Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2022-06-07, 14:48
  #181
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av FNLS
Ebba Årsjö, alpint

21-åringen, som är uppvuxen i Norrköping men som numer bor i Vemdalen, gör sitt första Paralympics, men har stora chanser att ta medalj direkt i debuten. Slog igenom under 2020 och kommer till Peking med fyra världscupsegrar och två VM-guld i ryggen från årets säsong. Har en medfödd funktionsnedsättning som kallas klippel trenaunay weber syndrom, som påverkar styrkan i högerbenet. Storslalom är Ebba Årsjös bästa medaljchans på förhand.

Tack för klargörandet.
Citera
2022-06-08, 15:34
  #182
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av FNLS
Ebba årsjö blir första paraidrottare att vinna Victoria priset

Hörde det, men är det verkligen välförtjänt? Visst vann hon medaljer i paralympics, men hur värderar man det? I princip alla paragrenar tävlas det inte på lika villkor. I just Ebba Årsjös fall är det mer uppenbart än i andra fall att hon har betydligt mindre funktionsnedsättning än konkurrenterna och kanske tom borde tävla i öppna klasser i stället.

Den givna vinnaren av Victoriapriset borde ha varit Tove Alexandersson.
__________________
Senast redigerad av kaReri182 2022-06-08 kl. 15:40.
Citera
2022-06-08, 16:29
  #183
Medlem
ingetbranicks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kaReri182
Hörde det, men är det verkligen välförtjänt? Visst vann hon medaljer i paralympics, men hur värderar man det? I princip alla paragrenar tävlas det inte på lika villkor. I just Ebba Årsjös fall är det mer uppenbart än i andra fall att hon har betydligt mindre funktionsnedsättning än konkurrenterna och kanske tom borde tävla i öppna klasser i stället.

Den givna vinnaren av Victoriapriset borde ha varit Tove Alexandersson.

Som du säger är det väldigt svårt att bedöma paraidrottares insatser. Dels är det ett myller av grenar och indelningar som det är svårt för en oinvigd att begripa sig på, dels skiljer det sig mycket mellan deltagarna inom samma klass. Tidigare var det väl ännu värre, och en anledning till att det är så många klasser i dag var att man ville att deltagare med liknande funktionsvariation skulle tävla mot varandra. Förr kunde man ibland se en enbent tävla mot nån med CP-skada, typ, och det blev väldigt märkligt.

Jag hade för enkelhetens skull helst velat se att diverse priser och utmärkelser hölls åtskilda mellan friska och sjuka (som min icke-pk-skadade men däremot CP-skadade bekant brukar säga) eftersom de ju ändå inte tävlar mot varandra annars. Men å andra sidan, hur stort problem är det? Om juryerna var tionde år, typ, delar ut ett pris till en paraidrottare för att framstå som goda, inkluderande och mångfaldsförespråkande människor så må det kanske vara hänt.
Citera
2022-06-08, 16:41
  #184
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ingetbranick
Som du säger är det väldigt svårt att bedöma paraidrottares insatser. Dels är det ett myller av grenar och indelningar som det är svårt för en oinvigd att begripa sig på, dels skiljer det sig mycket mellan deltagarna inom samma klass. Tidigare var det väl ännu värre, och en anledning till att det är så många klasser i dag var att man ville att deltagare med liknande funktionsvariation skulle tävla mot varandra. Förr kunde man ibland se en enbent tävla mot nån med CP-skada, typ, och det blev väldigt märkligt.

Jag hade för enkelhetens skull helst velat se att diverse priser och utmärkelser hölls åtskilda mellan friska och sjuka (som min icke-pk-skadade men däremot CP-skadade bekant brukar säga) eftersom de ju ändå inte tävlar mot varandra annars. Men å andra sidan, hur stort problem är det? Om juryerna var tionde år, typ, delar ut ett pris till en paraidrottare för att framstå som goda, inkluderande och mångfaldsförespråkande människor så må det kanske vara hänt.

Ser det heller inte som ett stort problem. Har absolut inget emot att funktionshindrade kan idrotta. Varför inte introducera ett Estellepris för paraidrottare och behålla Victoriapriset för "vanliga" idrottare?
Citera
2022-06-09, 00:04
  #185
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kaReri182
Ser det heller inte som ett stort problem. Har absolut inget emot att funktionshindrade kan idrotta. Varför inte introducera ett Estellepris för paraidrottare och behålla Victoriapriset för "vanliga" idrottare?
Är ju svårt att exempelvis jämföra män och kvinnor eller små och stora idrotter så att blanda in paraidrott är egentligen inget konstigt i det avseendet.

Syfte med priset är väl att uppmärksamma prestationer och lyfta fram en förebild och där tycker jag hon uppfyller båda kriterierna.
Citera
2022-06-09, 08:21
  #186
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ahmed945
Är ju svårt att exempelvis jämföra män och kvinnor eller små och stora idrotter så att blanda in paraidrott är egentligen inget konstigt i det avseendet.

Syfte med priset är väl att uppmärksamma prestationer och lyfta fram en förebild och där tycker jag hon uppfyller båda kriterierna.

Priset skall delas ut till någon som "gjort en extra meriterande bedrift". Finns ingen "förebildskriterie". Jo, det konstiga är att paraidrottare inte tävlar mot andra på lika villkor.
Citera
2022-06-24, 16:17
  #187
Medlem
Jag vet inte om jag kanske borde startat en ny tråd, men tar det här eftersom det redan diskuterades, är ganska tagen just nu.

Citat:
Ursprungligen postat av blueslover
Hänger nog inte med här riktigt. Vad för handikapp har hon eftersom hon tävlar i para? Ser ut som en snygg - frisk - ung tjej.

Därmed var väl en del frågetecken hos okunniga runtom i världen uträtade.

https://www.svt.se/sport/alpint/para...l-hjalpa-andra

Citat:
Ursprungligen postat av kaReri182
Ebba Årsjös fall är det mer uppenbart än i andra fall att hon har betydligt mindre funktionsnedsättning än konkurrenterna..

Edit: Jag har följt paraidrotten i snart 10år via deras FTA-streams på Youtube och Olympic Channel, och följde glatt Ebba i vintras, men verkade vara väldigt ensam om det på forumet. Frågan är om jag får mer medhåll nästa säsong eller om det blir ännu förre nu.

Citat:
Ursprungligen postat av seranoskinkan
Kul, hon grät ju senast i förrgår att hon haft det tufft och jobbigt osvosv… snyft sorlig berättelse om att hon ska sluta med åkningen o satsa på annat… blir svårt o samla in offerkofta poäng nu i framtiden, får se hur länge hon orkar köra på nu då ingen kommer stå och trösta och motivera ”nog kan du” efter en urkörning
__________________
Senast redigerad av pumahunter 2022-06-24 kl. 16:39.
Citera
2022-06-24, 18:13
  #188
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av pumahunter
Jag vet inte om jag kanske borde startat en ny tråd, men tar det här eftersom det redan diskuterades, är ganska tagen just nu.



Därmed var väl en del frågetecken hos okunniga runtom i världen uträtade.

https://www.svt.se/sport/alpint/para...l-hjalpa-andra



Edit: Jag har följt paraidrotten i snart 10år via deras FTA-streams på Youtube och Olympic Channel, och följde glatt Ebba i vintras, men verkade vara väldigt ensam om det på forumet. Frågan är om jag får mer medhåll nästa säsong eller om det blir ännu förre nu.


Du citerar mig avseende Ebba Årsjös funktionsnedsättning. Förstår inte ditt inlägg. Menar du att paraidrottare i allmänhet tävlar på samma villkor eller ej? Själv har jag följt paraidrotten av och till sedan Peking OS 2008 då jag hade en bakant som tog medalj. Det gjorde han i första hand tack vare att hans motståndare var betydligt mer begränsade pga av sina funktionsnedsättningar än han själv.
Citera
2022-06-24, 18:39
  #189
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kaReri182
Du citerar mig avseende Ebba Årsjös funktionsnedsättning. Förstår inte ditt inlägg.
Ja du verkade inte veta säkert vad hennes funktionsnedsättning bestod i. Inget mer.
Citera
2022-06-24, 18:43
  #190
Medlem
Alkibiadess avatar
Lagtävlingen försvinner till OS 2026.
Citera
2022-09-17, 23:24
  #191
Medlem
Lisa Hörnblad är redan tillbaka på skidor, knappt åtta månader efter sin korsbandsskada.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback