Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2021-09-16, 14:16
  #1
Medlem
Pansarhyenas avatar
Det slog mig nyligen att jag inte sett något nytt från det eminenta förlaget Atlantis på ett tag. Så jag gick in på deras hemsida och hittade där under rubriken "Nya böcker" enbart sådana utgivna för över ett år sedan. Det verkar ju med andra ord som om förlaget har lagts ner, eller i alla fall satts på paus. Inte osannolikt med tanke på tidigare ekonomiska problem. Några googlingar kring saken ger dock ingen information alls.

Så kan verkligen detta relativt anrika förlag som gett ut så mycket kvalitetslitteratur (inte minst i serien "Atlantis väljer ur världslitteraturen") verkligen ha gått under i total tysthet?

Någon som vet mer?
Citera
2021-09-16, 15:20
  #2
Medlem
Vet flera andra små bokförlag som är värdelösa på att uppdatera sina hemsidor, så kan vara ett fall av detta. Enligt Adlibris har Atlantis givit ut några nya böcker nu i höst, exempelvis ”En svensk visbok” och Gustaf III:s skrifter. Kan dock tänka mig att det är svenska akademien som står för kostnaderna och att Atlantis är på dekis.

För något år sedan lämnade Lars Gustafsson Atlantis för Bonnier, har förstått att även andra författare ”flytt” på senare tid.
Citera
2021-09-16, 19:06
  #3
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Valrossa
Vet flera andra små bokförlag som är värdelösa på att uppdatera sina hemsidor, så kan vara ett fall av detta. Enligt Adlibris har Atlantis givit ut några nya böcker nu i höst, exempelvis ”En svensk visbok” och Gustaf III:s skrifter. Kan dock tänka mig att det är svenska akademien som står för kostnaderna och att Atlantis är på dekis.

För något år sedan lämnade Lars Gustafsson Atlantis för Bonnier, har förstått att även andra författare ”flytt” på senare tid.

2016 lämnade Lars Gustafsson Jordelivet.
__________________
Senast redigerad av taster987 2021-09-16 kl. 19:13.
Citera
2021-09-16, 19:29
  #4
Medlem
Shalashaskas avatar
Atlantis var på ruinens brant för några år sedan, och Natur & Kultur köpte upp förlaget:
https://sverigesradio.se/artikel/6331640

Sedan dess verkar det ha varit på påtaglig sparlåga.
Ingen utgivning under nästan ett år, men nu i höst så verkar det ha börjat utges böcker igen.
Främst nya volymer i Svenska Akademiens klassikerserie.
Hoppas utgivningen kommer igång på riktigt snart, inte minst den tidigare omnämnda serien "Atlantis väljer ur världslitteraturen"!
Citera
2021-09-16, 23:41
  #5
Medlem
Pansarhyenas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Valrossa
Vet flera andra små bokförlag som är värdelösa på att uppdatera sina hemsidor, så kan vara ett fall av detta. Enligt Adlibris har Atlantis givit ut några nya böcker nu i höst, exempelvis ”En svensk visbok” och Gustaf III:s skrifter. Kan dock tänka mig att det är svenska akademien som står för kostnaderna och att Atlantis är på dekis.

För något år sedan lämnade Lars Gustafsson Atlantis för Bonnier, har förstått att även andra författare ”flytt” på senare tid.

Tror det var 2013 som flera författare lämnade Atlantis eftersom de upplevde att förlaget blivit för kommersiellt inriktat. Själv tycker jag dock att förlaget fortsatt hålla hög standard på sin utgivning. Så jag hoppas att de återkommer i gammal god form.

Underligt i vilket fall att förlaget varit utan utgivning i ett år utan att kultursidorna skrivit om det...
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback