Citat:
Ursprungligen postat av
Lawnmoverman2011
Om vi jämför med några andra styckmord de senaste åren så har gärningsmännen åkt relativt långt för att dumpa kvarlevorna.
I styckmordet Högdalen 2018 så var det 7 km fågelvägen mellan platsen där offret styckades och dumpningsplatsen.
I styckmordet i Karlskrona förra året så styckades offret i sin egen lägenhet i Karlskrona för att sen bli transporterad i väskor till en obebodd ö i Karlskrona skärgård.
Väldigt få styckmördare verkar dumpa sina offers kvarlevor inpå husknuten och jag tror inte heller att så är fallet här.
Du har ju en poäng, rent allmänt. De flesta styckmord är transportstyckningar. Man vill bli av med kroppen, och eventuellt också gömma den. Att en kroppsdel hittats inplastad på botten tyder på att GM inte ville att kroppen skulle hittas.
Då tänker jag så här: Vill man inte att kroppen ska hittas, och är beredd att åka en bit, är det ologiskt att bege sig in till centrala Stockholm, om man bor någon eller några mil därifrån.
Känner inte till styckmordet i Högdalen, men vid styckmordet i Karlskrona åkte de väl ut till en skärgårdsö och grävde ned kvarlevorna. De åkte inte in till centrala Ronneby eller Karlshamn. Jag tror inte det är en slump.
Därför tror jag att BO och/eller GM har en nära koppling till platsen, och att mordplatsen är ganska nära. Kanske också att GM saknar tillgång till bil.
Finns det någon mer exakt fyndplats? Kan någon ha kastat paketet från land eller från en bro - eller måste GM haft tillgång till båt (eller kanske gått ut på isen)?