Citat:
Ursprungligen postat av
Nordin88
Lite snabb med mitt svar om dödsfallen vilket jag tycker såklart är viktigt men såklart är alla barn som behöver sjukhusvård otroligt olyckligt. När man läser FHM rapport som ligger som underlag för beslutet om att erbjuda att vaccinera alla barn 12-16 år och de bedömer att de kan spara in fem IVA platser om alla i denna grupp vaccineras undrar jag om detta kan motivera detta beslut. Finns det inte risk att biverkningarna kan vara värre än fördelarna.
Om man kollar på anmälda misstänka biverkningar av 13 500 000 vaccindoser som vi är uppe i nu så är vi uppe i ca 80 000 anmälda biverkningar varav strax över 6000 är allvarliga biverkningar som leder till avancerad sjukhusvård eller döden. Alltså 0,04 % drabbas allvarligt. Applicerar vi samma mängd av biverkningar på grovt uppskattat 450 000 barn i åldrarna 12-15 år så har vi 180 barn som behöver avancerad sjukvård eller död på grund utav vaccinerna.
Jag saknar en saklig debatt där experter från både för och emot vaccin av barn får komma till tals. Inte där jag som lite nyfiken medborgare får leta fram min egna hittade sanning. Jag är helt öppen för att jag säkert missar information som jag inte hittat. Men någonstans kan jag tycka att våra svenska journalister borde imponera någon gång och undersöka och ställa lite kritiska frågor i detta ändå extremt viktiga ämne.
Håller helt och hållet med. Vetenskap bygger på en allsidig och genomträngande debatt.
Om det stämmer att FHM har funnit underlag för att konstatera att fem IVA-platser kan sparas in genom vaccinering av barnen/ungdomarna, uppkommer frågan om detta gäller under detta år eller under kommande år.
Även frågan om upprepade vaccineringar, mht att verkningsgraden av allt att döma minskar med tiden, måste besvaras innan frågan kan anses utredd.
I mångt och mycket verkar vaccinen mot corona mer likna årliga influensavaccineringar än vaccinationsprogrammen avseende barnsjukdomar. Även denna aspekt behöver belysas av FHM, om det inte redan gjorts, och ingå i diskussionen.