Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2021-09-25, 14:03
  #13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tjackmoster
Det har tidigare i andra trådar varit (riktiga, får man förmoda) IT-experter framme som beskrivit hur primitiva och slappt programmerade BankID och Swish är. Swish bygger ju i sin tur på BankID, och kombinationen av att båda är skräp som mjukvara är antagligen en av anledningarna till att systemen går ner så ofta trots att det i grunden rör sig om en så enkel plattform.


Bra tänkt där, bara för folk att tänka efter lite och anpassa sitt beteende så att vi kan fortsätta gå framåt med våra svenska mirakeluppfinningar som hela världen avundas oss. Det är ju inte systemen det är fel på.
Själv litar jag inte på BankID ett dugg när det gäller betalningar. Jag kör istället Lunar. Då godkänner du din betalning med Lunars app istället för BankID, och således kan bara de hundringar jag har på mitt Lunarkonto dras om sidan skulle vara fientlig.

Skulle vara kul att se en audit av både BankID och Swish.
Citera
2021-09-25, 14:14
  #14
Medlem
Tjackmosters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av allahkadabra
Själv litar jag inte på BankID ett dugg när det gäller betalningar. Jag kör istället Lunar. Då godkänner du din betalning med Lunars app istället för BankID, och således kan bara de hundringar jag har på mitt Lunarkonto dras om sidan skulle vara fientlig.

Skulle vara kul att se en audit av både BankID och Swish.
Detta är något mycket intressant du tar upp: I vilken mån faktiskt tjänster som Lunar, Transferwise, Revolut osv. (det lär ju komma fler och fler) kommer konkurrera direkt med Swish (kanske inte så mycket när det gäller betalningar i butiker, där Swish lär få monopolställning i princip om man bortser från alternativet med olika sorters kort, men när det gäller transaktioner mellan privatpersoner).

Jag använder själv varken Lunar eller Revolut, men som jag förstår det är en fördel att man med Lunar (precis som i Transferwise, men till skillnad från Revolut) kan ha ett konto i SEK?
Citera
2021-09-25, 14:40
  #15
Moderator
Neksnors avatar
Swedbank och Sparbankerna är ungefär samma bank, jag antar att det bakom varumärkena är samma datorer till allt, så de delar antagligen fel.
En del fel kan bero på fel hos leverantörer eller leverantörers leverantörer, kom ihåg Coop-kraschen tidigare i år eller det forntida left-pad-problemet https://qz.com/646467/how-one-progra...piece-of-code/
Citat:
Ursprungligen postat av Tjackmoster
Det har tidigare i andra trådar varit (riktiga, får man förmoda) IT-experter framme som beskrivit hur primitiva och slappt programmerade BankID och Swish är. Swish bygger ju i sin tur på BankID, och kombinationen av att båda är skräp som mjukvara är antagligen en av anledningarna till att systemen går ner så ofta trots att det i grunden rör sig om en så enkel plattform.


Bra tänkt där, bara för folk att tänka efter lite och anpassa sitt beteende så att vi kan fortsätta gå framåt med våra svenska mirakeluppfinningar som hela världen avundas oss. Det är ju inte systemen det är fel på.
Swish bygger inte på Bank-ID, däremot använder Swish Bank-ID för ID-koll.
Citera
2021-09-25, 14:59
  #16
Medlem
Tjackmosters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Neksnor
Swish bygger inte på Bank-ID, däremot använder Swish Bank-ID för ID-koll.
Vilket är precis vad jag menade. Och vilket också innebär att varje säkerhetslucka i Bank-ID skapar en säkerhetslucka i Swish, och också att Swish så att säga per definition kommer vara nere varje gång Bank-ID är nere.

Och till det får vi ju lägga till att Swish har helt egna säkerhetsluckor/buggar/driftstörningar helt oberoende av Bank-ID.
Citera
2021-09-25, 15:04
  #17
Moderator
Neksnors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tjackmoster
Vilket är precis vad jag menade. Och vilket också innebär att varje säkerhetslucka i Bank-ID skapar en säkerhetslucka i Swish, och också att Swish så att säga per definition kommer vara nere varje gång Bank-ID är nere.

