Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2021-09-23, 10:03
  #1
Avstängd
gemenerVERSALERs avatar
Hej,

Jag söker alla möjliga matematiska formler som beskriver mänskligt beteende på något sätt.

Var kan jag hitta dessa formler på nätet? Det finns företag som beräknar detta efter förfrågan men jag tycker att det är överdrivet att starta där som ett kul projekt.
Citera
2021-09-23, 11:53
  #2
Avstängd
Finns inga matematiska formler som beskriver mänskligt beteende.
Däremot kan man använda statistik och sannolikhetsteori för att nå vissa målgrupper.
Google bygger på detta, har du googlat på Go Greens nyttiga bönor och accepterat cookies så risken är stor att Go Greens annonser plågar dej i fortsatta googlande.
Annars är ämnet som sådant spännande. Såg ett program på tv om matematikens historia, i programmet gjordes ett experiment där studenter på ett på universitet fick gissa hur många karameller det fanns i en stor glasburk som var till brädden fylld. Gissningarna var väldigt utspridda, från 400 till 40000, typ, när man sen räknade medelvärdet av gissningarna så var medelvärdet endast någon tiondels procent från det exakta värdet! Verkligen häpnadsväckande. Hur fungerar detta? Ingen aning och ingen i programmet hade heller någon vettig förklaring.
Något för en skarp hjärna att fundera på, Nobelpriset hägrar.
Citera
2021-09-23, 11:59
  #3
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av fasttrain
Annars är ämnet som sådant spännande. Såg ett program på tv om matematikens historia, i programmet gjordes ett experiment där studenter på ett på universitet fick gissa hur många karameller det fanns i en stor glasburk som var till brädden fylld. Gissningarna var väldigt utspridda, från 400 till 40000, typ, när man sen räknade medelvärdet av gissningarna så var medelvärdet endast någon tiondels procent från det exakta värdet! Verkligen häpnadsväckande. Hur fungerar detta? Ingen aning och ingen i programmet hade heller någon vettig förklaring.
Något för en skarp hjärna att fundera på, Nobelpriset hägrar.
För det mesta handlar det inte om mer en selection bias. Man rapporterar om tester som ger "kul" resultat och om någon annan gör liknande test och medel blir en faktor tre fel är det inte lika kul så då skrivs inte om det. Sen kan man ju prova med aritmetiskt, geometriskt osv medelvärde för att öka oddsen för att hitta ett bra svar.
Citera
2021-09-23, 12:04
  #4
Medlem
kyrkstockens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av gemenerVERSALER
Hej,

Jag söker alla möjliga matematiska formler som beskriver mänskligt beteende på något sätt.

