Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2021-09-25, 17:56
  #13
Moderator
Neksnors avatar
Det finns bra böcker, jag tycker att Calculus: A Complete Course av Adams och Essex är riktigt trevlig att läsa. Om jag inte minns fel så finns det på ett ställe en text som säger ungefär "du kan strunta i det det här beviset nu" och senare en hänvisning tillbaka "om du inte gick igenom det där beviset innan så ska du göra det nu".
Citera
2021-09-25, 21:12
  #14
Medlem
Banzai-Perkeles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bara-Robin
Det existerar inte en Nobelpristagare i matematik i världen med en perfekt och fullkomlig intern representation av någonting alls, som innebär en djupaste möjliga förståelsen.
Det är mycket svårt att få Nobelpris i matematik. Mest beroende på att det inte existerar.
Citera
2021-09-26, 07:07
  #15
Medlem
Milldues avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AlfredosO
Hej,

Jag har alltid tyckt att matematik har varit ett spännande ämne, men det som alltid har satt käppar i hjulet för mig är böckerna. Böckerna är skrivna på ett så enormt träigt och repetitivt sätt att man tappar ibland lusten. Uppgifterna hjälper dig sällan att förstå varför, utan har snarare en slags "det bara är så, repetera tills du kommer ihåg det"-attityd. Otroligt konstigt sätt att introducera spännande koncept i mitt tycke.

Matematik är heller inget populärt ämne för gemene man. Om du talar med valfri person på stan så har de förmodligen en sträv relation till det. Jag tror däremot att fler människor hade haft en positivare bild till matematiken om den var skriven på ett annorlunda sätt. Hur vet jag inte, men lite mer pedagogisk - lite mer känsla och förstående. Korrekturläst av någon utanför STEM-fältet?

Det är ju bara att kolla i trådarna här på Flashback om folk som ber om hjälp. Ska det verkligen vara så? Ska böckerna vara så förklaringsfattiga att folk behöver söka utomstående hjälp? Har inte boken misslyckats med sin uppgift då? Jag inser att vissa har lättare för matematik än andra, men borde man inte kunna utforma böckerna så alla förstår? Olika grader av exempel?

Jag minns till och med att min mattelärare i gymnasiet klagade på böckerna i fråga, hon tyckte att många av förklaringarna var tvetydiga och vissa uppgifter oklara. Det låter ju verkligen inte som ett bra utförande direkt. Jag har även vänner som läser tyngre matematik på universitetsnivå som ofta klagar på att lärarnas uppgifter och egenskrivna böcker är skrivna samma klumpiga och tradiga sätt. Gör så, undra inte - det är bara så.

Om man kollar på vilka länder som är bäst i världen på matematik så finner man bland annat Singapore på plats 1. Varför är det så? Ser deras pedagogik annorlunda ut, eller har de ungefär likadana träiga böcker?

Vad tycker ni? Delar ni min åsikt om böckernas uppläggning? Hur kan man förbättra böckerna?


Traditionell utlärning via böcker, skrivböcker och genomgång på Tavla och möjlighet att fråga en kompetent lärare som finns i salen är nog fortfarande det som fungerar.

Är själv "skadad" av "Hej matematik" pedagogin som infördes under 1970 talet och som var tämligen usel för att lära ut någon mer avancerad matematik. Fungerade på ÅK 1-3 men sedan vände sig eleverna mot den fjantiga och över pedagogiska barnsliga sättet att försöka lära ut så många gav upp och struntade i vad som lärdes ut.

Allmän och särskild matte borde återinföras och det viktigaste av allt är kompetenta mattelärare att konsultera ute i klassrummen.

Att knyta matematiken till verkligheten är ett sätt som lärde mig mycket.
En vanlig åsikt bland elever är att " varför skall man kunna detta" det finns ju miniräknare är en annan..

När jag lärde ut matte så tog jag en del exempel där eleverna fick en del tal att slå in på sina räknare där jag medvetet lagt in prioritetsordningar som försvårar "rakt inknappande" av talen..Mycket riktigt.. många räknade fel på sina räknade.. Sedan gick jag igenom prioritetsordningar..

Geometri är en annan del som gör sig bra i praktiska exempel..Räkna ut volymer och sedan se om det stämmer genom att fylla på med vatten..Vinklar går att illustrera bra också.

Räkna fram en bro's hållfasthet och mycket annat..Lägger man in praktiska exempel så skyggar inte folk utan snarare förstår att det kan bli till nytta för dem själva i framtiden..

Ex. med Ohm lag är också bra.. husbygge räkna ut hur mycket betong det går åt och väger mm

Själv lärde jag mig mer matte av mina fysik och kemi lärare än av matteläraren som var totallt inkompetent..
__________________
Senast redigerad av Milldue 2021-09-26 kl. 07:15.
Citera
2021-09-26, 10:58
  #16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Milldue
Traditionell utlärning via böcker, skrivböcker och genomgång på Tavla och möjlighet att fråga en kompetent lärare som finns i salen är nog fortfarande det som fungerar.

Är själv "skadad" av "Hej matematik" pedagogin som infördes under 1970 talet och som var tämligen usel för att lära ut någon mer avancerad matematik. Fungerade på ÅK 1-3 men sedan vände sig eleverna mot den fjantiga och över pedagogiska barnsliga sättet att försöka lära ut så många gav upp och struntade i vad som lärdes ut.

Allmän och särskild matte borde återinföras och det viktigaste av allt är kompetenta mattelärare att konsultera ute i klassrummen.

Att knyta matematiken till verkligheten är ett sätt som lärde mig mycket.
En vanlig åsikt bland elever är att " varför skall man kunna detta" det finns ju miniräknare är en annan..

När jag lärde ut matte så tog jag en del exempel där eleverna fick en del tal att slå in på sina räknare där jag medvetet lagt in prioritetsordningar som försvårar "rakt inknappande" av talen..Mycket riktigt.. många räknade fel på sina räknade.. Sedan gick jag igenom prioritetsordningar..

Geometri är en annan del som gör sig bra i praktiska exempel..Räkna ut volymer och sedan se om det stämmer genom att fylla på med vatten..Vinklar går att illustrera bra också.

Räkna fram en bro's hållfasthet och mycket annat..Lägger man in praktiska exempel så skyggar inte folk utan snarare förstår att det kan bli till nytta för dem själva i framtiden..

Ex. med Ohm lag är också bra.. husbygge räkna ut hur mycket betong det går åt och väger mm

Själv lärde jag mig mer matte av mina fysik och kemi lärare än av matteläraren som var totallt inkompetent..

Just det med att visa att de eleverna har nytta av kunskapen på ett praktiskt sätt tror jag är jätteviktigt, för annars blir matten i stort sett ett teoretiskt ämne som de inte ser någon nytta med.
Citera
2021-09-26, 11:53
  #17
Medlem
nerdnerds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Milldue
Traditionell utlärning via böcker, skrivböcker och genomgång på Tavla och möjlighet att fråga en kompetent lärare som finns i salen är nog fortfarande det som fungerar.

Är själv "skadad" av "Hej matematik" pedagogin som infördes under 1970 talet och som var tämligen usel för att lära ut någon mer avancerad matematik. Fungerade på ÅK 1-3 men sedan vände sig eleverna mot den fjantiga och över pedagogiska barnsliga sättet att försöka lära ut så många gav upp och struntade i vad som lärdes ut.

Allmän och särskild matte borde återinföras och det viktigaste av allt är kompetenta mattelärare att konsultera ute i klassrummen.

Att knyta matematiken till verkligheten är ett sätt som lärde mig mycket.
En vanlig åsikt bland elever är att " varför skall man kunna detta" det finns ju miniräknare är en annan..

När jag lärde ut matte så tog jag en del exempel där eleverna fick en del tal att slå in på sina räknare där jag medvetet lagt in prioritetsordningar som försvårar "rakt inknappande" av talen..Mycket riktigt.. många räknade fel på sina räknade.. Sedan gick jag igenom prioritetsordningar..

Geometri är en annan del som gör sig bra i praktiska exempel..Räkna ut volymer och sedan se om det stämmer genom att fylla på med vatten..Vinklar går att illustrera bra också.

Räkna fram en bro's hållfasthet och mycket annat..Lägger man in praktiska exempel så skyggar inte folk utan snarare förstår att det kan bli till nytta för dem själva i framtiden..

Ex. med Ohm lag är också bra.. husbygge räkna ut hur mycket betong det går åt och väger mm

Själv lärde jag mig mer matte av mina fysik och kemi lärare än av matteläraren som var totallt inkompetent..
För mig var det i ämnet Teknologi på 4-årig teknisk linje, som integraler verkligen föll på plats, under härledningarna av t ex olika belastningsfall. Något som naturarna ju slapp -- tyvärr. Så jag måste nog hålla med dig där.

Trigonometri vore ju också kul att ha mer praktiska övningar i, som att beräkna höjden på en riktig flaggstång genom att mäta avstånd till basen och en lämplig vinkel. Med facit i att helt enkelt ta ned flaggstången och direkt mäta dess längd.
Citera
2021-09-26, 12:11
  #18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Banzai-Perkele
Det är mycket svårt att få Nobelpris i matematik. Mest beroende på att det inte existerar.

Spelar roll - du förstär väl vad han ville säga?
De som vinner i fysik lär nog vara OK på matte också.
Citera
2021-09-26, 12:31
  #19
Medlem
Vet inte hur dagens skolböcker ser ut men visst var de rätt träiga förut i alla fall.

Samtidigt så spelar det ingen roll hur bra läromedlen är om man inte lägger lite tid och ansträngning på det. Man måste ändå använda sin egen hjärna och tragla lite för att lära sig. (Enstaka genier kanske bara kan titta på en formel och få en uppenbarelse men oss 99% i alla fall.)
Jag tror en del i problemet är vår attittyd till matte som kommer redan från föräldrarna. Matte fremställs som något man "är bra" eller "är dålig" på. Visst hjälper en hög IQ men de flesta är ändå i ett mellanområde där man kan bli bra om man lägger tid och intresse på ämnet men dålig till medelmåttig om man inte gör det.

Alla har inte förutsättningar att bli professor i matte men de allra flesta har förutsättningar att klara gymnasiet bra i alla fall. Men, många har hört föräldrar säga "jag är inte bra på matte" etc och så tänker de att de själva är dåliga på matte och lägger lite tid på det. Klart det går dåligt då! De tänker att den som får bra betyg är mycket smartare men den personen har antagligen lagt mer tid på matten också.
Man borde kanske lära sig lite mer hur man aktivt tar sig an ett problem. Vad gör att jag inte förstår detta? Har jag missat/glömt någon bit? Hur kan jag bryta ner det till något enklare jag kan klara av?

Att man introducerar ett nytt koncept med enkla siffror som någon anmärkte på är ju givet!

Men absolut kan det också presenteras på ett mer tilltalande sätt. Men, man ska inte tro att om någon ger en en fin bok så kommer allt gratis.
Tror en kombination av förståelse och utantilllärning är bäst. Pluttifikationstabellerna är rätt bra ändå när man ska räkna lite i huvudet.

Och kom ihågramsor kan hjälpa till om du sitter på ett prov och blir stressad, eller bara är trött och tänker baklänges. Men inte enbart förstås. Har själv svårt att bara "lära in" te x en formel eller räknesätt man inte förstått.
(Och nu har man glömt det lilla man lärt sig, utom multiplikationstabellerna)
EDIT: små barn kanske inte klarar hög abstraktion men de kan lätt memorera nya ord, multiplikationstabeller, sångtexter, fåglars namn etc. Varför inte utnyttja det fönstret?)
__________________
Senast redigerad av TigerKid2 2021-09-26 kl. 12:43.
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback