2021-09-17, 08:48
Medlem
Glorfindels avatar
Jag är i 40-årsåldern och kan fortfarande få håll när jag springer, främst i nedförsbackar när det är varmt ute, hur konstigt det nu än kan låta.

Jag äter aldrig 2 timmar före träning, men brukar i princip aldrig värma upp, utan jag går ut fullt direkt. Det kan kanske vara avsaknaden av uppvärmning det beror på.

Håll kallade vi det i Dalsland i alla fall. Uttrycket mjälthugg har jag också hört, men tror det är mer ålderdomligt.
Citera
2021-09-17, 09:38
Medlem
Vilken nostalgitripp! Minns jag hade håll upp till högstadiet (9an) men därefter har jag aldrig fått håll, utan jag har mer blivit anfådd utan att få ont i sidan av kroppen.
Citera
2021-09-17, 10:50
Medlem
Meisjes avatar
Är 30 plus och får fortfarande ordentligt med håll när jag springer. Oftast om jag går ut hårt från första början utan uppvärmning så kommer det som ett brev på posten.

Är dock en ovan löpare så kanske mer hänger ihop med dålig teknik=mer risk för håll än att det skall vara kopplat till yngre löpare?
Citera
2021-09-17, 10:53
Moderator
HelgeBuks avatar
Senast håll för några veckor sen. Men jag springer inte speciellt mycket, kanske 2 ggr/mån i snitt... De som löper mer frekvent får det säkert inte för att kroppen är så van.
Citera
2021-09-17, 10:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Meisje
Är 30 plus och får fortfarande ordentligt med håll när jag springer. Oftast om jag går ut hårt från första början utan uppvärmning så kommer det som ett brev på posten.

Är dock en ovan löpare så kanske mer hänger ihop med dålig teknik=mer risk för håll än att det skall vara kopplat till yngre löpare?

Jag tror yngre löpare i regel har väldigt svårt att inte gå ut för hårt, vilket ofta är anledningen till håll (oavsett ålder).
Citera
2021-09-17, 10:58
Medlem
RandyWalkers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tråknick
När jag var liten tjock unge och det var löpning i skolan så var det mer regel än undantag att jag fick håll.

Vad jag kommer ihåg kändes det som någon slags kramp i magen som gjorde att man inte kunde andas ordentligt, alt ta upp syret på något sätt.

Det var ett vanligt fenomen som vissa klagade på typ: "det gick bra fram till sista kilometern, då fick jag håll"

Har även för mig att idrottsmajjen hade tips om hur man skulle motverka det, sträcka armarna bakom huvudet eller nåt.

Detta försvann med tiden och ersattes med "andra andningen" alltså att man efter ett tag känner att man har mer kraft och kan trycka på mer än man trodde.

Som vuxen har jag pysslat en hel del med löpning, halvmaror, etc och aldrig upplevt håll igen.

Finns det någon som kan bekräfta "håll" och om det är något som isf är kopplat främst till barn?

Skulle kunna va 80-tals fenomen men tyvärr inte

Får det om jag springer för nära att jag ätit

Försvinner med handknepet dock
Citera
2021-09-17, 11:36
Medlem
Sinraths avatar
Har hört att det har och göra med rytmen av andningen när man sätter ner fötterna i marken. Att man inte ska andas ut/in precis när man studsar te.x.
Citera
2021-09-17, 11:51
Medlem
JeffDaviss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tråknick
När jag var liten tjock unge och det var löpning i skolan så var det mer regel än undantag att jag fick håll.

Vad jag kommer ihåg kändes det som någon slags kramp i magen som gjorde att man inte kunde andas ordentligt, alt ta upp syret på något sätt.

Det var ett vanligt fenomen som vissa klagade på typ: "det gick bra fram till sista kilometern, då fick jag håll"

Har även för mig att idrottsmajjen hade tips om hur man skulle motverka det, sträcka armarna bakom huvudet eller nåt.

Detta försvann med tiden och ersattes med "andra andningen" alltså att man efter ett tag känner att man har mer kraft och kan trycka på mer än man trodde.

Som vuxen har jag pysslat en hel del med löpning, halvmaror, etc och aldrig upplevt håll igen.

Finns det någon som kan bekräfta "håll" och om det är något som isf är kopplat främst till barn?

Det var rätt många år sen jag fick håll. Inbillar mig att det typ försvunnit som vuxen. Jävligt roligt ord förresten. Håll!
Citera
2021-09-17, 13:39
Medlem
Hugo Pratts avatar
Får håll mycket mer sällan än som barn men då och då och endast på vintern när det är flera minusgrader. Bör ha att göra med att jag då instinktivt andas ytligare för att inte insupa så mycket kall luft. Ytlig och stötig andning verkar påfresta diafragman på något sätt
Citera
2021-09-17, 14:20
Medlem
nakamotos avatar
Där jag kommer ifrån kallade vi det för mjälthugg. Drabbas man av mjälthugg ska man nypa en sten så hårt man bara kan i handen, då går det över. Det sa gympajanne i alla fall. Har man ingen sten brukar det hjälpa att knyta nävarna så hårt det bara går, känns som att det lättar lite. Har dock slutat springa sen jag fick så jävla grova ben, får bara skavsår. Är inte fet bara muskulös.
Citera
2021-09-17, 15:23
Medlem
53....so whats avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sinrath
Har hört att det har och göra med rytmen av andningen när man sätter ner fötterna i marken. Att man inte ska andas ut/in precis när man studsar te.x.

Men.... springer man snabbt hinner man ta många steg under ett andetag.
Citera
2021-09-17, 15:27
Medlem
53....so whats avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kukflash
Jag fick ofta håll som liten, speciellt vid löpning på längre sträckor. Brukade alltid ha en liten sten i handen och då släppte det.

Citat:
Ursprungligen postat av Tjackad-Tullare
Var samma för mig, krama en sten. Fick köra motsatta handen för de skulle funka

Jo, det körde man ju med, minns inte om det verkade varje gång. Då måste det väl vara en psykologisk effekt. För det kan inte vara nån vetenskapligt.

... eller så räckte den pausen att leta efter en sten för att hejda hållet.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in