma och dömts för detta brott. Samtidigt har vart tredje av dessa barn fått den morddömde som vårdnadshavare, i många fall mot sin egen vilja.
Jag läste artikeln. Det är inte ofta jag blir upprörd, men detta gör mig skogstokig. Juridik i all ära, men Sverige måste börja hänga med verkligheten när det gäller grova brott. Med smabba lagändringar. Artikeln skrevs 2018. Har något hänt i området under tre år tro?

EDIT: hittade en artikel från i år. Nej, inget har ändrats. Vill CR ha vårdnaden så verkar det inte finnas några juridiska hinder. Vansinne.
Senast redigerad av Picasso2 2021-11-20 kl. 23:54.
Citera
2021-11-20, 23:49
Moderator
OYs avatar
Rubrik ändrad.

Malmö 2021-09-25: Misstänkt människorov, Beata Ratzman försvunnen, man gripen

--> Malmö 2021-09-25: Misstänkt människorov, Beata Ratzman hittad avliden 2021-11-20

/Mod
Senast redigerad av OY 2021-11-21 kl. 00:27.
Citera
2021-11-20, 23:54
Medlem
Citat:

Beata ansökte om både skilsmässa, enskild vårdnad och kontaktförbud och därför blev hon mördad. Det borde väl säga något om att han förverkat sin rätt att va vårdnadshavare till ett barn. Om inte rätten tar hänsyn till det så...Ja då vetifan.
Men, må Cesary ruttna levande. 🙏
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in