Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2021-09-15, 13:07
  #1
Medlem
lloydfabeges avatar
Hej!

Finns det några romaner, företrädesvis hård sci-fi, som utspelar i Stockholm och/eller Sverige? Gärna lite mystiska, som Solaris.
Citera
2021-09-15, 15:20
  #2
Medlem
RedForces avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lloydfabege
Hej!

Finns det några romaner, företrädesvis hård sci-fi, som utspelar i Stockholm och/eller Sverige? Gärna lite mystiska, som Solaris.

Vilken Solaris menar du?
Citera
2021-09-15, 15:29
  #3
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av lloydfabege
Hej!

Finns det några romaner, företrädesvis hård sci-fi, som utspelar i Stockholm och/eller Sverige? Gärna lite mystiska, som Solaris.

Om det funkar med något som man når bara via en ljudbokstjänst föreslår jag 1986 av Jesper Ersgård, som finns som både ljudbok och e-bok hos Storytel (i tre så kallade säsonger med tio delar vardera). Den utgår från händelser den 28 februari 1986 och inkluderar tidsresor både framåt och bakåt med diverse teknisk hjälp. Stockholm är mycket centralt i intrigen. Jag läser inte mycket science fiction annars, men fastnade för denna.

Komplettering: Finns numera också som pappersbok, ser jag när jag kollar ordentligt.
Citera
2021-09-15, 15:38
  #4
Medlem
oestergrens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lloydfabege
Hej!

Finns det några romaner, företrädesvis hård sci-fi, som utspelar i Stockholm och/eller Sverige? Gärna lite mystiska, som Solaris.


Har icke läst solaris men de första jag kom att tänka på var första boken i Lars Wilderängs triologi Stjärnfall.

blev hooked direkt, hård och rå sci-fi när den är som bäst.
Citera
2021-09-15, 21:32
  #5
Medlem
lloydfabeges avatar
Citat:
Ursprungligen postat av RedForce
Vilken Solaris menar du?

Romanen Solaris av Lem
Citera
2021-09-15, 21:32
  #6
Medlem
lloydfabeges avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Banankontrakt
Om det funkar med något som man når bara via en ljudbokstjänst föreslår jag 1986 av Jesper Ersgård, som finns som både ljudbok och e-bok hos Storytel (i tre så kallade säsonger med tio delar vardera). Den utgår från händelser den 28 februari 1986 och inkluderar tidsresor både framåt och bakåt med diverse teknisk hjälp. Stockholm är mycket centralt i intrigen. Jag läser inte mycket science fiction annars, men fastnade för denna.

Komplettering: Finns numera också som pappersbok, ser jag när jag kollar ordentligt.

Tack! Den hade jag glömt bort!
Citera
2021-09-15, 21:33
  #7
Medlem
lloydfabeges avatar
Citat:
Ursprungligen postat av oestergren
Har icke läst solaris men de första jag kom att tänka på var första boken i Lars Wilderängs triologi Stjärnfall.

blev hooked direkt, hård och rå sci-fi när den är som bäst.

Tack, jag har dem uppskrivna!
Citera
2021-09-16, 03:13
  #8
Medlem
Sf som utspelas i Stockholm: då kan man ju nämna Kaknäs sista band och andra zonsagor (2015) av Anders fager.

Civilisationen har brutit samman, Stockholm är i ruiner och de få som överlevt har en hård vardag. Men i Kaknästornet sitter någon och ser allt, och sänder radio dessutom. Detta skapar ett slags ram kring berättelser om diverse elände och raffel av zombie-typ. Någon tragik finns inte, allt är blodsport och blodspyor.

Det är rätt habilt gjort, det får man erkänna, om än supernihilistiskt och föga stimulerande i vid mening.
Citera
2021-09-16, 03:42
  #9
Medlem
RedForces avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Banankontrakt
Om det funkar med något som man når bara via en ljudbokstjänst föreslår jag 1986 av Jesper Ersgård, som finns som både ljudbok och e-bok hos Storytel (i tre så kallade säsonger med tio delar vardera). Den utgår från händelser den 28 februari 1986 och inkluderar tidsresor både framåt och bakåt med diverse teknisk hjälp. Stockholm är mycket centralt i intrigen. Jag läser inte mycket science fiction annars, men fastnade för denna.

Komplettering: Finns numera också som pappersbok, ser jag när jag kollar ordentligt.

Var hittar du pappersboken?
Citera
2021-09-16, 10:52
  #10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av RedForce
Var hittar du pappersboken?

Finns på Bokus och Adlibris.
Citera
2021-09-16, 19:36
  #11
Medlem
Banzai-Perkeles avatar
Lars Gustafssons novellsamling Det sällsamma djuret från norr hör till den bästa science fiction jag läst. Det är väl egentligen bara någon enstaka av novellerna som utspelar sig i just Stockholm, men jag tipsar om den i alla fall. Gustafsson refererar f.ö. till redan nämnde Stanisław Lem på ett roligt sätt i samlingens ramhandling.

Några av novellerna (t.ex. Dr Weiss och fallet med den stulna intelligensförstärkaren) bearbetades sedermera av Gustafsson till det som blev hans sista roman; Dr Weiss sista uppdrag. Även den rekommenderar jag, i synnerhet till de som fascineras av tidsresor.


Det sällsamma djuret från norr inkluderas i sin helhet i samlingen Fantastiska berättelser, utgiven 2016.
Citera
2021-09-16, 21:21
  #12
Medlem
lloydfabeges avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Banzai-Perkele
Lars Gustafssons novellsamling Det sällsamma djuret från norr hör till den bästa science fiction jag läst. Det är väl egentligen bara någon enstaka av novellerna som utspelar sig i just Stockholm, men jag tipsar om den i alla fall. Gustafsson refererar f.ö. till redan nämnde Stanisław Lem på ett roligt sätt i samlingens ramhandling.

Några av novellerna (t.ex. Dr Weiss och fallet med den stulna intelligensförstärkaren) bearbetades sedermera av Gustafsson till det som blev hans sista roman; Dr Weiss sista uppdrag. Även den rekommenderar jag, i synnerhet till de som fascineras av tidsresor.


Det sällsamma djuret från norr inkluderas i sin helhet i samlingen Fantastiska berättelser, utgiven 2016.

Oj, tack, hade inte koll på att Lars Gustafsson skrev Sci-fi, ska definitivt kolla!
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback