2021-09-16, 18:00
Medlem
Tjena.

Äger en gammal Volvo från 1992. Den ska besiktas senast 31 december i år. Enligt gällande regler behöver bilar som är 30 år gamla eller äldre endast besiktas vartannat år istället för varje år. Tänker spontant att det därför kan vara en god idé att låta bli att besikta bilen tills tidigast januari nästa år för att besiktningen då enligt vad jag har förstått skulle gälla i två år.

Är dock lite osäker på om det är något jag har missuppfattat eller om det går bra att göra som jag har tänkt. Bilen skulle ju då få körförbud tills jag besiktar bilen igen någon gång i januari. Finns det något som jag har missat eller går det att göra så här?
Citera
2021-09-16, 18:03
Medlem
hippilis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Klaskuling
Tjena.

Äger en gammal Volvo från 1992. Den ska besiktas senast 31 december i år. Enligt gällande regler behöver bilar som är 30 år gamla eller äldre endast besiktas vartannat år istället för varje år. Tänker spontant att det därför kan vara en god idé att låta bli att besikta bilen tills tidigast januari nästa år för att besiktningen då enligt vad jag har förstått skulle gälla i två år.

Är dock lite osäker på om det är något jag har missuppfattat eller om det går bra att göra som jag har tänkt. Bilen skulle ju då få körförbud tills jag besiktar bilen igen någon gång i januari. Finns det något som jag har missat eller går det att göra så här?
Du kan besikta i morgon och den kommer gå i 2 år framåt.
Citera
2021-09-16, 18:04
Medlem
Lugnochros avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Klaskuling
Tjena.

Besiktningen gäller i två år om den hinner fylla trettio innan du ska in igen.
Citera
2021-09-16, 18:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av hippili
Du kan besikta i morgon och den kommer gå i 2 år framåt.

Citat:
Ursprungligen postat av Lugnochro
Besiktningen gäller i två år om den hinner fylla trettio innan du ska in igen.

Åh fan. Hade ingen aning. Stort tack!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in