Och till det får vi ju lägga till att Swish har helt egna säkerhetsluckor/buggar/driftstörningar helt oberoende av Bank-ID.
Ingen aning om hur Swish fungerar, men jag hade nog försökt utforma skiten så att man bara behöver en, av eventuellt flera, "ID-Verifiering", som skulle kunna vara Bank-ID.
Citera
2021-09-25, 16:35
  #18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av rutenskut
jag har inte swedbank, inte heller problem med swish, har alltid två olika kreditkort + kontanter med med mig. Det jag undrar över är att jag ofta läser i media att swish ligger nere. Det borde väl gå att ha tjänsten igång 24/7 oavsett att många banker är inblandade.
https://www.swish.nu/driftinformation

Din trådstart fick det att framstå att du har problem med Swish. Så varför skapa en tråd om Swish när du inte ens har problem? Du säger ju själva att du inte har problem, så vad är problemet undrar jag? Man jag ju inte tycka det finns ett problem om man inte upplever problemet själv. Det är som att göra en felsökning utan att ha något fel att felsöka.

Inte ens när media rapporterar om att Swish ligger nere har jag haft problem med Swish. Så tro inte på allt media rapporterar. Drabbar oftast bara en bråkdel av alla som använder Swish.
Citera
2021-09-25, 17:25
  #19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tjackmoster
Detta är något mycket intressant du tar upp: I vilken mån faktiskt tjänster som Lunar, Transferwise, Revolut osv. (det lär ju komma fler och fler) kommer konkurrera direkt med Swish (kanske inte så mycket när det gäller betalningar i butiker, där Swish lär få monopolställning i princip om man bortser från alternativet med olika sorters kort, men när det gäller transaktioner mellan privatpersoner).

Jag använder själv varken Lunar eller Revolut, men som jag förstår det är en fördel att man med Lunar (precis som i Transferwise, men till skillnad från Revolut) kan ha ett konto i SEK?
Hade jag varit paranoid över BankID hade i alla fall jag kört exklusivt med Lunar för att handla online.
När det gäller Swish däremot har jag inget förslag till alternativ.

Lunar använder danska konton men du har SEK i kontot om du bor i Sverige, japp. Ingen aning om Revolut har det numera, men kan undersöka saken senare.
Citera
2021-09-25, 17:42
  #20
Medlem
Tjackmosters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av allahkadabra
Hade jag varit paranoid över BankID hade i alla fall jag kört exklusivt med Lunar för att handla online.
När det gäller Swish däremot har jag inget förslag till alternativ.

Lunar använder danska konton men du har SEK i kontot om du bor i Sverige, japp. Ingen aning om Revolut har det numera, men kan undersöka saken senare.
Med Lunar får man alltså ett VISA/Mastercard-kort noterade jag nu. Det förändar ju saken och gör definitivt Lunar något som gör potentiellt Swish överflödigt. (Antalet butiker som endast accepterar Swish, och varken kort eller kontanter som alternativ, lär vara ganska få och definitivt få problem med lönsamheten.) Speciellt när Sverige, många år efter resten av SEPA-området redan haft det, äntligen inför realtidsöverföringar mellan bankkonton via Riksbankens betalningsavvecklingssystem.

I Sverige ses ju Swish av många som något världsunikt som gör att man kan överföra pengar omedelbart till en annan person även om denne har konto hos en annan bank än en själv. Vad dessa personer inte begriper är att i resten av SEPA-området (vilket huvdsakligen motsvarar euroområdet, men även bland annat Sverige ingår) har det genom ECB:s TIPS-system under många år nu varit möjligt även för privatpersoner att göra överföringar mellan vilka konton som helst hos vilka banker som helst på några få sekunder.

Det behöver alltså inte röra sig om ett visst bankkonto som någon har anslutit till sitt telefonnummer eller ett särskilt Swishnummer som ett företag har köpt in som en tjänst de måste betala för. Här är det alltså Sveige som sackat efter under lång tid (men under 2022 ska realtidsöverföringar som sagt äntligen införas i Sverige: https://www.ecb.europa.eu/press/pr/d...8928e3.en.html)
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback