• 1
  • 2
2021-09-17, 07:50
Moderator
Ancistruss avatar
Det är nog inte mycket svårare än att Expressen önskar ge läsarna en positiv bild av islam och muslimer i identitetspolitikens anda. De vill visa att muslimer är öppna, välkomnande och gästvänliga, det är vi ickemuslimer som är inskränkta och borde bli mer som dem.

Muslimer brukar vara väldigt intresserade av att diskutera vita människor i alla möjliga sammanhang, i synnerhet om de konverterar, sådant brukar ge mycket medial uppmärksamhet i muslimska länder. Men om t.ex. en afrikan konverterar struntar de fullständigt i.

Om man vill få status som vit är det bara att konvertera till islam, man blir sedd som en hjälte och föredöme. Men med tiden brukar uppmärksamheten lägga sig, vilket många fått erfara och då lämnat, vilket inte är lika uppskattat. Just detta brukar tyvärr media "glömma" att berätta om.
Citera
2021-09-17, 08:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SweDem2022
Varför skriver expressen om någon random konvertit?

Klickbete och inget annat. De vet naturligtvis att det skapar debatt. Hon var väl dessutom norsk?
Citera
2021-09-17, 08:05
Medlem
Cannibalizations avatar
Citat:
Det jag kände när jag gjorde research om islam var att bevisen till allt som påstås i islam är väldigt lätta att hitta i antingen Koranen eller i haditherna

Det vore intressant att få en mer utstuderad redogörelse utifrån hennes research här.

Vilka bevis är det som åsyftas mer specifikt?
Citera
2021-09-17, 08:08
Medlem
Cannibalizations avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SweDem2022
Varför skriver expressen om någon random konvertit?

Det cyniska svaret är väl att man önskar en normalisering av den här typen av konverteringar.

Ska man fintolka dem så handlar det om att avdramatisera islam i syfte att muslimer ska kunna integreras bättre i samhället.

Oavsett så tar man ställning för en islamisering i samhället.
Citera
2021-09-17, 08:09
Medlem
Bättre än att hon blev femi nazi?? 😀
Citera
2021-09-17, 10:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pansarhyena
Att det görs reportage om konvertiter har jag absolut inga problem med, de verkar trots allt bara bli fler och fler, och inte minst är det just som här yngre kvinnor som konverterar. Islam är dock en extrem ideologi, det borde inte gå att komma ifrån (ingen gästfrihet i världen ändrar på detta faktum!), och då tycker jag definitivt att en eller annan kritisk fråga hade varit motiverad. Typ: "Islam värderar explicit kvinnor lägre än män och säger att mannen i ett äktenskap har rätt att fysiskt tillrättavisa sin hustru. Var det inte svårt för dig som är uppfostrad i ett modernt västerländskt samhälle att förlika dig med sådant?" Eller: "Fick det faktum att islam klart och tydligt förordar dödsstraff för den som lämnar religionen dig att tänka efter lite extra innan du konverterade?" (Eller för all del: "Vad är det för jävla fel på dig kvinna???")
Ja, några kritiska frågor av det slaget hade varit på sin plats. Nu blev det religiös/ideologisk propaganda istället. Kasst journalistiskt arbete, rentav tjänstefel. Inte hade väl journalisten varit lika okritisk om vederbörande intervjuat någon som gått med i Jehovas Vittnen, Scientologerna eller Livets Ord? I de fallen handlar det dessutom om ideologier som inte är på långa vägar lika misogyna som islam.

Eller lek med tanken på en färgad person som sympatiserar med nazism eller någon liknande ideologi. Skulle journalisten lägga sig lika platt då?
Citera
2021-09-17, 11:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ancistrus
Muslimer brukar vara väldigt intresserade av att diskutera vita människor i alla möjliga sammanhang, i synnerhet om de konverterar, sådant brukar ge mycket medial uppmärksamhet i muslimska länder. Men om t.ex. en afrikan konverterar struntar de fullständigt i.

Om man vill få status som vit är det bara att konvertera till islam, man blir sedd som en hjälte och föredöme. Men med tiden brukar uppmärksamheten lägga sig, vilket många fått erfara och då lämnat, vilket inte är lika uppskattat. Just detta brukar tyvärr media "glömma" att berätta om.

https://www.youtube.com/watch?v=9v8HeIjFTbo

En före detta muslim som kallar sig Apostate Prophet har gjort en video om det ämnet, "why muslims are obsessed with white people". Kan vara intressant att titta på i sammanhanget.
Citera
2021-09-18, 15:19
Moderator
Ancistruss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av xxyyzz123
https://www.youtube.com/watch?v=9v8HeIjFTbo

En före detta muslim som kallar sig Apostate Prophet har gjort en video om det ämnet, "why muslims are obsessed with white people". Kan vara intressant att titta på i sammanhanget.

Absolut!

Jo, jag känner väl till honom, han är kanske(?) den största islamkritiska youtubern. Han är riktigt skicklig och jag har sett många av hans videor även om jag missat just den du länkade. Så stort tack!

(Och för er som missat honom, ta gärna en kik, gärna t.ex. ovan länkade. Han gör videor på engelska, tyska och turkiska, bara välj det språk som passar er bäst.)
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in