Var kan jag hitta dessa formler på nätet? Det finns företag som beräknar detta efter förfrågan men jag tycker att det är överdrivet att starta där som ett kul projekt.
Hej autist. Det finns ingen system i människors beteende som du kan efterapa.
Vi är sociala varelser som agerar på intuition (svårast för autister att förstå). Sedan anpassar vi oss efter omgivningen, humör osv. Vi improviserar alltså. Till 100%.
Citera
2021-09-23, 12:06
  #5
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av Xenonen
För det mesta handlar det inte om mer en selection bias. Man rapporterar om tester som ger "kul" resultat och om någon annan gör liknande test och medel blir en faktor tre fel är det inte lika kul så då skrivs inte om det. Sen kan man ju prova med aritmetiskt, geometriskt osv medelvärde för att öka oddsen för att hitta ett bra svar.
Nej jag tror inte på din teori, det här var ett seriöst program i flera avsnitt där programledaren själv var matematikprofessor och programmet följde matematiken från antikens Grekland, och ibland små avstickare till exv. Indien, till våra dagar. Det här experimentet var i sista avsnittet där man försökte belysa hur matematiken kan användas i våra dagar.
Citera
2021-09-23, 12:18
  #6
Moderator
Pontiac-Garages avatar
Man kan givetvis förklara mänskligt beteende med matematiska modeller (sannolikt att bete sig på ett vinst sätt, vinstmaximeringsmodeller, riskminimering, etc.) men det finns givetvis inga "formler" som visar mänskligt beteende i form av algoritmer. Vill man förstå mänskligt beteende måste man ju dels ha en uppfattning om avvikelse på individnivå, dels förstå psykologins inverkan på t.ex. beslutsfattande (man är ej 100% rationell 100% av tiden), därav faller sådana deterministiska modeller.
Citera
2021-09-23, 12:20
  #7
Avstängd
gemenerVERSALERs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av fasttrain
Finns inga matematiska formler som beskriver mänskligt beteende.
Däremot kan man använda statistik och sannolikhetsteori för att nå vissa målgrupper.
Google bygger på detta, har du googlat på Go Greens nyttiga bönor och accepterat cookies så risken är stor att Go Greens annonser plågar dej i fortsatta googlande.
Annars är ämnet som sådant spännande. Såg ett program på tv om matematikens historia, i programmet gjordes ett experiment där studenter på ett på universitet fick gissa hur många karameller det fanns i en stor glasburk som var till brädden fylld. Gissningarna var väldigt utspridda, från 400 till 40000, typ, när man sen räknade medelvärdet av gissningarna så var medelvärdet endast någon tiondels procent från det exakta värdet! Verkligen häpnadsväckande. Hur fungerar detta? Ingen aning och ingen i programmet hade heller någon vettig förklaring.
Något för en skarp hjärna att fundera på, Nobelpriset hägrar.

Jag tror ni missat hur vanligt det är att det finns matematiska formler/modeller
__________________
Senast redigerad av gemenerVERSALER 2021-09-23 kl. 12:27.
Citera
2021-09-23, 12:28
  #8
Avstängd
gemenerVERSALERs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pontiac-Garage
Man kan givetvis förklara mänskligt beteende med matematiska modeller (sannolikt att bete sig på ett vinst sätt, vinstmaximeringsmodeller, riskminimering, etc.) men det finns givetvis inga "formler" som visar mänskligt beteende i form av algoritmer. Vill man förstå mänskligt beteende måste man ju dels ha en uppfattning om avvikelse på individnivå, dels förstå psykologins inverkan på t.ex. beslutsfattande (man är ej 100% rationell 100% av tiden), därav faller sådana deterministiska modeller.

Okej var kan jag hitta dem?
Citera
2021-09-23, 12:31
  #9
Moderator
Pontiac-Garages avatar
Citat:
Ursprungligen postat av gemenerVERSALER
Okej var kan jag hitta dem?

De finns ju inga såna algoritmer, läste du inlägget?
Citera
2021-09-23, 12:38
  #10
Medlem
runxs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av gemenerVERSALER
Hej,

Jag söker alla möjliga matematiska formler som beskriver mänskligt beteende på något sätt.

Var kan jag hitta dessa formler på nätet? Det finns företag som beräknar detta efter förfrågan men jag tycker att det är överdrivet att starta där som ett kul projekt.

Ditt beteende är en funktion av din person i din omgivning B=f(P,E).
Citera
2021-09-23, 20:56
  #11
Medlem
kyrkstockens avatar
Marx höll på med sådan här trams. Han har inte fått ett enda rätt på 170 år. Lär sig människor aldrig?
Citera
2021-09-23, 21:16
  #12
Medlem
Intressant hur många som tvärsäkert säger att inga sådana formler finns. De måste ha missat hela forskningsfältet ”Nationalekonomi” och dess subgenrer, t ex Beteendeekonomi och Spelteori. De är i princip helt dedikerade till att på matematisk makronivå beskriva mänskligt agerande. Sedan är metoderna såklart varierande ifråga om träffsäkerhet och tillämpbarhet men så är det ju alltid med modeller.
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback