2021-09-17, 22:37
Medlem
hijodejuans avatar
Dykarna sökte vid klarastrandleden mittemot fontänen/ankdammen på kungsholmssidan fast lite mer österut. Nån som stannat och langat säcken över bullerplanket, eller från en båt/kanot/jetski?

Det har stått poliser och fiskat nedanför sankt eriksbron också på sistone, kanske orelaterat
Citera
2021-09-18, 01:21
Medlem
Lawnmoverman2011s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Troian
Jag inbillar mig att BO eller GM har en koppling till platsen. Bosatt kanske på Kungsholmen, Vasastan eller i Solna. Man åker inte från Uppsala till centrala Stockholm för att dumpa ett huvud.

Om vi jämför med några andra styckmord de senaste åren så har gärningsmännen åkt relativt långt för att dumpa kvarlevorna.

I styckmordet Högdalen 2018 så var det 7 km fågelvägen mellan platsen där offret styckades och dumpningsplatsen.

I styckmordet i Karlskrona förra året så styckades offret i sin egen lägenhet i Karlskrona för att sen bli transporterad i väskor till en obebodd ö i Karlskrona skärgård.

Väldigt få styckmördare verkar dumpa sina offers kvarlevor inpå husknuten och jag tror inte heller att så är fallet här.
Citera
2021-09-18, 09:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lawnmoverman2011
Om vi jämför med några andra styckmord de senaste åren så har gärningsmännen åkt relativt långt för att dumpa kvarlevorna.

I styckmordet Högdalen 2018 så var det 7 km fågelvägen mellan platsen där offret styckades och dumpningsplatsen.

I styckmordet i Karlskrona förra året så styckades offret i sin egen lägenhet i Karlskrona för att sen bli transporterad i väskor till en obebodd ö i Karlskrona skärgård.

Väldigt få styckmördare verkar dumpa sina offers kvarlevor inpå husknuten och jag tror inte heller att så är fallet här.

Det har du rätt i, men i de fall som du nämner har gärningsmännen åkt ut till ställen där det är mindre folk tänker jag. Detta är ju centralt i Stockholm 🧐
Citera
2021-09-18, 11:09
Medlem
All-the-way-77s avatar
Citat:
"Kroppsdelen hittades på torsdagseftermiddagen. Enligt Aftonbladet hittades den i en sopsäck av ett företag som rensade kanalen från skräp.Fyndet har undersökts av kriminaltekniker och är nu skickat till Rättsmedicinalverket"

Citat:
Ursprungligen postat av Hejhejvidica
Var det inte där Costa blev styckad ?

Det är ingen som vet var någonstans hon blev styckad. Däremot misstänktes två personer på svaga grunder ha utfört det där.
Citera
2021-09-18, 11:14
Medlem
Troians avatar
Citat:

Du har ju en poäng, rent allmänt. De flesta styckmord är transportstyckningar. Man vill bli av med kroppen, och eventuellt också gömma den. Att en kroppsdel hittats inplastad på botten tyder på att GM inte ville att kroppen skulle hittas.

Då tänker jag så här: Vill man inte att kroppen ska hittas, och är beredd att åka en bit, är det ologiskt att bege sig in till centrala Stockholm, om man bor någon eller några mil därifrån.

Känner inte till styckmordet i Högdalen, men vid styckmordet i Karlskrona åkte de väl ut till en skärgårdsö och grävde ned kvarlevorna. De åkte inte in till centrala Ronneby eller Karlshamn. Jag tror inte det är en slump.

Därför tror jag att BO och/eller GM har en nära koppling till platsen, och att mordplatsen är ganska nära. Kanske också att GM saknar tillgång till bil.

Finns det någon mer exakt fyndplats? Kan någon ha kastat paketet från land eller från en bro - eller måste GM haft tillgång till båt (eller kanske gått ut på isen)?
Citera
2021-09-18, 13:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av PubMix
Får magkänslan av att detta är huvudet av Morgan som hittats ändå…

Hittas resten?
Borde väl ligga något mer paket i närheten tycker man väl?
Var det inte en kvinna i 20 årsåldern läste jag nånstans?
Citera
2021-09-18, 13:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Troian
Finns det någon mer exakt fyndplats? Kan någon ha kastat paketet från land eller från en bro - eller måste GM haft tillgång till båt (eller kanske gått ut på isen)?

Paketet kanske har drivit på botten från dumpningsplatsen? Tänker det åker rätt många båtar i kanalen och kan vara lite strömt där?
Citera
2021-09-18, 13:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hermanhe
Var det inte en kvinna i 20 årsåldern läste jag nånstans?

"Polisen vill ännu inte säga vad det är för kroppsdel men enligt uppgifter till SVT handlar det om ett huvud tillhörande en man".

Källa: https://www.svt.se/nyheter/lokalt/st...n-utreder-mord
Citera
2021-09-18, 13:29
Medlem
Lawnmoverman2011s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mmiasma
Det har du rätt i, men i de fall som du nämner har gärningsmännen åkt ut till ställen där det är mindre folk tänker jag. Detta är ju centralt i Stockholm 🧐

Ok, här är ett fall till.

Maria Kisch mördade och styckade sin äldre make i en lägenhet i Bandhagen men kroppsdelarna dumpades vid Söder Mälarstrand.

Återigen har vi alltså ett fall där GM åkt rätt långt för att uppnå avstånd mellan mord/styckningsplatsen och stället där kvarlevorna dumpades, det finns ju ingenting som pekar på att GM i det aktuella fallet bor på Kungsholms Strand, inte sant?

Det är dessutom rätt öde på kvällar och nätter vid Klara Sjö och Karlbergskanalen, jag har själv promenerat där från tid till annan 😎
Citera
2021-09-18, 14:45
Medlem
Citat:

Maria Kisch mördade och styckade sin äldre make i en lägenhet i Bandhagen men kroppsdelarna dumpades vid Söder Mälarstrand.

Återigen har vi alltså ett fall där GM åkt rätt långt för att uppnå avstånd mellan mord/styckningsplatsen och stället där kvarlevorna dumpades, det finns ju ingenting som pekar på att GM i det aktuella fallet bor på Kungsholms Strand, inte sant?

Det är dessutom rätt öde på kvällar och nätter vid Klara Sjö och Karlbergskanalen, jag har själv promenerat där från tid till annan 😎

Haha! Du har en tydlig poäng ☺️

Ja, det är rätt öde. Trodde först att det låg närmare centralen, men så jävla nära är det ju inte.

Finns det några nya uppgifter alls?
Citera
2021-09-18, 15:17
Medlem
halaltarzans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hijodejuan
Dykarna sökte vid klarastrandleden mittemot fontänen/ankdammen på kungsholmssidan fast lite mer österut. Nån som stannat och langat säcken över bullerplanket, eller från en båt/kanot/jetski?

Det har stått poliser och fiskat nedanför sankt eriksbron också på sistone, kanske orelaterat

Antar att du menar typ här....

https://www.google.se/maps/@59.33636...7i13312!8i6656

Och om det är där så är ju inte platsen så där jättebra för att dumpa något på, i alla fall inte från en bil. Antar att det är stoppförbud, hastighetsgränsen kommer jag inte ihåg men hur som helst så kör folk relativt fort där på nätterna, så du kan ju aldrig veta om någon kommer och ser dig.
Senast redigerad av halaltarzan 2021-09-18 kl. 15:22.
Citera
2021-09-18, 15:48
Medlem
X-limers avatar
Citat:

Jisses... Åka in till stan, mot polisnärvaro, till väldigt uppmärksammad plats. Att istället åka söderut eller sydöst hade förmodligen lett till att vi inte kände till hennes namn.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in